Hitra prehrana škoduje zdravju

    Ko govorimo o zdravi prehrani, je pridevnik hitro popolnoma odveč. Tako hitra hrana kot hitro prehranjevanje sta zdravju škodljiva in v nekaterih primerih dolgoročno celo nevarna.

    Hitra hrana

    Kaj je hitra prehrana?

    K hitri prehrani ne prištevamo samo ponudbe hitrih restavracij, pač pa tudi vnaprej pripravljeno, zamrznjeno hrano, ki jo lahko kupite v trgovinah. Razen res redkih svetlih izjem, večina teh izdelkov vsebuje veliko nasičenih maščob, sladkorjev in soli, pa tudi precej drugih dodatkov (barvila, ojačevalce okusa), ki sicer nudijo okus, a hkrati škodujejo zdravju. Gre za hrano, ki ne potrebuje nobene predpriprave in je običajno narejena tako, da jo po potrebi pripravimo že zgolj s pomočjo mikrovalovne pečice. Poleg velikih količin soli in maščob je slabost hitre prehrane tudi majhna hranilna vrednost. Večina hitre hrane namreč vsebuje malo ali nič vitaminov, mineralov in drugih hranilnih snovi.

    Zakaj je slabo jesti hitro?

    Princip hitre prehrane že sam po sebi krši kar nekaj pravil zdravega prehranjevanja. Prvič: hitra hrana naj bi bila zaužita mimogrede, na hitro, kar je samo po sebi v popolnem nasprotju z zdravimi prehranjevalnimi navadami. Proces prebavljanja se namreč prične že v ustih; kadar jeste prehitro, ne prežvečite hrane do konca, zaradi česar želodec ne more dobro prebaviti hrane. Poleg tega hitro prehranjevanje napolni želodec, še preden pride informacija o sitosti do možganov. Zaradi tega, kadar jeste hitro, pojeste več kot telo dejansko potrebuje. Možgani za to, da se zavejo sitosti, potrebujejo približno 20 minut. Rezultat prehitrega prehranjevanja so motnje v prebavnem sistemu, dolgoročna posledica pa je lahko oslabitev imunskega sistema. Uživanje hrane v neprimernem okolju in prehranjevanje, ob katerem posvetimo pozornost nečemu drugemu (npr. ko beremo ali gledamo televizijo), kar pogosto prakticiramo, kadar je na krožniku obrok hitre prehrane, sta prav tako izjemno nezdravi navadi. Zdravo prehranjevanje vključuje popolno pozornost, ki jo posvečamo hrani. Hrana, ki jo bomo gledali, vonjali in okušali nas bo hitreje nasitila, poleg tega pa jo bomo popolnoma avtomatično jedli počasneje.

    PREBERITE TUDI:  Vsakodnevne napake, zaradi katerih ste pogosto prehlajeni

    Hitra Prehrana

    Hitra hrana povzroča bolezni

    Posledice rednega uživanja hitre prehrane so hude. Med njimi je visok krvni tlak, povišan holesterol (LDL), upočasnjen metabolizem, slabši imunski sistem, zmanjšana sposobnost normalnega delovanja debelega črevesja. Ljudje, ki uživajo hitro prehrano, so bolj podvrženi infarktu, diabetesu tipa II in rakavim obolenjem. Uživanje hitre prehrane je povezano tudi s prezgodnjim pojavom artritisa in drugih vnetnih bolezni, saj zakisa telo in zniža zmožnost za presnavljanje sečne kisline iz krvi. Najbolj očitna posledica pretiranega prehranjevanja s hitro prehrano je debelost.

    Psihološke posledice

    Pretirano uživanje hitre hrane vpliva na telo in dušo. Med psihološke posledice hitrega prehranjevanja sodi nižja koncentracija. Maščobe in sladkor v hitri prehrani vas po zaužitju naredijo utrujene in brez energije, kar je razlog, da se tudi težje osredotočate. Utrujenost in slaba koncentracija pa sta blagi posledici hitrega prehranjevanja v primerjavi z nihanji razpoloženja in depresijo, ki sta prav tako težavi, ki ju strokovnjaki povezujejo z uživanjem hitre hrane. Sestavine v hitri hrani nudijo instantno ugodje, zato po hitri prehrani, ko jo enkrat poizkusimo, radi pogosto posegamo. Nekatere študije v zvezi s hitro prehrano govorijo celo o odvisnosti. Navezanost na prvi občutek, ki nam ga da hitra prehrana, namreč mnoge zavede, da postanejo redni uživalci. Nekatere študije so potrdile, da se možgani na hitro hrano odzivajo enako kot na drogo.

    Resnica o sladkorju

    Nasprotniki hitre prehrane so dobili zaveznika v nevrološki znanosti. Ta je s poskusi na laboratorijskih podganah potrdila, da uživanje sladkorja povzroča, da si ga želimo redno in vedno več. Podgane, ki po tem, ko so se navadile na določen odmerek sladkorja, tega odmerka niso dobile, so pokazale tipične znake odvisnosti. V več valovih, v katerih so podgane uživale sladkor, so opazili še eno zanimivo značilnost – ko so jim prvič ponudili sladkorno vodo, so jo podgane zaužile le toliko, kot so jo potrebovale. Ko so jim po premoru sladkor ponudili drugič, tretjič in tako naprej, so opazili, da ga podgane zaužijejo vsakokrat več. Kmalu so zaužile dvakrat toliko sladkorja, kot so ga potrebovale. Odtegovanje sladkorja po tem, ko so se nanj navadile, je povzročilo tresenje, škrtanje z zobmi in druge znake, značilne za reakcijo odvisnika .

    PREBERITE TUDI:  Kako bi lahko nahranili 11 milijard ljudi?

    Jejte z glavo!

    Če se hitri hrani ne morete upreti, zamenjajte manj zdrave jedi hitre prehrane z bolj zdravimi. Namesto hamburgerja si privoščite pusto meso v sendviču, ocvrto ribo nadomestite s sejtanom. Namesto kečapa ali majoneze sendvičem dodajte gorčico. Namesto pomfrita si kot prilogo privoščite veliko skledo solate, ki pa je ne smete začiniti s kremastim prelivom. Izberite preliv, ki vsebuje olje, kis in sol, ali pa se prelivu v celoti odrecite. Najboljša izbira za sladico je sadna solata. Načeloma so v nasprotju s torticami dobra izbira tudi sladoledi, kljub temu pa preverite, kaj vsebujejo. Na spletnih straneh hitrih restavracij boste našli natančen zapis ponudbe in sestavin. Namesto že pripravljene zmrznjene pice v trgovini kupite zgolj že pripravljeno testo, nanj pa namesto šunke in mastnega sira zložite mocarelo in zelenjavo (npr. papriko in paradižnik). Namesto zmrznjenih proizvodov v drobtinah, ki jih je potrebno cvreti, izbirajte jedi, ki jih lahko pripravite zgolj s kuhanjem ali pečenjem na malo maščobe. Ogromen korak k zdravemu življenju boste naredili, če boste s svojega jedilnika za vselej črtali gazirane pijače. Kadar si vseeno privoščite prepovedano hitro prehrano, poskrbite, da boste v okviru obroka pojedli tudi veliko svežega sadja in zelenjave.

    A. J.

    Povejte svoje mnenje - kometirajte