Arašidi (kikirikiji) so zemeljski oreščki in se razlikujejo od drevesnih oreščkov. Dejansko gre za stročnico, torej sorodnico soje, fižola in graha. Vendar tako kot drevesni oreščki vsebujejo tudi arašidi polno zdravih hranil, kar jih lahko uvršča med zdrava živila. A vedno hujše alergije nanje ravno ne prepričajo, da gre za zdravo živilo. Alergija na arašide je namreč ena pogostejših alergij na hrano in je vodilni vzrok za smrt zaradi alergije na hrano. Pri nekaterih ljudeh lahko alergijsko reakcijo sproži že samo vonj po arašidih, rokovanje z nekom, ki je pravkar jedel smokije, ali poljub z nekom, ki je jedel arašide. Reakcija je lahko tako huda, da povzroči celo smrt zaradi anafilaksije.


Arašidi

Arašidovo maslo v zadnjih letih osvaja Slovenijo. Če smo se včasih čudili ameriškim sendvičem z marmelado in arašidovim maslom, dandanes tudi pri nas vse več ljudi posega po tem okusnem in hranljivem namazu. Po drugi strani pa je vedno več ljudi alergičnih na arašide, saj so ti najbolj alergeno živilo. Kakšna je torej resnica o arašidih? Jih je priporočljivo uživati ali ne?

Zakaj so arašidi tako alergeni?

Arašidi so podzemni gomolji. Sadijo jih na površinah, ki jih želijo očistiti pesticidov. Ker služijo kot čistilci zemlje, ni presenetljivo, od kod tako hude alergijske reakcije. V ZDA je danes kar 1,5 milijona otrok alergičnih na arašide (za Slovenijo žal ni podatkov, vendar njihovo število strmo narašča). Gre za pravo epidemijo. Število alergičnih otrok se je v obdobju od 1980 do 2000 podvojilo. Od takrat do danes se je ta številka še enkrat podvojila.

Po letu 1960 se je začelo tudi pospešeno cepljenje prebivalstva, v cepivih pa so uporabljali arašidovo olje. Če je v ZDA še leta 1980 vsak prebivalec prejel 20 cepiv, jih je tri desetletja kasneje že 68. Z vnosom cepiva je telo senzibilizirano in pri ljudeh, nagnjenih k alergijam, lahko pride ob uživanju arašidov do alergijske reakcije.


Arašide najdemo v vrsti predelanih živil, kot so sladoledi (kot aroma), marinade, prigrizki, piškoti, peciva in sladkarije. Nekatere etnične kuhinje veliko uporabljajo arašide ali arašidovo olje. Mednje vsekakor sodijo afriška, kitajska, indonezijska, mehiška, tajska in vietnamska kuhinja. Se pa arašidovo olje ne uporablja le v etničnih kuhinjah. Tudi naša živilska industrija (vključno z restavracijami) pri praženju in cvrtju pogosto uporablja arašidovo olje, zato morajo biti alergiki na arašide zelo previdni na vsakem koraku.

Alergeni arašidi

Arašidi so kljub vsemu lahko tudi zelo koristni

Kljub vsem naštetim težavam pa so arašidi tudi zelo koristni. Vendar naj pri tem poudarim, da priporočam izključno arašide in izdelke iz njih, ki so iz kontrolirane ekološke pridelave. Kajti le tako boste lahko prepričani, da v svoje telo ne vnašate cele gore pesticidov, ki so jih arašidi posrkali vase. Ti lahko namreč povzročajo prirojene okvare, degenerativne bolezni in ADHD (primanjkljaj pozornosti in motnja hiperaktivnosti) pri otrocih.

Arašidi so bogati s folno kislino, mineralom, ki je zelo pomemben za pravilen razvoj in zdravje možganov. Zato so primerni za vegetarijance, ki jim pogosto primanjkuje folne kisline, kakor tudi za nosečnice, saj folna kislina ščiti zarodek pred prirojenimi napakami. Arašidi so pomemben rastlinski vir beljakovin. V 100 g jih najdemo kar 26 g. Beljakovine so gradniki vseh celic in zato nujno potrebne za razvoj, rast in regeneracijo tkiv in mišic.

