Veliko pogosteje kot za novogradnjo ali prenovo se ljudje odloฤamo zgolj za vedno novo oziroma sveลพo ureditev svojega doma. S pohiลกtvom, barvami oziroma premazi, talnimi oblogami in podobno. In sicer ne le v hiลกah, temveฤ tudi v stanovanjih.
Prenova stanovanja je tako odliฤna priloลพnost, da si v svoj dom prinesemo tudi nekaj pozitivnih lastnosti naravnih materialov. Tako v zdravstvenem kot v psiholoลกkem in ekoloลกkem smislu. Vsak vgrajeni naravni material namreฤ pomeni skrb za zdravje kot tudi za okolje. Obenem pa nam odloฤitev povrne s svojim prijetnim otipom, barvnim odtenkom in toplino ter pridihom domaฤnosti.
Naravna kemija v vaลกem domu
Pri iskanju naravnih reลกitev za urejanje doma velja najveฤjo pozornost nameniti barvam in premazom, ki lahko v sebi skrivajo najveฤ ลกkodljivih snovi. Res je sicer, da zadnje ฤase zakonodaja dosledno preganja tiste najveฤje zastrupljevalce ljudi in okolja, kot so na primer organska topila. Pa vendar obstaja med premazi na trgu ลกe precej obฤutnih razlik med izdelki, ki lahko pomenijo odloฤilno prednost ali slabost tako za prostor kot tudi za ljudi, ki bivajo v njem. Predvsem pa za kakovost povrลกin, ki jih premazujemo โ bodisi zidnih povrลกin, talnih oblog ali pohiลกtva.
Naฤeloma velja, da se naravni materiali premazujejo izkljuฤno z naravnimi premazi. Le v tem primeru namreฤ ohranimo pozitivne lastnosti osnovnega naravnega materiala oziroma mu s to odloฤitvijo na dolgi rok ne ลกkodimo. Naravnim osnovam, kot so les, naravni ometi in podobno, omogoฤamo torej, da so ลกe vedno sposobni reguliranja oziroma absorbiranja vlage in da so ลกe vedno privlaฤni na otip in na videz. Predvsem pri lesu je zanimivo, kako zelo lahko v svoji masivni obliki (pohiลกtvo, talne obloge in podobno) pozitivno deluje na vzduลกje v prostoru.
Premazovanje naravnih materialov z naravnimi barvami in premazi pa ima tudi precejลกnjo prednost v tem, da gre za spajanje dveh sorodnih izdelkov โ torej naravnega z naravnim. Zatorej med njima ne prihaja do morebitnih tehniฤnih zapletov, kot so na primer zadostni oprijem, tveganje morebitnega odstopanja, luลกฤenje premaza na dolgi rok in podobno. Pri izbiri pravega premaza ali barve je tako potrebno upoลกtevati nekaj tehniฤnih zakonitosti, ki so navedene v nadaljevanju.
Naravne ali umetne zidne barve
Pri zidnih barvah je bistvena razlika med naravnim in umetnim izdelkom v vezivu, ki v osnovi zdravo mineralno polnilo, ki je pravzaprav znaฤilno za vse zidne barve, povezuje v bolj ali manj naraven izdelek. Pri akrilnih oziroma umetnih smolah gre za neke vrste v zadnjem ฤasu vodotopno tekoฤo plastiko, ki premaz lepi na steno ali les. Pri naravnih premazih pa je bistvenega pomena vpojnost podlage, saj gre za vpijanje enega izdelka v drugega, kar pomeni ustvarjanje celote.
Iz tega razloga je bistveno prepoznati razlike tako med umetnimi in naravnimi zidnimi barvami kot tudi razlike med samimi naravnimi alternativami. Pri izbiri zidnih barv na osnovi umetnih smol ali celo pralnih barv na osnovi silikona in/ali lateksa se je treba zavedati, da zidna oziroma stropna povrลกina s tem izgubi sposobnost vpijanja vlage, ki nastaja tako zaradi naลกega bivanja v prostoru kot tudi zaradi morebitnega kondenziranja na otip hladnih povrลกin v toplem prostoru.
