Če boste v prihodnje potovali po Španiji, boste morali pri načrtovanju potovanja upoštevati, da bodo možnosti za notranje lete po državi najverjetneje bolj omejene, kot so trenutne. Španija namerava namreč prepovedati notranje lete na krajših relacijah. Kot se zdi, bo prva faza zajela lete na relacijah z železniško povezavo, če vožnja z vlakom ne zahteva več kot dve uri in pol. Vlada upa, da bo ta prepoved pripomogla k zmanjšanju ogljikovih izpustov.
Dogovor med španskima koalicijskima strankama, predlog na mizi že od leta 2021
Ni še povsem jasno, kateri leti vse bodo zaradi načrtovane prepovedi ukinjeni. Kot se zdi, bo namreč dopuščenih nekaj izjem. Prepoved tako ne bo veljala pri prestopih oziroma povezovalnih letih v okviru daljših, mednarodnih letov. Načrtovana omejitev je rezultat dogovora med dvema koalicijskima strankama, in sicer med socialisti (PSOE) in prav tako levo usmerjeno stranko Sumar. Gre za del načrtov za zajezitev podnebnih sprememb, o katerem so španski politiki začeli razmišljati že leta 2021.
Španija se bo pridružila Franciji, ki se je za podobno omejitev odločila že lani
Španija sicer ni prva država, ki se je odločila za tovrstno prepoved. Francija je že maja lani sprejela podoben ukrep. Tako niso več dovoljeni notranji leti po Franciji, če gre za relacijo, ki z vlakom zahteva manj kot dve uri in pol. V dokumentu, ki ga je podpisala španska koalicija, je poleg načrtovane prepovedi krajših notranjih letov orisanih še nekaj drugih ukrepov. Tako je načrtovana tudi analiza potencialnega vpliva omejitve zasebnih letov in direktive Evropske unije, povezane z obdavčitvijo kerozina.
Sprva predvidena prepoved letov na relacijah, ki zahtevajo manj kot 4 h vožnje z vlakom
Prvotni osnutek, ki ga je pripravila vodja stranke Sumar Yolanda Diaz, je predvideval še nekoliko strožjo omejitev letov. V skladu s tem osnutkom naj bi bili prepovedani vsi notranji leti na relacijah, na katerih vožnja z vlakom ne traja več kot štiri ure. Kot omenjeno, je bila nato meja znižana na dve uri in pol. Če bi obveljala prvotna različica, bi to v enem letu pomenilo kar približno 50.000 letov manj, pri čemer bi se količina izpustov ogljikovega dioksida zmanjšala za kar 300.000 ton. Ta številka pa bi bila lahko še občutno večja, če bi se obstoječim železniškim linijam dodalo še nekaj novih.
Okoljevarstvenike skrbi, da bo prepoved dopuščala preveč izjem
Okoljevarstveniki po eni strani pozdravljajo načrtovano prepoved, vendar se obenem bojijo, da sprememba v praksi ne bo prinesla bistvenega izboljšanja. Podobno se je namreč zgodilo tudi v Franciji. Omejitev bo najverjetneje dovoljevala precej izjem, posledično pa pozitivni učinki ne bodo dosegli napovedi. Analize potencialnih učinkov so tako na primer upoštevale tudi precej letov iz Madrida in v Madrid, pri čemer je verjetnost za dejansko ukinitev teh letov majhna, saj gre za mednarodno letališče.
Španske opozicijske stranke načrtovani prepovedi krajših notranjih letov nasprotujejo. Prepričane so namreč, da bi lahko to negativno vplivalo na konkurenčnost Španije, pri čemer naj bi bil pozitiven vpliv na okolje zanemarljiv, saj naj bi bilo zmanjšanje ogljikovih izpustov minimalno. Po podatkih, ki jih navajajo, naj bi se količina škodljivih izpustov s tem ukrepom zmanjšala za samo 0,06 odstotka. Načrti španske vlade pa so – pričakovano – razburili tudi letalsko industrijo, ki se prav tako sklicuje na zanemarljiv pozitiven učinek v primerjavi z negativnimi posledicami.