Zakaj so brazilski oreščki v velikih količinah lahko škodljivi?

Selen je mikroelement, ki se nahaja v zemlji oz. prsti in je nujno potreben za normalno delovanje nekaterih encimov v našem telesu, sodeluje pa tudi pri metabolizmu ščitničnih hormonov in ščiti celice pred oksidativnim stresom. Posebno bogat vir selena so brazilski oreščki, nahaja pa se tudi v žitaricah, mesu, ribah in jajcih. Priporočen dnevni vnos za odrasle je približno 70 mikrogramov, kar pomeni, da bi morali na dan pojesti tri sardele ali slabih 10 g brazilskih oreščkov.

Brazilski oreščki

Selen preprečuje nekatere oblike raka

Selen ima ključno vlogo pri metabolizmu delovanja ščitničnih hormonov, kjer deluje v povezavi z jodom, ljudem, ki trpijo za kronično utrujenostjo, ga navadno primanjkuje. Študije kažejo, da ima selen tudi antikancerogene učinke, saj preprečuje razvoj in nastanek raka. Najjbolj učinkovito deluje na rakave celice na koži in v pljučih, pa tudi raka na prostati in črevesju uspešno pomaga preprečevati. Poleg tega ima selen ključno vlogo pri nastajanju semenčic, prispeva k ohranjanju zdravih nohtov in las in krepi naš imuinski sistem.

Pomanjkanje selena

Pomanjkanje selena je redek pojav, saj ga z raznoliko in uravnoteženo prehrano večina ljudi zaužije dovolj, sicer pa se kaže v težavah s srcem, boleznih ledvic, tudi do izgube las, sprememb na koži in neplodnosti lahko pride. Na zadosten vnos bi morali biti pozorni predvsem ljudje na dolgotrajnih in enoličnih dietah in tisti, ki se prehranjujejo vegansko. Predoziranje selena je sicer redkost, vendar pa vnos več kot 800 mikrogramov dnevno lahko prinese vrsto zdravstvenih težav.

Zastrupitev s selenom

Če dolgo časa neprekinjeno v telo vnašamo več kot 400 mikrogramov selena dnevno, lahko pride do slabosti in driske, bolezni živcev, težav s kožo ter deformacije nohtov in izpadanja las. Do kronične zastrupitve, ki lahko vodi tudi v smrt,pride, če v telo vnašamo več kot 800 mikrogramov tega minerala dnevno. Ker 100 g brazilskih oreščkov vsebuje kar 1900 mikrogramov selena, moramo paziti, da jih ne zaužijemo preveč, priporočena dnevna doza je do 10 oreščkov na dan. Poleg tega, da gre za živilo, v katerem se nahaja največ selena, vsebujejo ti oreščki tudi mononenasičene maščobne kisline, ki znižujejo raven holesterola v krvi. Če jih imate radi, jih torej jejte še naprej, saj v majhnih količinah na vas delujejo blagodejno, da le ne pretiravate z njimi.

Preverite tudi, zakaj je oreščke dobro pred zaužitjem namakati.

 

DELI
Lina Zalaznik
Avtorica člankov z ljubeznijo do branja knjig, svojih bližnjih, morja, smeha ter lepe narave.