Namakanje oreščkov in zakaj je pomembno?

    Pri kar nekaj ljudeh smo opazili, da imajo kljub uživanju zdrave in priporočljive hrane pomanjkanje nekaterih pomembnim vitaminov in mineralov. So utrujeni, z glavoboli, nizkim pritiskom…Tudi sama sem imela veliko premalo železa, moja znanka magnezija in vitamina b12 … Zdravniki so mi predpisovali različne železove pripravke (tablete, injekcije) in mi govorili, naj jem jetrca in rdeče meso. Pa ga nisem. In zdaj opažam, da ima takšne težave vedno več ljudi, kljub zdravemu prehranjevanju. Zakaj?

    Ovsena kaša vsako jutro za zajtrk, pest mandljev, rižota z brokolijem za kosilo…so bili tisti, ki so blokirali absorbcijo hranil, iz sicer zelo zdravih živil, v moje telo. (Brokoli je zelo zdrav, vsebuje pa goitrogene-inhibitorje.)

    Npr. oves morate namakati nekaj ur preden ga jeste. To je resnično zelo pomembno. Včasih je na embalaži vedno pisalo, da je ovseno kašo pred uživanjem ali kuhanjem potrebno namakati, vendar tega ni več in smo na to žal pozabili.

    Vsa zrna v ovoju vsebujejo fitinske kisline (organske kisline, v katere je vezan fosfor). Fitinska kislina se lahko poveže s kalcijem, bakrom, magnezijem, železom in s cinkom ter blokira njihovo absorbcijo. Zato lahko pride v telesu do resnega pomanjkanja mineralov in izgube kostne mase. Z namakanjem nekaj manj kot sedem ur v topli vodi, nevtraliziramo velik del fitinske kisline.

    Namakanje oreščkov

    Namakanje oreškov, zrnja, semen in stročnic

    Oreški, semena,stročnice in rastline preživijo zato, ker se v njihovem ovoju skrivajo strupeni zaviralci rasti, dokler pogoji narave niso usterzni za njihovo rast. Obrambni mehanizem narave vključuje prehranske zaviralce in strupene snovi, ki so v ovoju in se seveda lahko odstranijo, če je dovolj padavin in se kalitev lahko začne. Z namakanjem naših oreškov samo posnemamo naravo.

    PREBERITE TUDI:  Kravje mleko - ali je res popolna hrana?

    Prehranske zaviralce in strupene snovi, ki so v ovoju zrn in semen, je mogoče zmanjšati ali odpraviti z namakanjem. Ti inhibitorji in strupene snovi so ACE, fitati (fitinska kislina), polifenoli (tanini) in goitrogeni.

    Kaj so inhibitorji encimov?

    Obstajajo prebavni encimi in presnovni encimi. Prebavni encimi sodelujejo pri presnovi hrane, presnovni encimi pomagajo pri vsakem biološkem procesu v telesu.

    Inhibritorji encimov pa dušijo encime in zavirajo njihovo delovanje. Iz tradicionalnih navad ljudi vemo, da so nagonsko vedeli, da je pred uživanjem semen le te najbolje namakati ali jih pustiti, da delno kalijo. To je zato, ker stročnice, oreščki in zrna vsebujejo številne inhibitorje encimov, ki lahko resnično obremenjujejo prebavni mehanizem, če jih uživamo v večjih količinah.

    Kaj so fitati?

    Vsa zrna vsebujejo fitinsko kislino v zunanji plasti ali v otrobih. Ta se lahko veže s kalcijem, magnezijem, bakrom, železom in predvsem s cinkom v prebavnem traktu ter blokira njihovo absorpcijo. Sodobne zgrešene navade uživanja velikih količin nepredelanih otrobov, na začetku prebavo in presnovo pogosto izboljšajo, kasneje pa lahko povzročijo sindrom razdražljivega črevesja in številne druge škodljive učinke.

    Kaj so tanini?

    Čreslovina ali tanin je rastlinska spojina, ki veže in obarja ali zvija proteine.

    Tanini, če so zaužiti v prevelikih količinah, inhibirajo abosrpicijo mineralov kot sta železo in kalcij. Pomanjkanje železa lahko pripelje do anemij, pomanjkanje kalcija pa do osteoporoze. Tanini zmanjšajo razpoložljivost rastlinskih virov železa, vplivajo pa tudi na slabšo absorpcijo mineralov, ki se nahajajo v sledvoih (cink, baker, magnezij).

    Kaj so ACE?

    ACE so prav tako zaviralci, dokazano pa imajo neželjene stranske učinke, kot so hipotenzija, suh kašelj, težave z ledvicami, glavoboli, vrtoglavica, utrujenost, slabost, vnetja, bolečine … Prav posebno se jim morajo izogibati nosečnice.