ล e posebno za pralne barve zatorej velja pravilo, naj ne pokrivajo veฤ kot tretjino zidnih oziroma stropnih povrลกin v prostoru. To je ลกe posebej pomembno za kopalnice, kjer se pri prhanju pojavlja hipna izjemna obremenitev z vlago. Pri uporabi zidnih barv na osnovi umetnih smol pa je pomembno, da v celotnem objektu poskrbimo za primerno zraฤenje prostorov. Sicer predvsem pri klasiฤni gradnji oziroma gradnji iz dobro akumulativnih materialov (opeka, beton) tvegamo nastajanje zidne plesni, saj umetne zidne barve ne absorbirajo dovolj kondenza, ki nastaja zaradi stika hladne akumulativne povrลกine s segretim zrakom iz prostora. Pri montaลพni gradnji, kjer so stene izdelane iz na otip toplejลกih materialov, je tako tveganje nastajanja plesni manjลกe, vendar se ลกe vedno priporoฤa prisilno zraฤenje.
Naravne zidne barve
Med naravnimi alternativami so na voljo tudi tako imenovane disperzijske barve, ki so po sestavi podobne zidnim barvam na osnovi akrilnih smol, s to razliko, da se za povezovanje mineralnega polnila uporabljajo naravne drevesne smole namesto umetnih akrilnih. Iz slednjega sledi, da so naravne disperzijske barve primerne za barvanje tistih zidnih povrลกin, ki so ลพe v osnovi manj prepustne za paro โ mavฤni ometi, mavฤno- kartonske ploลกฤe, izravnalne mase na osnovi umetnih smol. Pri novogradnji, seveda. Zidna barva lahko namreฤ izjemno moฤno vpliva na skrbno izbrano sestavo stene ter izniฤi marsikatero pozitivno lastnost skrbno izbranega naravnega gradiva (naravna izolacija, naravna konฤna obloga).
Nadalje lahko v naboru naravnih zidnih barv poseลพemo po mineralnih barvah, ki so povezane s kazeinom oziroma mleฤno beljakovino. Ta zidna barva je izjemno lepljiva in lahko zato z njo prepleskamo tudi obstojeฤe manj prepustne materiale. Odlikuje pa jo izredna sposobnost reguliranja vlage. Nanos plasti tovrstne zidne barve zatorej lahko popravi poprej nepravilno izbrano zidno barvo. Vsaj glede reguliranja vlage oziroma pojava absorbiranja kondenza na zidni povrลกini. V kazeinske barve se po navadi veลพejo naravna mineralna polnila, kot so marmorna moka, kreda, smukec, ilovica in podobno. Izbira tega veziva namreฤ ne vpliva negativno na v osnovi pozitivne lastnosti naลกtetih mineralnih polnil.
Naravna reลกitev pri nastanku zidne plesni bi torej bila predhodna obdelava z borovo soljo in/ali boraksom. Ta namreฤ ni zdravju ลกkodljiv in tudi na plesen ne deluje kot strup, temveฤ le spremeni zidno povrลกino v dovolj baziฤno, da se plesen nekaj ฤasa ne more veฤ razvijati, saj za svojo rast potrebuje kislo okolje. ฤe se gradbeno-fizikalni razlog za plesen (toplotni most, prekomerna kapilarna vlaga, neizolirana zidna povrลกina in podobno) ne odpravi,ย bo novo nastali kondenz ฤez tri do ลกtiri leta koncentracijo soli na steni ponovno razredฤil do te mere, da bo treba postopek ponoviti. Na suho, z borovo soljo in/ali boraksom obdelano zidno povrลกino, lahko nato nanesete naravno zidno barvo, ki bo na dolgi rok sposobna reguliranja oziroma absorbiranja vlage v prostoru.
Za pleskanje naravnih ometov, kot sta apneni in ilovnati, pa je priporoฤljiva uporaba apnenega oziroma ilovnatega opleska. Glede apnenega opleska so danes na trgu na voljo v glavnem z akrilnimi smolami povezane barve, saj apna z naravnim vezivom zaradi njegove agresivne baziฤnosti ni mogoฤe povezati. Vezivnost naravnega apnenega opleska se namreฤ poviลกuje le z leti, in sicer velja, da je v ta namen primerno najmanj 20 let starano gaลกeno apno, ki pa ga je v danaลกnjih dneh le teลพko dobiti. Sicer pa za gaลกeno apno velja, da se ne veลพe dovolj s povrลกino in zatorej na dotik odstopa oziroma se praลกi. Za pleskanje ilovnatih ometov so na voljo tudi s kazeinom vezane ilovnate barve. Te sicer poslabลกajo v osnovi tako zelo pozitivne lastnosti ilovnatega ometa, ga pa zato morda utrdijo, ker je namreฤ ilovnati omet od vseh mineralnih najmanj trden oziroma sam po sebi veziven.
