Zdi se, da se pandemija izgorelosti skozi sodobno druลพbo ลกiri s svetlobno hitrostjo. Morebitni obฤutki sramu ali obupa so v tovrstnih situacijah odveฤ, saj je izgorelost praviloma posledica preobremenjenosti. Sram in obฤutki krivde pogosto privedejo do skrivanja simptomov izgorelosti, kot so nenehna utrujenost, teลพave z zbranostjo, pomanjkanje motivacije oziroma brezvoljnost ter teลพave s spanjem. Tako ลกe naprej dajte vtis, da zmorete vse in ลกe veฤ โ nato pa se nekega dne popolnoma zlomite.
Prav zato je hitro ukrepanje tako pomembno. ฤe ukrepate ลพe ob prvih, blaลพjih znakih izgorelosti, lahko s tem prepreฤite popoln kolaps. Za zaฤetek je smiselno, da se poskuลกate o svoji stiski pogovoriti z delodajalcem. Za vaลกe teลพave je sicer lahko krivo naฤrtno preobremenjevanje, vendar pa po drugi strani ni nujno, da se delodajalec zaveda stiske, ki jo doลพivljate. ล ele ko boste o teลพavi odkrito spregovorili, boste laลพje ocenili, ali bodo potrebni dodatni ukrepi. Seveda pa je pametno, da se na pogovor z delodajalcem pripravite. Verjetnost za to, da doseลพete ลพeleni rezultat, bo tako precej veฤja.
Identificirajte glavne vzroke za teลพave
Izgorelost je obiฤajno zapleten pojav, ki ni odvisen samo od enega ali dveh dejavnikov. Teลพave najverjetneje niti niso omejene zgolj na delovne zadolลพitve, ฤeprav je osnova za izgorelost obiฤajno prav preobremenjenost na delovnem mestu. Identificiranje vzrokov za izgorelost je lahko zato zelo zahtevno, vendar je priporoฤljivo, da poskuลกate pred pogovorom z delodajalcem kljub temu razmisliti o tem, kateri so glavni dejavniki, ki so vplivali na to, da ste se znaลกli v stiski. Med pogovorom se seveda nato omejite na tiste dejavnike, ki so neposredno povezani z delovnim okoljem.
Razmislite, kaj bi vam lahko pomagalo
Identificiranje glavnih vzrokov za simptome izgorelosti, s katerimi se spopadate, je osnova za to, da ugotovite, kaj potrebujete. ฤe boste delodajalcu predstavili konkretne ukrepe, ki bi vam lahko pomagali, bo pogovor najverjetneje precej bolj produktiven, kot bi bil sicer. Ali je delovnih zadolลพitev preprosto preveฤ in je zato nujna zaposlitev dodatne osebe? Bi vam morda koristil malce bolj fleksibilen delovni ฤas? Bi lahko teลพave omililo (obฤasno) delo od doma? Potrebujete veฤ mentorstva? Bi vam morda bolj ustrezalo drugo delovno mesto z drugaฤnimi zadolลพitvami? Ali potrebujete mirnejลกe okolje? (ฤe ugotovite, da nobena od tovrstnih reลกitev ne bi zadoลกฤala oziroma da bo za to, da si resniฤno opomorete, potrebna bolniลกka odsotnost, pa je seveda bolj kot pogovor z delodajalcem smiseln pogovor z osebnim zdravnikom.)
Vadite s prijateljem
Preden se pogovorite z delodajalcem, je dobro, da se na pogovor pripravite tako, da vadite s prijateljem oziroma z bliลพnjo osebo. Preigrajta razliฤne scenarije oziroma moลพne odzive delodajalca. Ko bo ฤas za pogovor, boste tako precej bolje pripravljeni. ฤe vas bo delodajalec poskuลกal odpraviti z izgovori, se boste lahko poslediฤno odzvali precej bolj suvereno, saj vas tovrsten odziv ne bo zmedel.
Pogovorite se s sodelavci
Sodelavce, ki jim lahko zaupate, pred pogovorom z delodajalcem vpraลกajte, ali se tudi oni morda spopadajo s podobnimi teลพavami. Nemalokrat se zgodi, da zaposleni skrivajo svojo stisko tudi pred sodelavci, saj imajo obฤutek, da so edini, ki niso kos delovnim zadolลพitvam. Ko se eden v skupini vendarle opogumi, pa o svojih stiskah hitro spregovorijo tudi drugi. Tako ni nujno, da se boste morali z delodajalcem pogovoriti sami.
Poiลกฤite najprimernejลกo osebo za sestanek
ฤe imate veฤ nadrejenih, razmislite, katera je tista oseba, ki bo najlaลพje razumela vaลกo stisko in ki vam bo pripravljena stopiti nasproti s konkretnimi spremembami (ฤe ima seveda moฤ za to). Vฤasih je lahko dobra izbira tudi kadrovska sluลพba. Najboljลกa osnova za ocenjevanje odziva so zagotovo pretekle izkuลกnje.
Vsebino pogovora nakaลพite v elektronskem sporoฤilu
Ali imate obฤutek, da boste med samim pogovorom teลพko ubesedili svojo stisko in dosegli ลพeleni rezultat? ฤe svoje misli laลพje izrazite v pisni obliki, vam svetujemo, da delodajalcu pred pogovorom poลกljete elektronsko sporoฤilo s kljuฤnimi iztoฤnicami. Tveganje za to, da pogovor skrene v napaฤno smer, bo tako precej manjลกe. Elektronsko sporoฤilo je lahko koristno tudi za delodajalca, se bo tako laลพje pripravil na sestanek. Tako bo lahko ลพe vnaprej razmislil o moลพnih izboljลกavah delovnih pogojev in na sestanek priลกel s konkretnimi predlogi.
Bodite spoลกtljivi, toda odloฤni
Med sestankom poskuลกajte ohraniti mirno kri. Bodite spoลกtljivi, saj izbruhi ne bodo koristili nikomur. S tem seveda ne namigujemo, da morate potlaฤiti svoje resniฤne obฤutke oziroma stisko. Nasprotno: asertivnost je pri tovrstnih pogovorih kljuฤna. To pomeni, da se med pogovorom ne smete zmesti in se odreฤi svojim zahtevam, ฤe veste, da ste na robu popolnega kolapsa. ฤe poskuลกa delodajalec spremeniti temo pogovora, je torej pomembno, da pogovor prijazno, vendar odloฤno usmerite k tistemu, zaradi ฤesar ste zaprosili za sestanek.
Izpostavite prednosti za podjetje
Stiska zaposlenih bi morala biti ลพe sama po sebi zadosten razlog za ukrepanje, vendar v praksi to ลพal pogosto ne drลพi. ฤe je delodajalec brezbriลพen do vaลกih teลพav, mu je zato pametno namigniti, da je preobremenjevanje zaposlenih, ki vodi v izgorelost, ลกkodljivo tudi za samo podjetje. To namreฤ pomeni pogostejลกo in dolgotrajnejลกo bolniลกko odsotnost zaposlenih ter odpovedi, ki zahtevajo nenehno iskanje in uvajanje novih kadrov.