Pomoč pri branju deklaracij na živilih

Prehranska industrija želi, da bi verjeli, da sta pri kupovanju hrane pomembna le cena in priročnost, vendar moramo upoštevati dejstvo, da kupovanje hrane vpliva na naše zdravje, ter posledično kmetijstvo in okolje. Dobro je upoštevati nekaj osnovnih pravil pri oziranju na živilske nalepke.

Deklaracije

Bodite pozorni na sestavine

Krajši, kot je seznam, boljše je. Dolg seznam namreč pomeni, da je izdelek zelo obdelan in poln dodatkov. Vseh dodatkov ne gre metati v isti koš, saj so nekateri konzervansi tudi dobri, ker preprečujejo rast bakterij in s tem ohranjajo hrano dobro in varno. Izdelki brez maščob brez emulgatorjev sploh ne bi bili mogoči. Pozorni moramo biti predvsem na barvila, saj ravno ta povzročajo zdravstvene težave.

Izogibajte se se »E-jev«

Nekateri »e-ji« so škodljivi, to so predvsem barvila iz premogovega katrana in azro barvila. V to skupino spadajo: E102, E104, E110, E122, E123, E124, E127, E128, E129, E131, E132, E133,   E151, E154, E155, E120 (škrlatno barvilo) in E160b (anato). Tudi naravna barvila niso kaj boljša: E100 (rumeno barvilo iz kukrkume), E162 (betanin) in rdeče barvilo, ki je proizvedeno iz rdeče pese. Tu so še benozoati in sulfidni konzervansi: E210, E211, E211 in E220-288. Tudi umetne oksidante najdemo med sestavinami. Ti so: E310, E311, E320, E321.

Kaj pomeni beseda organsko

Širše ta beseda pomeni, da kmetje pri pridelavi ne smejo uporabljati kemičnih gnojil in sredstev proti mrčesu. Živino morajo krmiti le z organsko hrano, brez antibiotikov in hormonov. V svojih izdelkih imajo lahko do 5% teh snovi. Če že kupujemo organsko hrano, je bolje, da smo pozorni pri solatah in jabolkih, pri zelenjavi in sadju, ki se termično obdeluje (brokoli, cvetača) pa ne toliko. Sicer pa beseda »organsko« ni uradno certificirana, zato vprašajte za certifikat o ekološki pridelavi, če niste prepričani v izdelek, ki ga kupujete.

Drobni tisk je pomemben

Čisto, naravno, sveže so oznake, ki so ohlapno opredeljene pod oznako organsko. Taki izrazi uradno ne obstajajo, zato morajo biti izrazi vedno dodatno razloženi. Pozorni moramo biti tudi na polnozrnate izdelke, saj jim je velikokrat v večji meri dodana koruzna in bela moka. Ajdovi rezanci si oznako ajdovi zaslužijo že, če vsebujejo zgolj 20% ajdove moke.

Ne verjemite vsem oglasom

Bodite pozorni na izdelke brez maščob, brez sladkorja, brez holesterola. Holesterol je maščoba, ki jo vsebujejo le izdelki živalskega izvora, izdelki brez maščob ponavadi niso niti malo shujševalni, saj vsebujejo toliko več sladkorja, ki nadomesti okus, sladkor pa je nadomeščen z umetnimi sladili. Nekatera izmed teh niso najbolj zdrava, sploh aspartam.

Nikoli ne smemo izdelka kupiti zaradi lepe embalaže ali zato, ker nam je preprosto skočil v oči. Drobni tisk s sestavinami je vedno dobro prebrati, saj je zanimivo kaj vse nam trgovci lahko prodajo, če nismo pozorni. Nekaj nasvetov je zbranih tudi iz knjige prepovedani nasveti, 1503 redko zaupane skrivnosti, ki vam prihranijo čas, denar in težave.

DELI
Lina Zalaznik
Avtorica člankov z ljubeznijo do branja knjig, svojih bližnjih, morja, smeha ter lepe narave.