Naravni pigmenti
Za toniranje vseh zgoraj naลกtetih zidnih barv je prav gotovo najbolj smiselno uporabiti naravne pigmente, ki so po navadi na voljo v prahu ali pa v pastah in/ali tekoฤinah, povezanih z drevesnimi smolami. Slednji so zatorej primerni za toniranje naravnih disperzijskih barv, ki ลกe v osnovi vsebujejo drevesne smole za vezivo. Barve v prahu pa se uporabljajo za toniranje kazeinskih barv ter gaลกenega apna. Naravni pigmenti so tudi med redkimi, ki zdrลพijo izjemno baziฤnost apna in v stiku z njim ohranijo svoj barvni odtenek.
Med naravne pigmente sodijo zemeljski ali oksidni pigmenti, ki ne vsebujejo teลพkih oziroma zdravju ลกkodljivih kovin. Pomembna je ne nazadnje tudi psiholoลกka lastnost barvnih odtenkov naravnih pigmentov, saj gre namreฤ za dovolj umirjene odtenke, ki ลกe omogoฤajo mirno bivanje v prostoru, medtem ko lahko umetna barvila v prostoru delujejo izjemno vsiljivo.
Naravni pigmenti so uporabni tudi za toniranje naravnih ometov (ilovnati ali apneni) ali pa za toniranje naravnih premazov za les. Dodajanje naravnega pigmenta v naravno zaลกฤito za les ima ne le dekorativni uฤinek, temveฤ obenem prepreฤuje, da bi UV-ลพarki na dolgi rok negativno vplivali na strukturo lesa, oziroma so danes edina znana naravna alternativa UV- zaลกฤite za les. Glede vzdrลพevanja umetnih barvnih odtenkov na lesu naravnih lazur skorajda ni treba obnavljati, saj v tem primeru ne gre za premaz, ki bi bil na les dodan oziroma prilepljen, s ฤimer tvegamo morebitno odstopanje, temveฤ se z lesom poveลพe v celoto, ki ima izjemno dolg rok trajanja.
Naravna zaลกฤita lesa
Zgoraj navedena lastnost je tudi osnovna razlika med naravnimi in umetnimi premazi za les. Medtem ko so umetni po veฤini izdelani iz umetnih akrilnih smol, ki se z lesom kot naravnim materialom teลพko spajajo tako zaradi svoje strukture kot tudi zaradi svojih tehniฤnih lastnosti, pa naravni premazi za les temeljijo na rastlinskih oljih ter voskih, ki po svoji sestavi oziroma lastnosti po konฤanem nanaลกanju z lesom tvorijo celoto in mu na dolgi rok kveฤjemu pomagajo preลพiveti. Pri umetnih premazih se namreฤ lahko zgodi, da minimalne poลกkodbe v plasti premaza povzroฤijo poลกkodbe lesa. Umetni premaz je na vremenske vplive le delno obstojen in zatorej tudi zahteva vzdrลพevanje. Iz ฤesar sledi, da je v tem primeru vzdrลพevanje potrebno zaradi premaza samega, in ne zaradi nebogljenosti lesa v sami osnovi, saj se les tudi brez kakrลกnegakoli premaza zna sam zaลกฤititi tako, da lahko vzdrลพi pod vremenskimi vplivi tudi veฤ sto let. Seveda samo, ฤe ni v stalnem stiku z ย vlago.
Zunanji in notranji premazi
Pri izdelkih za naravno zaลกฤito lesa loฤimo tiste, ki so primerni za uporabo zunaj, in tiste, ki so namenjeni notranji rabi. Ta delitev je odvisna predvsem od zavedanja, kakลกno stopnjo zaลกฤite pravzaprav sploh potrebuje les, ki je izpostavljen vremenskim vplivom, in kakลกno zaลกฤito potrebuje les v notranjosti prostorov. ฤe je les izpostavljen vremenu, je najbolj bistvenega pomena to, da se od padavin namoฤen les lahko dovolj hitro posuลกi oziroma da je premaz dovolj prepusten, da to suลกenje omogoฤi. Iz nabora naravnih sredstev za zaลกฤito lesa gre torej za redka in hitro suลกeฤa se olja, ki se globoko vtisnejo v les in obenem lesu omogoฤajo dihanje oziroma premikanje, ki ga povzroฤajo velike obremenitve zaradi vremenskih vplivov โ temperaturne razlike, padavine in podobno. Izjemno primerna je meลกanica lanenega in borovega olja.
V notranjosti prostorov pa je treba les zaลกฤititi predvsem pred naลกo rabo oziroma otipom. V ta namen so na voljo bolj mastni premazi na osnovi rastlinskih olj ali voskov. Z olji in voski les spremenimo v delno vodoodbojno povrลกino, ki jo lahko brez teลพav ฤistimo oziroma soฤasno negujemo z naravnimi sredstvi za ฤiลกฤenje. Predvsem pohiลกtvo, okenske police in notranja vrata iz masivnega lesa so najbolj izpostavljena otipu ฤloveลกkih rok, kar na dolgi rok povzroฤi pojav umazanije na lesu. Iz tega razloga je obiฤajno, da navedene povrลกine povoskamo. S premazom na osnovi ฤebeljega voska, na primer. Glede zaลกฤite tal pa obstojnost le teh doloฤa predvsem vrsta lesa. Zato se za talne obloge priporoฤa uporaba trdih listavih sort lesa. Sicer pa se talne obloge lahko tako voska kot tudi olji. Pri voskanju gre za premaze, ki jim je dodan ลกe vosek karnauba, ki je tako zelo vodoodbojen, da se ga dodaja tudi v politure za ฤevlje ali avtomobile.
Pri oljenju pa vodoodbojnost doseลพemo z veฤkratnim nanaลกanjem olja, in sicer do stopnje, ko je les dovolj prepojen, da vase ne vsrka nobene vlage veฤ. Oljenje je zelo priporoฤljivo tudi za lesene povrลกine v kopalnicah (npr. pult) ali kuhinjske povrลกine (mize, pulti), kjer se predvidevajo pogoste mehanske poลกkodbe in jih je zatorej treba veฤkrat osveลพiti z bruลกenjem ter ponovnim premazovanjem. V vseh naลกtetih primerih je kot premaz primerno tungovo olje.
Morebitna tveganja pri uporabi naravnih premazov
Seveda pa lahko tudi naravne snovi pri ljudeh povzroฤajo doloฤene alergije. Predvsem je potrebno biti pozoren pri redkih rastlinskih oljih, kot je na primer borovo olje, oziroma pri industrijskih eteriฤnih oljih, kot je terpen iz pomaranฤnih lupin. Slednja lahko namreฤ med nanaลกanjem zaradi visoke koncentracije povzroฤata glavobole. Ob enem pa sta tudi potencialna alergena.
Nadalje je pri nanaลกanju premazov na osnovi lanenega olja treba biti pozoren na dejstvo, da se lahko z oljem prepojene krpe med suลกenjem vลพgejo. Zato jih je treba po uporabi ย primerno posuลกiti. ล e bolje pa je, da jih odvrลพemo v posodo, napolnjeno z vodo, ali v neproduลกno zaprto kovinsko posodo.
Nekateri proizvajalci naravnih premazov zaradi izboljลกanja sicer slabe sposobnosti ฤistih rastlinskih olj za suลกenje dodajajo sikative oziroma sredstva za suลกenje, ki so izdelana na osnovi teลพkih kovin. V tem primeru je potrebna previdnost pri neposrednem stiku s premazi in je treba upoลกtevati navodila proizvajalca. ล e bolje pa je seveda, ฤe poseลพete po premazih, ki sikativov ne vsebujejo, ter s pravilnim postopom nanaลกanja tudi brez dodajanja tako strupenih snovi doseลพete izjemen uฤinek.
Piลกe: Mateja Andreja Leskovar