DomovDom & EnergijaNaravni materiali za zdravo bivanje

Naravni materiali za zdravo bivanje

Veliko pogosteje kot za novogradnjo ali prenovo se ljudje odloฤamo zgolj za vedno novo oziroma sveลพo ureditev svojega doma. S pohiลกtvom, barvami oziroma premazi, talnimi oblogami in podobno. In sicer ne le v hiลกah, temveฤ tudi v stanovanjih.

Prenova stanovanja je tako odliฤna priloลพnost, da si v svoj dom prinesemo tudi nekaj pozitivnih lastnosti naravnih materialov. Tako v zdravstvenem kot v psiholoลกkem in ekoloลกkem smislu. Vsak vgrajeni naravni material namreฤ pomeni skrb za zdravje kot tudi za okolje. Obenem pa nam odloฤitev povrne s svojim prijetnim otipom, barvnim odtenkom in toplino ter pridihom domaฤnosti.

naravna zaลกฤita za les

Naravna kemija v vaลกem domu

Pri iskanju naravnih reลกitev za urejanje doma velja najveฤjo pozornost nameniti barvam in premazom, ki lahko v sebi skrivajo najveฤ ลกkodljivih snovi. Res je sicer, da zadnje ฤase zakonodaja dosledno preganja tiste najveฤje zastrupljevalce ljudi in okolja, kot so na primer organska topila. Pa vendar obstaja med premazi na trgu ลกe precej obฤutnih razlik med izdelki, ki lahko pomenijo odloฤilno prednost ali slabost tako za prostor kot tudi za ljudi, ki bivajo v njem. Predvsem pa za kakovost povrลกin, ki jih premazujemo โ€“ bodisi zidnih povrลกin, talnih oblog ali pohiลกtva.

Naฤeloma velja, da se naravni materiali premazujejo izkljuฤno z naravnimi premazi. Le v tem primeru namreฤ ohranimo pozitivne lastnosti osnovnega naravnega materiala oziroma mu s to odloฤitvijo na dolgi rok ne ลกkodimo. Naravnim osnovam, kot so les, naravni ometi in podobno, omogoฤamo torej, da so ลกe vedno sposobni reguliranja oziroma absorbiranja vlage in da so ลกe vedno privlaฤni na otip in na videz. Predvsem pri lesu je zanimivo, kako zelo lahko v svoji masivni obliki (pohiลกtvo, talne obloge in podobno) pozitivno deluje na vzduลกje v prostoru.

Premazovanje naravnih materialov z naravnimi barvami in premazi pa ima tudi precejลกnjo prednost v tem, da gre za spajanje dveh sorodnih izdelkov โ€“ torej naravnega z naravnim. Zatorej med njima ne prihaja do morebitnih tehniฤnih zapletov, kot so na primer zadostni oprijem, tveganje morebitnega odstopanja, luลกฤenje premaza na dolgi rok in podobno. Pri izbiri pravega premaza ali barve je tako potrebno upoลกtevati nekaj tehniฤnih zakonitosti, ki so navedene v nadaljevanju.

Naravne ali umetne zidne barve

Pri zidnih barvah je bistvena razlika med naravnim in umetnim izdelkom v vezivu, ki v osnovi zdravo mineralno polnilo, ki je pravzaprav znaฤilno za vse zidne barve, povezuje v bolj ali manj naraven izdelek. Pri akrilnih oziroma umetnih smolah gre za neke vrste v zadnjem ฤasu vodotopno tekoฤo plastiko, ki premaz lepi na steno ali les. Pri naravnih premazih pa je bistvenega pomena vpojnost podlage, saj gre za vpijanje enega izdelka v drugega, kar pomeni ustvarjanje celote.

Iz tega razloga je bistveno prepoznati razlike tako med umetnimi in naravnimi zidnimi barvami kot tudi razlike med samimi naravnimi alternativami. Pri izbiri zidnih barv na osnovi umetnih smol ali celo pralnih barv na osnovi silikona in/ali lateksa se je treba zavedati, da zidna oziroma stropna povrลกina s tem izgubi sposobnost vpijanja vlage, ki nastaja tako zaradi naลกega bivanja v prostoru kot tudi zaradi morebitnega kondenziranja na otip hladnih povrลกin v toplem prostoru.

ล e posebno za pralne barve zatorej velja pravilo, naj ne pokrivajo veฤ kot tretjino zidnih oziroma stropnih povrลกin v prostoru. To je ลกe posebej pomembno za kopalnice, kjer se pri prhanju pojavlja hipna izjemna obremenitev z vlago. Pri uporabi zidnih barv na osnovi umetnih smol pa je pomembno, da v celotnem objektu poskrbimo za primerno zraฤenje prostorov. Sicer predvsem pri klasiฤni gradnji oziroma gradnji iz dobro akumulativnih materialov (opeka, beton) tvegamo nastajanje zidne plesni, saj umetne zidne barve ne absorbirajo dovolj kondenza, ki nastaja zaradi stika hladne akumulativne povrลกine s segretim zrakom iz prostora. Pri montaลพni gradnji, kjer so stene izdelane iz na otip toplejลกih materialov, je tako tveganje nastajanja plesni manjลกe, vendar se ลกe vedno priporoฤa prisilno zraฤenje.

Naravni materiali

Naravne zidne barve

Med naravnimi alternativami so na voljo tudi tako imenovane disperzijske barve, ki so po sestavi podobne zidnim barvam na osnovi akrilnih smol, s to razliko, da se za povezovanje mineralnega polnila uporabljajo naravne drevesne smole namesto umetnih akrilnih. Iz slednjega sledi, da so naravne disperzijske barve primerne za barvanje tistih zidnih povrลกin, ki so ลพe v osnovi manj prepustne za paro โ€“ mavฤni ometi, mavฤno- kartonske ploลกฤe, izravnalne mase na osnovi umetnih smol. Pri novogradnji, seveda. Zidna barva lahko namreฤ izjemno moฤno vpliva na skrbno izbrano sestavo stene ter izniฤi marsikatero pozitivno lastnost skrbno izbranega naravnega gradiva (naravna izolacija, naravna konฤna obloga).

Nadalje lahko v naboru naravnih zidnih barv poseลพemo po mineralnih barvah, ki so povezane s kazeinom oziroma mleฤno beljakovino. Ta zidna barva je izjemno lepljiva in lahko zato z njo prepleskamo tudi obstojeฤe manj prepustne materiale. Odlikuje pa jo izredna sposobnost reguliranja vlage. Nanos plasti tovrstne zidne barve zatorej lahko popravi poprej nepravilno izbrano zidno barvo. Vsaj glede reguliranja vlage oziroma pojava absorbiranja kondenza na zidni povrลกini. V kazeinske barve se po navadi veลพejo naravna mineralna polnila, kot so marmorna moka, kreda, smukec, ilovica in podobno. Izbira tega veziva namreฤ ne vpliva negativno na v osnovi pozitivne lastnosti naลกtetih mineralnih polnil.

Naravna reลกitev pri nastanku zidne plesni bi torej bila predhodna obdelava z borovo soljo in/ali boraksom. Ta namreฤ ni zdravju ลกkodljiv in tudi na plesen ne deluje kot strup, temveฤ le spremeni zidno povrลกino v dovolj baziฤno, da se plesen nekaj ฤasa ne more veฤ razvijati, saj za svojo rast potrebuje kislo okolje. ฤŒe se gradbeno-fizikalni razlog za plesen (toplotni most, prekomerna kapilarna vlaga, neizolirana zidna povrลกina in podobno) ne odpravi,ย  bo novo nastali kondenz ฤez tri do ลกtiri leta koncentracijo soli na steni ponovno razredฤil do te mere, da bo treba postopek ponoviti. Na suho, z borovo soljo in/ali boraksom obdelano zidno povrลกino, lahko nato nanesete naravno zidno barvo, ki bo na dolgi rok sposobna reguliranja oziroma absorbiranja vlage v prostoru.

Za pleskanje naravnih ometov, kot sta apneni in ilovnati, pa je priporoฤljiva uporaba apnenega oziroma ilovnatega opleska. Glede apnenega opleska so danes na trgu na voljo v glavnem z akrilnimi smolami povezane barve, saj apna z naravnim vezivom zaradi njegove agresivne baziฤnosti ni mogoฤe povezati. Vezivnost naravnega apnenega opleska se namreฤ poviลกuje le z leti, in sicer velja, da je v ta namen primerno najmanj 20 let starano gaลกeno apno, ki pa ga je v danaลกnjih dneh le teลพko dobiti. Sicer pa za gaลกeno apno velja, da se ne veลพe dovolj s povrลกino in zatorej na dotik odstopa oziroma se praลกi. Za pleskanje ilovnatih ometov so na voljo tudi s kazeinom vezane ilovnate barve. Te sicer poslabลกajo v osnovi tako zelo pozitivne lastnosti ilovnatega ometa, ga pa zato morda utrdijo, ker je namreฤ ilovnati omet od vseh mineralnih najmanj trden oziroma sam po sebi veziven.

