fbpx
Domov Zdravje & prehrana Malo spanja med tednom, veliko med vikendi = večje tveganje za resne...

Malo spanja med tednom, veliko med vikendi = večje tveganje za resne bolezni

Ste že slišali za t. i. socialni jet lag? Ta ni neposredno povezan s tistim običajnim »jet lagom«, ki predstavlja težavo predvsem ljudem, ki veliko potujejo, zaradi česar se morajo stalno privajati na nove časovne pasove. Hkrati pa je socialni jet leg težava, ki je mnogo bolj razširjena. Gre za pojav, za katerega je značilno, da postane bioritem ljudi ob koncih tedna precej drugačen od njihovega bioritma med delavniki. To je običajno povezano z željo, da bi nadoknadili zamujene ure spanja med tednom. Čeprav se na prvi pogled ne zdi, da bi bilo lahko s tem kaj narobe, pa ima lahko »socialni jet lag« zelo negativen vpliv na naše zdravje. Povezan pa naj bi bil tudi s povišano telesno težo.

Številni procesi v našem telesu močno odvisni od ustaljenih ciklov spanja in budnosti

Izraz »socialni jet lag« je leta 2006 skoval Till Roenneberg, strokovnjak za kronobiologijo – disciplino, ki se ukvarja z vplivom bioritma na različne organizme. Izraz naj bi označeval skupek negativnih vplivov, ki jih imajo lahko drastična odstopanja pri našem urniku spanja. Takšna odstopanja namreč zmedejo številne procese v telesu, ki se zanašajo na ustaljen cirkadiani ritem, torej na predvidljive cikle spanja in budnosti. Zaradi pogostih odstopanj lahko pride med drugim do težav pri regulaciji telesne temperature in obnovi celic ter do prebavnih težav. Vse to pa seveda vpliva na povečano tveganje za številne resne bolezni.

Preveč spanja

Negativni vplivi na srce in ožilje, krvni sladkor ter telesno težo

Kot so ugotovili raziskovalci z medicinskega centra ameriške univerze Duke, obstaja pri ljudeh, ki imajo neustaljen urnik spanja, povečana verjetnost za debelost, kronično povišan krvni tlak in povišane ravni sladkorja v krvi. Pri teh posameznikih je obenem mogoče zaznati povečano verjetnost za kap in za infarkt. Raziskovalci, ki so do svojih ugotovitev prišli s pomočjo raziskave, v kateri je sodelovalo skoraj 2000 ljudi, starih od 54 do 93 let, sicer opozarjajo, da pri teh izsledkih sicer ne gre nujno za (enosmerno) vzročno-posledično povezavo.

Ni namreč mogoče z gotovostjo trditi, ali neustaljen urnik spanja povečuje tveganje za bolezni ali pa morda velja obratno, kar pomeni, da zdravstvene težave vplivajo na neurejen spanec. Najverjetneje sicer drži oboje in je povezava dvosmerna, zaradi česar se mnogi ujamejo v začaran krog. Podobno naj bi veljalo tudi za povezavo med večjimi odstopanji med količino spanja med tednom in vikendi ter debelostjo.

»Socialni jet lag« povečuje verjetnost za debelost pri najstnicah

Lani je bila v reviji JAMA Pediatrics objavljena tudi študija, ki se je ukvarjala z vplivom »socialnega jet laga« na najstnike. Raziskovalci so pri tem ugotovili, da obstaja pri najstnikih, pri katerih je bilo mogoče opaziti večje razlike med spanjem med tednom in spanjem ob koncu tedna, povečana verjetnost za previsoko telesno težo. Ta povezava je bila še posebej izrazita pri dekletih. Vendar pa še ni popolnoma jasno, zakaj pride do tega pojava oziroma do teh razlik.

Še posebej veliko težav za izmenske delavce, ki delajo tudi ponoči

Pri starejši populaciji lahko neurejen bioritem privede do povečanega kopičenja t. i. amiloida beta – beljakovine, ki naj bi bila glavni vzrok za Alzheimerjevo bolezen, kot je bilo ugotovljeno v študiji, objavljeni v reviji JAMA Neurology. Zanimivi – oziroma zaskrbljujoči – pa so tudi izsledki študije, ki so jo izvedli pri Ameriški akademiji za medicino spanja: ti namreč potrjujejo, da »socialni jet lag« povečuje nevarnost za bolezni srca. Nič presenetljivega torej, da je Svetovna zdravstvena organizacija uvrstila nočno izmensko delo na seznam verjetnih karcinogenov.

- Oglas -

Najnovejše

- Oglas -
Spletna stran za pravilno delovanje uporablja piškotke. Z uporabo spletne strani se strinjate z z uporabo piškotkov in splošnimi pogoji poslovanja. Podrobne informacije o uporabi piškotkov na tej spletni strani so na voljo s klikom na nastavitve .
V redu
Več ×
×