Berta Cáceres: »Bojijo se nas, ker se jih ne bojimo.«

Berta Cáceres, mati štirih otrok, leta 2015 dobitnica Goldmanove nagrade, prestižnega mednarodnega priznanja za izjemne okoljevarstvene dosežke, je bila namreč marca 2016 zahrbtno umorjena na svojem domu.

Kari s paradižnikom in čičeriko

Indijsko obarvana jed kari s paradižnikom in čičeriko za okusno kosilo.

Tibetanske vaje: 6 obredov za zdravje in mladost

Tibetanske vaje niso le vaje, temveč so starodavni obredi – ključ do večne mladosti, zdravja in življenjske moči.

Na vidiku nova pomoč za osebe z endometriozo

Endometrioza je bolezenska motnja, za katero je značilno pojavljanje tkiva, katerega lastnosti so zelo podobne maternični sluznici, zunaj maternice.

Ne dopustite, da vas zamera razžre od znotraj

Zamera je lahko povezana z zelo konkretnimi dogodki – na primer z izdajo ali ponižanjem.

Govorjenje med spanjem: kaj je krivo za ta pojav?

Govorjenje med spanjem se zdi na prvi pogled predvsem komično. Osebe, za katere se izve, da ponoči rade »poklepetajo same s sabo«.

Psi v povprečju razumejo kar približno 90 človeških besed in fraz

Psi v povprečju razumejo približno 90 človeških besed in fraz.

Popolna nedelja za dober začetek naslednjega tedna

Nedelja je sicer za mnoge ljudi dela prost dan, vendar so osebe, ki nedeljo dojemajo kot svoj najljubši dan v tednu, precej redke.
RubrikeOglasiLutein – izjemno pomembna snov za vaše oči

Lutein – izjemno pomembna snov za vaše oči

MORDA VAS ZANIMA

Dober vid je odvisen od številnih hranilnih snovi, ki jih moramo vnesti s hrano ali s pomočjo prehranskih dopolnil. Snov, ki je še posebej pomembna za zdravje vaših oči, se imenuje lutein. Uvrščamo ga med karotenoide, ki v našem telesu učinkujejo tudi kot antioksidanti, torej snovi, ki se borijo proti nevarnim prostim radikalom. Karotenoidi so t. i. fitokemikalije, ki jih lahko najdemo v različnih rastlinah.

- Oglas -

Žive barve rastlin oziroma njihovih plodov – predvsem rdeča, oranžna in rumena – so pogosto prav posledica karotenoidov. Lutein je poleg zeaksantina edini karotenoid, ki je prisoten v človeški mrežnici. Največje količine tega karotenoida je mogoče najti na območju makule oziroma rumene pege (tako je lutein včasih imenovan tudi makularni pigment). Makula je del mrežnice, ki ima izjemno velik vpliv na naš vid, zato ni presenetljivo, da je lutein zelo pomemben za zmanjševanje tveganja za najrazličnejše težave, povezane z očmi.

Lutein kot preventiva in kot pomoč pri obstoječih težavah, povezanih z očmi

Lutein – podobno kot drugi karotenoidi – zmanjšuje nevarnost za oksidativni stres, ki je povezan s številnimi kroničnimi obolenji, hkrati pa gre za snov s protivnetnim delovanjem. Če poskrbimo za zadosten vnos luteina, lahko s tem prispevamo k ostrejšemu vidu in k izboljšani občutljivosti oči na kontraste. S pomočjo luteina lahko obenem zmanjšamo možnost za poškodbe oči zaradi izpostavljenosti sončnim žarkom in modri svetlobi, ki jo oddajajo različne elektronske naprave, hkrati pa gre za snov, ki upočasnjuje odmiranje očesnih celic.

Ker lutein sodeluje pri pretvorbi svetlobnih signalov na naši mrežnici in ker pomaga pri prevajanju teh signalov do delov možganov, odgovornih za vid, lahko pomanjkanje te snovi privede do resnih zapletov. Zadosten vnos luteina pa ni koristen le kot preventiva, ampak lahko pomaga tudi tistim, pri katerih so bile že diagnosticirane različne težave, povezane z očmi. Pri ljudeh s starostno degeneracijo rumene pege lahko lutein pomaga pri upočasnjevanju napredovanja bolezni, s tem pa pri zmanjševanju možnosti za slepoto. Koristen je tudi za ljudi z diabetično retinopatijo, za tiste s sivo mreno in pri sindromu suhih oči, ki je pogosto povezan z neprijetno pekočimi občutki, srbečico in pordelostjo. Lutein lahko pomaga pri ublažitvi vseh naštetih simptomov.

Katera živila vsebujejo največ luteina in kolikšne količine te snovi so potrebne?

Skrb za to, da zaužijemo dovolj luteina, je tako eden najpomembnejših ukrepov, s katerimi lahko zaščitimo svoje oči oziroma preprečimo nadaljnje pešanje vida, če je že prišlo do poškodb. A kaj natančno pomeni »zadosten vnos luteina«? Za zdaj še ne obstajajo jasno definirane smernice, zato se lahko zanašamo predvsem na različne raziskave. Ena izmed njih, ki je trajala kar 5 let, v njo pa je bilo vključenih 4200 ljudi, je na primer razkrila, da je dnevni vnos luteina, ki je potreben za zmanjševanje nevarnosti za degeneracijo slepe pege, približno 10 mg. Žal pa naj bi precej ljudi dnevno zaužilo precej manjše količine tega karotenoida.

- Oglas -

Med živila, ki so še posebej bogata z luteinom, uvrščamo ohrovt, špinačo, zeleno solato in druge vrste zelenolistne zelenjave. Dober vir pa predstavljajo tudi brokoli, peteršilj, bazilika, por, grah, rdeča paprika, koruza in pistacije. Za čim boljšo absorpcijo se priporoča kombiniranje naštetih živil z zdravimi maščobami. Po potrebi si lahko pomagate tudi s prehranskimi dopolnili, ki vsebujejo večje količine luteina, kar je seveda še posebej priporočljivo za tiste, ki se morda že spopadate z določenimi težavami, povezanimi z očmi, oziroma za vse, pri katerih obstaja povečano tveganje za pojav tovrstnih težav, na primer zaradi genetskih dejavnikov.

NAJNOVEJŠE

Spletna stran za pravilno delovanje uporablja piškotke. Z uporabo spletne strani se strinjate z z uporabo piškotkov in splošnimi pogoji poslovanja. Podrobne informacije o uporabi piškotkov na tej spletni strani so na voljo s klikom na nastavitve .
V redu
Več ×
×