    PREBERITE TUDI:  Obisk savne za sprostitev in krepitev zdravja

    Kaj so goitrogeni?

    Goitrogeni so naravne snovi, ki lahko vplivajo na delovanje žleze ščitnice, saj zavirajo njeno delovanje tako, da se vmešavajo v privzem joda

    Zakaj namakati oreške, zrnje in semena?

    1. Za odpravo ali zmanjšanje fitinske kisline.
    2. Za odpravo ali zmanjšanje taninain goitrogenov.
    3. Za nevtralizacijo ACE.
    4. Za spodbujanje proizvodnje koristnih encimov.
    5. Za povečanje količine vitaminov, predvsem B vitaminov.
    6. Za razgradnjo glutena in lajšanje prebave.
    7. Za lažjo absorpcijo proteinov.
    8. Za preprečitev pomanjkanja mineralov in izgubo kostne mase.
    9. Za nevtralizacijo strupov v debelem črevesu in za čisto debelo črevo.
    10. Za preprečevanje številnih bolezni in ohranjanje zdravstvenih pogojev.

    Namakanje oreščkov in semen omogoča encimom in drugim koristnim organizmom v zrnju razgraditi in nevtralizirati velik del fitinske kisline. Namakanje v topli vodi nevtralizira ACE, ki je prisoten v vseh semenih in spodbuja proizvodnjo številnih koristnih encimov. Delovanje teh encimov poveča količino vitaminov, predvsem B vitamina. Med postopkom namakanja in fermentacije se gluten in druge težko prebavljive beljakovine deloma razgradijo v enostavnejše komponente, ki se lažje absorbirajo.

    Oreščki

    Kako dolgo poteka proces namakanja?

    V nekaj manj kot sedmih urah namakanja zrnja v topli vodi se nevtralizira velik del inhibitorjev. Razpokana zrna namakamo čez noč, moko pa pri sobni temperaturi vsaj dvanajst ur, še boljši rezultati pa bodo po 24 urnem namakanju.

    Ali se oreške, zrnje in semena uporablja mokre?

    Meni so mokri mandlji zelo všeč. Če želite sestavine suhe, jih lahko posušite v dehidratorju ali v pečici na najnižji temperaturi v 24 – 48 urah.
    Pšenico namočimo za 8 do 22 ur, nato odcedimo in speremo. Tudi pšenico lahko na nizki temperaturi posušimo v dehidratorju ali pečici, nato pa jo zmeljemo in uporabimo moko kot običajno.

    PREBERITE TUDI:  Naravna ustna vodica proti slabemu zadahu

    Nasveti za stročnice

    Fižol ali stročnice moramo namakati v vodi vsaj dvanajst ur pred kuhanjem. Namočen in posušen fižol se lahko kot moka uporablja za zgoščevanje jedi in peko. To je koristen nasvet za dieto brez glutena.
    Priporočljiv nasvet pri namakanju stročnic je, da damo na dno posode, v kateri bomo namakali stročnice, en del morskih alg v razmerju enega dela alg in šestih delov stročnic. S tem izboljšamo okus, olajšamo prebavo, vsebujejo več hranilnih snovi in jed se hitreje skuha. Stročnice namočimo za l2 ur ali čez noč. Še boljši rezultat dosežemo, če vodo enkrat ali dvakrat zamenjamo. Leča in cel sušen grah zahtevata krajše namakanje, medtem ko soja vpije več tekočine. Namakanje mehča ovoj in začne se proces kaljenja, ki odpravlja fitinsko kislino, s čimer se poveča vsebnost mineralov. Namakanje spodbuja tudi hitrejše kuhanje in izboljša prebavljivost. Preden voda v kateri kuhamo stročnice zavre, z zajemalko odstranimo peno in jo zavržemo. Kuhamo v odkriti posodi še 20 min. Tudi s paro se izločajo neprebavljivi encimi.

    Na forumih večkrat beremo, da se pri ljudeh, ki velikokrat uživajo cela zrnja, pojavijo akne, ki izginejo, ko prenehajo s tako hrano. Hrana bogata z nefermentiranimi zrni dejansko povzročajo pomanjkanje mineralov in sindrom razdraženega črevesja, tako da ni čudno, da se naša koža izboljša, ko prenehamo s tako hrano.

    Od sedaj naprej vsak večer namočim svoj oves za zajtrk, stročnice za kosilo, oreščke in suho sadje za malico…in težav s pomanjkanjem pomembnih hranil nimam več.

    Povejte svoje mnenje - kometirajte

    22 KOMENTARJI

    1. Rejuvec – je odlita voda iz namočenih ječmenovih semen – odlična zadeva polna encimov. Tudi v vodo se izluži marsikaj koristnega. Priporočam vsem da se naučite kalit semena – tudi napol skaljena se da jest sruva oz. stročnice je treba kuhat – obstajajo določena pravila, ki so opisana v mnogih knjigah tudi takih iz prejšnega stoletja.
      Kali se zelo enostavno rabiš kozarec za vlaganje, gazo, elastiko in vsako jutro in zvečer samo splakneš semena. Semena je potrebo najprej namakat nekaj ur kot je opisano v tem članku (namakanje traja v povprečju 8-12ur – za čas kaljenja semen poiščite tabele v knjigah!).
      Kalčke hraniš v hladilniku ali jih vzameš s sabo – samo zapreš pokrovček.

    2. Kako je možno namakati par ur v topli vodi? To pomeni da je treba celo noč pustiti prižgan štedilnik? Hvala za odgovor.

    3. Kaj pa če zadeve (ovsene kosmiče, laneno seme…) zmeljem in s tem uničim ovoje. Ali je vseeno potrebno namakanje? Hvala.

    4. Tudi mene zanima isto vprašanje kot Janez. Se moko (pirino, koruzno, ajdovo), tudi namaka in kaj narediš po namakanju ? Najbrž je vsa sprijeta … Hvala! lp

    5. Zapisali ste Razpokana zrna namakamo čez noč, moko pa pri sobni temperaturi vsaj
      dvanajst ur, še boljši rezultati pa bodo po 24 urnem namakanju. Zanima me, kako namakamo moko? Hvala

    6. mene pa zanima glede mešanih oreščkov jaz jih ponavadi jem v jogortu,ali jih je treba predhodno namakati,in če koliko dolgo

    7. Torej, če jaz prav razumem, je potrebno namakati tudi pirin zdrob?
      Glede na to, da jaz ovsene kosmiče za zajtrk vedno pokuham v vreli vodi (3 minute), a je vseeno potrebno namakanje čez noč?
      In še nekaj: npr. če zvečer namočim oreščke/semena in se slučajno zgodi, da jih ne pojem v roku enega dneva, kako dolgo zdržijo namočeni oreščki (seveda bi po 7 urah vodo odlila in jih dala na cedilo)?
      A je pomembno, ali posodo, v kateri namakamo oreščke/semenke pokrijemo ali pustimo odkrito?

    8. Kako namakam npr. pirino moko za peko kruha?
      Ali je potrebno namakati laneno seme? Do sedaj sem ga sproti zmlela in dala v jogurt.

    9. Janez pozdravljeni
      Ovsene kosmiče namočite zvečer v vodo, zjutraj splaknite in čez prelijte – najbolje rastlinsko, mleko.
      Prijeten pozdrav,
      Alja

    10. SaRa pozdravljeni

      B12 naročamo iz tujine v obliki MethylCobalamina- 1500mcg. Če vas karkoli zanima, lahko pridete do nas v 1. nadstropje Mullerja v BTC-ju – Holistic.
      Pri slabokrvnosti gre največkrat za pomanjkanje le tega.

      Prijeten pozdrav,
      Alja

    11. Točno to. Kako namočiš kosmiče? Namreč jaz sem jih v vodi. Ko sem dodal jogurt, kar je tako kot jih ponavadi jem, je bila zmes vodena in nasploh neokusna. Zato me zanima ali jih lahko namakam v mleku nato tisto mleko zlijem stran in dodam jogurt?

      Se bodo te sestavine izločile v mleko ali bo kaka laktoza to preprečila?

      Ali je edina varianta to da pač namakam v vodi in nato rehidriram in posušim, ter nato take prelijem z jogurtom?

    12. Sara prehranski dodatki (pa ne multivitamini!) ali inekcija pri zdravniku. Glej da boš jemala manjše doze po večkrat na dan in ne obratno. Pa ne nasedaj reklamam da je B12 v rastlinah (alge itd.): ;)

    13. kako namočim kosmiče? Oves ? Vodo prelijem čez in zjutraj odcedim in potem dam v jogurt ali mleko?

    14. Torej je potemtakem ovsene, ajdove, riževe in ostale kosmiče, ki jih veliko izmed nas uživa za zajtrk v mešanici musli, tudi potrebno namakati? Hvala za odgovor.

    15. Ker je na začetku članka omenjen vitamin B12 in se ravno soočam s pomanjkanjem le tega me zanima, kako (iz katerega vira) ga vnašate v telo?

    Comments are closed.