Nalijmo si čistih vitaminov

    Tudi vitamini nedvomno sodijo v zdrave sokove, saj jih zelenjava in sadje vsebujeta obilo. Poleg tega pa je ob poplavi raznih prehranskih dopolnil morda dobro napisati nekaj besed tudi o vitaminih in o tem, koliko jih je priporočljivo jemati. Že na ovojnini vseh prehranskih dopolnil mora biti poleg sestave pri vsakem vitaminu in rudnini navedena tudi priporočena dnevna količina ali priporočen dnevni odmerek (RDA). Kaj to pomeni?

    Pogosto se nam te vrednosti zdijo nizke. Na primer: v tableti je 180 miligramov vitamina C, v oklepaju za to vrednostjo pa je navedena RDA le 60 miligramov. Ali bomo potemtakem zaužili preveč vitamina C? In kaj, če tableta vsebuje le 20 miligramov vitamina C? Bo to premalo?

    RDA je vrednost oziroma dnevna količina, ki zadostuje za zadovoljevanje potreb po nekem vitaminu ali rudnini vseh zdravih posameznikov (97 ali 98 odstotkov) v nekem prebivalstvu v določenem življenjskem obdobju. RDA količina vitamina je potrebna za preprečevanje akutnega pomanjkanja vitaminov, ki pa je v našem okolju zelo redko. Poleg tega so sprejeli tudi številne dodatne vrednosti, ki pa jih na ovojnini izdelkov skoraj nikoli ne navajajo. UL (Tolearable upper level) je na primer največja raven vnosa – največja še sprejemljiva količina zaužitega vitamina, ki še ne škoduje zdravju.

    AI (Adequate intake), primeren vnos, ki pomeni ustrezno količino vitaminov za določeno skupino zdravih ljudi nekega prebivalstva. Včasih zasledimo tudi najmanjšo potrebno količino vitamina, ki jo je nujno zaužiti vsakodnevno in se lahko razlikuje od RDA, vendar tega podatka zaradi povzročanja zmede ne navajamo več.

    vitaminski sokovi

    Bogastvo v rastlinah

    Za vitamin A je priporočen dnevni odmerek od 800 do 1000 mikrogramov retinola. Kot vemo, se v naravnih virih vitamin A nahaja v ribjem olju, v jetrih, maslu, siru (v obliki estra retinol palmitata) ter v rastlinah v obliki beta karotena. Ocenjujejo, da dnevne potrebe lahko pokrijemo z 10 grami korenja, 5 grami špinače, 15 grami ohrovta ali 300 grami hrušk, 50 grami jabolk, 30 grami breskev ali 30 grami marelic. V ta namen bi morali zaužiti kar 2,5 litra mleka, 1,1 kilograma govedine, 900 gramov skuš ali 1,1 kilograma sira. Vidimo torej, da so v tem primeru rastlinski viri zelo izdatni!

    PREBERITE TUDI:  Kako smoothiju dodati beljakovine?

    Pri vitaminu D so dnevne zahteve relativno majhne in jih odrasli pokrijejo z izpostavljenostjo soncu ali pa z vnosom s hrano. RDA znaša približno 5 do 10 mikrogramov. Tu pa so najpomembnejši živalski viri, tj. ribje meso in ribje olje pa tudi mleko, mlečni izdelki, rumenjak, ter žita.

    Med zelo priljubljenimi antioksidanti, ki jih zaradi aktivnega oglaševanja pogosto uživamo v pretiranih količinah, je vitamin E. Pomanjkanje vitamina E je redko in tudi resne posledice njegovega pomanjkanja pri ljudeh niso dokazane. Kljub temu ga pogosto priporočajo in še pogosteje uživajo v obliki prehranskih dopolnil. RDA so med 8 in 10 miligramov za odraslega človeka, vendar so različne zaradi različnih oblik vitamina E, ki jih najdemo v prehranskih dopolnilih. Znano pa je, da nekateri ljudje uživajo tudi po 400 in celo do 800 miligramov po nekaj mesecev brez poškodb oziroma motenj v delovanju organizma. Lahko se poveča le nagnjenost h krvavitvam, še posebno ob sočasnem uživanju zdravil, ki upočasnijo strjevanje krvi. Dnevne potrebe po vitaminu E lahko pokrijemo zgolj z 22 grami (1,5 žlice) koruznega ali 15 grami sojinega (žlica) olja, količine ostale hrane pa bi morale biti kar velike (na primer 1,2 kilogramov skuše, 4,4 kilograma paradižnika, 37 litrov mleka). Vitamini A, D in E so v maščobah topni vitamini, zato se iz organizma ne izločajo in si jih torej naberemo na zalogo.

    Sokovnik hurom HU400

    Za konec še nekaj besed o vitaminu C. priporočen dnevni odmerek je med 60 in 90 miligramov, v preventivi in zdravljenju pa uporabljajo večje odmerke. Povečane potrebe po vitaminu C se pojavljajo v nosečnosti, pri doječih mamicah, pri alkoholikih, kadilcih, pri stresu, poškodbah, zdravljenju z nekaterimi zdravili (oralne kontracepcijske tablete, tetraciklini, acetilsalicilna kislina) in pri dolgotrajnih driskah. Tam je potrebno vnos povečati. Najbolj izdatna naravna vira vitamina C sta ohrovt in brstični ohrovt. Dnevne potrebe pokrijemo že z 80 grami te zelenjave – seveda surove, ne kuhane.

    Povejte svoje mnenje - kometirajte