Tako kot oreščki tudi arašidi vsebujejo polno zdravih maščob in vitamina E. V 100 g arašidovega masla je 24 g enkrat nenasičenih maščob in 16 g večkrat nasičenih maščob. Ekološko pridelano arašidovo maslo v primerjavi s konvencionalnim arašidovim maslom ne vsebuje hidrogeniranih maščob, ki se preoblikujejo v transmaščobe. Ker gre za živilo rastlinskega izvora, ne vsebuje niti holesterola. Z dvema žlicama arašidovega masla na dan pa zaužijemo tudi 2 g vlaknin, ki so nujno potrebne za prehodnost črevesja in izločanje škodljivih snovi iz telesa. Vse to so lastnosti zdravega živila, zato je uživanje bio arašidovega masla zelo priporočljivo.


Arašidi

Kaj pa pravi o arašidih znanost?

Najnovejša študija s priznane univerze Harvard je pokazala, da lahko dnevno uživanje arašidov vodi do daljše življenjske dobe. Moškim in ženskam, ki so dnevno zaužili 30 g arašidov, se je tveganje za smrt zaradi diabetesa, srčnih bolezni ali pretirane debelosti zmanjšala za 20 %. Raziskovalci so ugotovili tudi, da so jedci arašidov bolj suhi, zato so zelo primerno živilo v shujševalnih dietah. Študija je trajala 30 let in zajemala kar 119.000 moških in žensk.

Rezultati so pokazali tudi, da pogosto uživanje oreščkov in arašidov zmanjšuje tveganje za smrt. V primerjavi z ljudmi, ki nikoli ne uživajo oreščkov in arašidov, imajo tisti, ki jih uživajo le občasno, 7 % nižje tveganje, tedenski uživalci 11 % nižje tveganje, tisti, ki jih jedo dvakrat tedensko, 13 % nižje tveganje in tisti, ki uživajo vsak dan, 20 % nižje tveganje za smrt zaradi katere koli bolezni.

Če primerjamo uživanje izključno arašidov z uživanjem arašidov skupaj z oreščki, raziskovalci niso odkrili praktično nobenih bistvenih razlik. Dnevno uživanje arašidov zmanjša tveganje za razvoj srčnih bolezni kar za 29 %. Arašidi namreč znižujejo krvni tlak in slab holesterol LDL ob ohranjanju iste ravni dobrega holesterola HDL. Čeprav najpogosteje uživamo pražene in soljene arašide, ti še vedno vsebujejo trikrat manj soli kot slane prestice.

Druga študija, opravljena na Univerzi Perdue, je vključevala 150 moških in žensk, ki so 12 tednov v svojo prehrano vključevali arašide. Vsem se je v tem času znižal krvni tlak (četudi so uživali soljene arašide). Raziskovalci pojasnjujejo, da je znižanje krvnega tlaka posledica vsebnosti arginina, ki pospešuje nastajanje dušikovega oksida, ki širi žile in s tem poveča pretok krvi skozi žile ter zniža arterijski krvni tlak. Arašidi vsebujejo več arginina kot drugi oreščki in več kot katera koli druga polnovredna hrana. Študija je pokazala tudi, da se je raven holesterola in trigliceridov pri preiskovancih znižala.


Arašidovo maslo

Recept: Domače arašidovo maslo

Glede na vse zgoraj naštete pozitivne lastnosti vsekakor priporočam dnevno uživanje arašidov vsem, ki nimate alergije nanje. Arašidovo maslo si lahko pripravite tudi sami doma. Za to potrebujete zmogljiv mešalnik, v katerega daste dve skodelici olupljenih arašidov in žlico do dve poljubnega olja (olivno olje, arašidovo olje ali olje makadamije). Nato mešate tako dolgo, dokler ne dobite gladke paste. Z njo napolnite steklene kozarčke, dobro zaprite, shranite v hladilniku in porabite v enem tednu.  

Preberite tudi: Zakaj so brazilski oreščki v velikih količinah lahko škodljivi?

VEČ VSEBIN: