Če bi svoje življenje lahko živeli skozi film ali knjigo, katero bi si izbrali? Bi bili James Bond ali Miss Moneypenny, Liz iz knjige »Jej, moli, ljubi«, katera od deklet iz »Seks v mestu« ali Erin Brockovich iz istoimenskega filma? Kdo bi si želeli biti, ko »odrastete«? Kaj je tisto, kar vas žene in motivira, katere vrednote so tiste, ki jih je vredno zasledovati? Postavljanje ciljev je določanje poti, po kateri se želimo sprehoditi v življenju, in prav cilji oblikujejo vse druge pomembne življenjske odločitve.

Aromaterapija z vonji do cilja

Cilji in prihodnost

Nekaterim se zdi vprašanje »kje se vidite čez pet let« na razgovorih za zaposlitev eno izmed najbolj nepotrebnih in v današnjih časih zaposlitvene negotovosti najbolj nesmiselnih vprašanj. Vendar, če dobro pomislite, odgovor presega vaše delo pri morebitnem bodočem zaposlovalcu in v resnici razkriva vaše osebne karierne cilje in stopnjo motivacije.

Karierno področje pa je le eno izmed mnogih, kjer si postavljamo cilje. Drugo področje, tesno povezano s kariernim, je tudi finančno, s ciljem, koliko želimo zaslužiti na določeni stopnji kariernega razvoja in kako. Temu botruje področje izobraževanja – katera znanja, informacije in veščine so potrebni za to. Nekaterim je bolj kot kariera pomembna družina. Tudi to je področje, kjer si lahko začrtamo cilje: kako veliko družino si želimo imeti ali kako dober starš si želimo postati. Področij pa je še veliko, toliko, da si pogosto mislimo, kje naj sploh začnemo: kako fit želim biti, kaj me osrečuje in kaj želim doseči v svojih hobijih (npr. potovanja, šport, ročne spretnosti in umetniško ustvarjanje, gledališče, glasba ipd.) … Sami določamo, katera področja so tako pomembna za nas, da jih vključimo v svojo osebno vizijo. Ključno izhodišče je poznavanje samega sebe, svojih vrednot, načel, prednosti in slabosti ter seveda stvari, ki nas osrečujejo, smo do njih strastni in si jih želimo zasledovati.

Končni rezultat osvajanja ciljev je večje samozadovoljstvo, močnejša samozavest, radost do življenja in nadzor nad življenjem. Definiranje in sistematiziranje osebnih ciljev nam daje motivacijo, krepi osredotočenost, postavlja prioritete, izboljša našo organiziranost in predvsem zagotavlja hitrejše premike po naši življenjski poti.

Doseganje ciljev z vonjem

Imajo cilji svoj vonj? Lahko, nedvomno pa nam pomagajo na poti do doseganja ciljev. Veda, ki se ukvarja s tem področjem, je psihoaromaterapija. Vonji so v kombinaciji z različnimi metodami in tehnikami (kot je npr. vizualizacija) izrazito učinkoviti. Pomagajo nam pri sproščanju, meditaciji, zadovoljstvu, poglobitvi vase, boljšemu spominu, fokusu ter izboljšanju psihične in fizične pozornosti.

Od vseh čutil je čutilo za voh namreč najbolj prebrisano. Znanstveniki šele dobro odkrivajo ta zapleten sistem, vendar je že znano, da ima čutilo za voh kot edino od čutov neposredno povezavo tako z limbičnim sistemom, ki je odgovoren za čustva, spomin in obnašanje, kot tudi s cerebralnim korteksom, ki pogojuje naše razmišljanje, ustvarjalnost in izražanje. To je tudi posledica evolucijske vloge. Med vsemi čuti je čut za vonj najbolj prvinski in najgloblje zakoreninjen. Bil je zelo pomemben za preživetje naših prednikov, saj so z njim razvijali okus za hrano, iskali paritvene partnerje in zaznavali prisotnost sovražnikov.

Aromaterapija in vonjave

Subtilen, a hiter in učinkovit

Razpršen v tisočih majhnih kemijskih molekulah različnih oblik in velikosti se vonj subtilno premika po zraku. V korenu nosu je vohalni epitel, zadolžen, da prenese senzorično informacijo o vonju do središča za voh v možganih, kjer se pretvori v živčni impulz, ta pa potuje po vohalnem živcu do amigdale, ki prepoznava emocionalno relevantnost, in drugih delov limbičnega sistema, ki bi ga lahko poimenovali tudi čustvena spominska banka. Ker je edini od čutov, ki preskoči talamus, katerega naloga je prevajanje dražljajev in pošiljanje v možgansko skorjo, ki racionalizira naše zaznave, je naš odziv na vonj povsem instinktiven in trenuten. Tako nam različni vonji prikličejo različne spomine in s tem različna čustva, še preden jih obdelajo drugii centri za mišljenje v možganih. Z drugimi besedami: reagiramo, še preden začnemo misliti, tj. na nezavedni ravni.

Moč senzorične asociacije in stimulativni učinek vonja

Leta 1992 je italijanski znanstvenik Giacomo Rizzolatti v raziskavi o tem, kako možgani organizirajo motorično obnašanje pri opicah makako, uporabil izraz zrcalni nevroni. Gre za to, da možgani mentalno posnemajo določen gib oz. jih ta vizualno stimulira. Naše možganske celice se odzivajo enako tako v primeru, ko sami izvedemo neko dejanje, kot ko opazujemo nekoga drugega izvesti enako dejanje. Na primer: na televiziji vidite, kako nekdo v prijetni kavarni uživa v skodelici kave. Vizualno podobo prezrcalite nase in v vas se – hipno, ne da bi sploh razmišljali – prikrade vonj po kavi, ta pa – zopet instinktivno in brez razmišljanja – vzbudi prijetne asociacije, povezane z njim, kot je sproščen začetek dneva. Seveda, če smo ljubitelji kave. Še več, kadar se prijeten vonj ujema z všečno vizualno podobo, je tudi verjetneje, da si ga bomo zapomnili.

Vonj je zato lahko pri doseganju začrtanih ciljev izredno močan in učinkovit pripomoček. Ustrezna kombinacija čutnih dražljajev vzbuja (ne)prijetne asociacije. Če na primer za sproščanje vadimo jogo ali meditiramo in pri tem vedno uporabljamo isto eterično olje ali mešanico eteričnih olj, bo ta vonj sproščujoče deloval na nas tudi v stresnih okoliščinah, kot je pomemben sestanek. Gre za posnemanje, kajti večkrat ko zaznamo isti vonj, ki ga povezujemo z ugodjem, dovzetnejši smo za posnemanje (stimulativni učinek).

Zrcalni nevroni zato ne le prikličejo določeno podobo (vizualizacijo cilja), namreč pogosto sodelujejo z dopaminom, ki v našem telesu sproži kemično reakcijo, povezano z zadovoljstvom. Doseganje ciljev nedvomno v nas sprosti dopamin, saj nas uspeh osrečuje. Ker pa je dopamin tudi ena izmed najbolj adiktivnih substanc, se motivacija samo še stopnjuje (zato je pomembno, da imamo pri doseganju dolgoročnih ciljev začrtane tudi kratkoročne). Ali niste presrečni, ko si na listek papirja napišete opravke, ki so na koncu dneva prečrtani ali obkljukani? In ali si ne želite, da bi vam to uspelo prav vsak dan? Večkrat ko vam bo to uspelo, lažje in hitrejše se vam bo zdelo izvajanje opravkov s seznama, vi pa boste učinkovitejši, saj se bo seznam posledično dopolnjeval.

Uporaba eteričnih olj

Metode uporabe eteričnih olj

Vonj nam tako pomaga pri vizualizaciji ciljev in tudi kot pripomoček za doseganje ciljev. Možnosti uporabe eteričnih olj so različne, od inhalatorjev, izparilnikov, difuzorjev do pripravkov za sproščujočo kopel, masažo ipd. V vsakem primeru je pogoj, da nam je vonj všeč (še posebej je to pomembno, ko uporabljamo nosni inhalator). V nadaljevanju vam podajamo nekaj splošnih receptov, kako si pomagati z eteričnimi olji (EO) oz. vonji:

  • Prijetno domače vzdušje (izparilnik ali difuzor): 1 kapljica EO bosvelije in 3 kapljice EO mandarine
  • Boljša osredotočenost in organizacija pri delu (nosni ihalator, ki je diskreten in ni moteč za druge, priročen za v žep, zato ga lahko uporabljate tudi v službi, knjižnici itd.): 2 kapljici EO rožmarina kt. cineol, 5 kapljic EO limone, 3 kapljice EO atlaške cedre
  • Užitek, sprostitev (kopel za telo): ker eterična olja niso topna v vodi, v žlico soli nakapajte 1 kapljico EO vetiverja in 3 kapljice EO ilang-ilanga
  • Kreativnost (parfum, nosni inhalator): 10 ml jojobinega olja, 2 kapljici EO sandalovine, 3 kapljice EO nerolija
  • Bolečine v hrbtu ali vratu, glavobol (krema): 3 kapljice EO sivke, 6 kapljic EO bosvelije, 2 kapljici EO rožmarina kt. kafra, 1 kapljica EO evkaliptus globusa, 1 kapljica EO smilja in 30 g kreme ali olja. Vse sestavine zmešajte in vtrite v vratni predel takoj, ko občutite napetost.

Preberite tudi: Aromaterapija za ženske težave, dušo in telo