obnova doma z naravnimi materiali

Naravni pigmenti

Za toniranje vseh zgoraj naลกtetih zidnih barv je prav gotovo najbolj smiselno uporabiti naravne pigmente, ki so po navadi na voljo v prahu ali pa v pastah in/ali tekoฤinah, povezanih z drevesnimi smolami. Slednji so zatorej primerni za toniranje naravnih disperzijskih barv, ki ลกe v osnovi vsebujejo drevesne smole za vezivo. Barve v prahu pa se uporabljajo za toniranje kazeinskih barv ter gaลกenega apna. Naravni pigmenti so tudi med redkimi, ki zdrลพijo izjemno baziฤnost apna in v stiku z njim ohranijo svoj barvni odtenek.

Med naravne pigmente sodijo zemeljski ali oksidni pigmenti, ki ne vsebujejo teลพkih oziroma zdravju ลกkodljivih kovin. Pomembna je ne nazadnje tudi psiholoลกka lastnost barvnih odtenkov naravnih pigmentov, saj gre namreฤ za dovolj umirjene odtenke, ki ลกe omogoฤajo mirno bivanje v prostoru, medtem ko lahko umetna barvila v prostoru delujejo izjemno vsiljivo.

Naravni pigmenti so uporabni tudi za toniranje naravnih ometov (ilovnati ali apneni) ali pa za toniranje naravnih premazov za les. Dodajanje naravnega pigmenta v naravno zaลกฤito za les ima ne le dekorativni uฤinek, temveฤ obenem prepreฤuje, da bi UV-ลพarki na dolgi rok negativno vplivali na strukturo lesa, oziroma so danes edina znana naravna alternativa UV- zaลกฤite za les. Glede vzdrลพevanja umetnih barvnih odtenkov na lesu naravnih lazur skorajda ni treba obnavljati, saj v tem primeru ne gre za premaz, ki bi bil na les dodan oziroma prilepljen, s ฤimer tvegamo morebitno odstopanje, temveฤ se z lesom poveลพe v celoto, ki ima izjemno dolg rok trajanja.

Naravna zaลกฤita lesa

Zgoraj navedena lastnost je tudi osnovna razlika med naravnimi in umetnimi premazi za les. Medtem ko so umetni po veฤini izdelani iz umetnih akrilnih smol, ki se z lesom kot naravnim materialom teลพko spajajo tako zaradi svoje strukture kot tudi zaradi svojih tehniฤnih lastnosti, pa naravni premazi za les temeljijo na rastlinskih oljih ter voskih, ki po svoji sestavi oziroma lastnosti po konฤanem nanaลกanju z lesom tvorijo celoto in mu na dolgi rok kveฤjemu pomagajo preลพiveti. Pri umetnih premazih se namreฤ lahko zgodi, da minimalne poลกkodbe v plasti premaza povzroฤijo poลกkodbe lesa. Umetni premaz je na vremenske vplive le delno obstojen in zatorej tudi zahteva vzdrลพevanje. Iz ฤesar sledi, da je v tem primeru vzdrลพevanje potrebno zaradi premaza samega, in ne zaradi nebogljenosti lesa v sami osnovi, saj se les tudi brez kakrลกnegakoli premaza zna sam zaลกฤititi tako, da lahko vzdrลพi pod vremenskimi vplivi tudi veฤ sto let. Seveda samo, ฤe ni v stalnem stiku z ย vlago.

Zunanji in notranji premazi

Pri izdelkih za naravno zaลกฤito lesa loฤimo tiste, ki so primerni za uporabo zunaj, in tiste, ki so namenjeni notranji rabi. Ta delitev je odvisna predvsem od zavedanja, kakลกno stopnjo zaลกฤite pravzaprav sploh potrebuje les, ki je izpostavljen vremenskim vplivom, in kakลกno zaลกฤito potrebuje les v notranjosti prostorov. ฤŒe je les izpostavljen vremenu, je najbolj bistvenega pomena to, da se od padavin namoฤen les lahko dovolj hitro posuลกi oziroma da je premaz dovolj prepusten, da to suลกenje omogoฤi. Iz nabora naravnih sredstev za zaลกฤito lesa gre torej za redka in hitro suลกeฤa se olja, ki se globoko vtisnejo v les in obenem lesu omogoฤajo dihanje oziroma premikanje, ki ga povzroฤajo velike obremenitve zaradi vremenskih vplivov โ€“ temperaturne razlike, padavine in podobno. Izjemno primerna je meลกanica lanenega in borovega olja.

V notranjosti prostorov pa je treba les zaลกฤititi predvsem pred naลกo rabo oziroma otipom. V ta namen so na voljo bolj mastni premazi na osnovi rastlinskih olj ali voskov. Z olji in voski les spremenimo v delno vodoodbojno povrลกino, ki jo lahko brez teลพav ฤistimo oziroma soฤasno negujemo z naravnimi sredstvi za ฤiลกฤenje. Predvsem pohiลกtvo, okenske police in notranja vrata iz masivnega lesa so najbolj izpostavljena otipu ฤloveลกkih rok, kar na dolgi rok povzroฤi pojav umazanije na lesu. Iz tega razloga je obiฤajno, da navedene povrลกine povoskamo. S premazom na osnovi ฤebeljega voska, na primer. Glede zaลกฤite tal pa obstojnost le teh doloฤa predvsem vrsta lesa. Zato se za talne obloge priporoฤa uporaba trdih listavih sort lesa. Sicer pa se talne obloge lahko tako voska kot tudi olji. Pri voskanju gre za premaze, ki jim je dodan ลกe vosek karnauba, ki je tako zelo vodoodbojen, da se ga dodaja tudi v politure za ฤevlje ali avtomobile.

Pri oljenju pa vodoodbojnost doseลพemo z veฤkratnim nanaลกanjem olja, in sicer do stopnje, ko je les dovolj prepojen, da vase ne vsrka nobene vlage veฤ. Oljenje je zelo priporoฤljivo tudi za lesene povrลกine v kopalnicah (npr. pult) ali kuhinjske povrลกine (mize, pulti), kjer se predvidevajo pogoste mehanske poลกkodbe in jih je zatorej treba veฤkrat osveลพiti z bruลกenjem ter ponovnim premazovanjem. V vseh naลกtetih primerih je kot premaz primerno tungovo olje.

Morebitna tveganja pri uporabi naravnih premazov

Seveda pa lahko tudi naravne snovi pri ljudeh povzroฤajo doloฤene alergije. Predvsem je potrebno biti pozoren pri redkih rastlinskih oljih, kot je na primer borovo olje, oziroma pri industrijskih eteriฤnih oljih, kot je terpen iz pomaranฤnih lupin. Slednja lahko namreฤ med nanaลกanjem zaradi visoke koncentracije povzroฤata glavobole. Ob enem pa sta tudi potencialna alergena.

Nadalje je pri nanaลกanju premazov na osnovi lanenega olja treba biti pozoren na dejstvo, da se lahko z oljem prepojene krpe med suลกenjem vลพgejo. Zato jih je treba po uporabi ย primerno posuลกiti. ล e bolje pa je, da jih odvrลพemo v posodo, napolnjeno z vodo, ali v neproduลกno zaprto kovinsko posodo.

Nekateri proizvajalci naravnih premazov zaradi izboljลกanja sicer slabe sposobnosti ฤistih rastlinskih olj za suลกenje dodajajo sikative oziroma sredstva za suลกenje, ki so izdelana na osnovi teลพkih kovin. V tem primeru je potrebna previdnost pri neposrednem stiku s premazi in je treba upoลกtevati navodila proizvajalca. ล e bolje pa je seveda, ฤe poseลพete po premazih, ki sikativov ne vsebujejo, ter s pravilnim postopom nanaลกanja tudi brez dodajanja tako strupenih snovi doseลพete izjemen uฤinek.

Piลกe: Mateja Andreja Leskovar

Bodi Eko
Bodi Eko
Na uredniลกtvu s skupnimi moฤmi pripravljamo ลกtevilne ฤlanke in prispevke za zdravje in zdravo ลพivljenje, ekologijo ter nasvetov za dom ter uฤinkovito rabo energije ลฝe veฤ kot 20 let spremljamo in raziskujemo omenjena podroฤja ter se ves ฤas izobraลพujemo in nadgrajujemo svoje znanje.

NAJNOVEJล E