DomovRubrikeZanimivostiPred obiskom trgovine ne pijte kave … sicer boste zapravili bistveno več!

Pred obiskom trgovine ne pijte kave … sicer boste zapravili bistveno več!

Odpravite se v trgovino, ker nujno potrebujete določen izdelek, trdno prepričani, da boste kupili izključno ta izdelek – nato pa se iz trgovine vrnete s polno košarico ali celo vozičkom. Vam je situacija znana? V tem primeru je dobro, da razmislite o svojih navadah pred nakupovanjem. Kot so pred nedavnim ugotovili raziskovalcev, je lahko eden od razlogov, zaradi katerih v trgovini zapravimo bistveno več, kot smo nameravali, navidezno nedolžna skodelica kave pred obiskom trgovine …

- Oglas -

Zapravljivost lahko spodbudi že ena sama skodelica kave

Študija, ki je bila objavljena v reviji Journal of Marketing, prinaša slabo novico za tiste, ki pred nakupovanjem radi zavijete v kavarno. Ta navada vas lahko namreč drago stane. Zaradi kofeina, zaužitega neposredno pred nakupovanjem, lahko namreč zapravimo celo do 50 odstotkov več, kot bi sicer. Kofein je stimulans, ki lahko med drugim spodbudi impulzivnost, tudi v povezavi z nakupovanjem. Izdelki na policah, ki jim sicer ne bi posvečali pretirane pozornosti, postanejo tako precej bolj mamljivi. Pri tem niti ni nujno, da je v ozadju velika količina kofeina. Omenjeni odstotek se namreč nanaša na primerjavo nakupov tistih, ki so si pred obiskom trgovine privoščili brezkofeinsko kavo/kozarec vode, in nakupov tistih, ki so pred nakupovanjem popili eno samo skodelico klasične kave, torej kave, ki je vsebovala kofein.

Več kofeina = manj samokontrole

Razlika ni bila zaznana samo pri znesku nakupa, ampak je bila zelo pomenljiva tudi primerjava izbranih izdelkov. Osebe, ki so si pred obiskom trgovine privoščile skodelico kave, so namreč pogosteje posegale po izdelkih z manjšo uporabno vrednostjo oziroma po manj nujnih artiklih. Kot omenjeno, je kofein močan stimulans. Ko zaužijemo kavo oziroma napitek/živilo, ki vsebuje kofein, se v naših možganih sprosti večja količina dopamina, ki vzdraži tako um kot telo. Tako imamo nenadoma občutek, da imamo precej več energije, kar poveča možnost za impulzivnost oziroma za slabšo samokontrolo.

Znesek je bil pri »kavopivcih« večji za skoraj 50 odstotkov

Raziskovalci so se do opisanih ugotovitev dokopali s pomočjo več eksperimentov. Eden od eksperimentov je vključeval nekaj več kot 300 oseb, ki jim je bil pred vhodom v trgovino ponujen brezplačen napitek v zameno za to, da na koncu pokažejo svoj račun. Tisti, ki so se odločili za sodelovanje, so lahko izbirali med klasično kavo, brezkofeinsko kavo in vodo. Eksperiment je potekal pred trgovino z opremo za dom v Franciji in pred veleblagovnico v Španiji. Kupci, ki so se odločili za kofeinski napitek, so v povprečju zapravili precej več od tistih, ki so izbrali brezkofeinsko kavo ali vodo. Tisti iz prve skupine so namreč v povprečju v trgovini pustili 27,48 € oziroma skoraj dvakrat več od tistih, ki so se odločili za brezkofeinski napitek (povprečni znesek nakupa pri teh je bil 14,82 €).

- Oglas -

V košarici se je znašlo več nenujnih izdelkov

Kot omenjeno, je bila zaznana tudi korelacija med kofeinom pred nakupovanjem in vrsto kupljenih izdelkov. Osebe, ki so si pred vstopom v trgovino privoščile klasično kavo, so namreč iz trgovine pogosteje prinesle izdelke, kot so sveče in dišave. Po drugi strani pa so bili nakupi tistih iz kontrolne skupine, torej oseb, ki so pred vstopom izbrale brezkofeinsko kavo ali vodo, precej bolj praktični oziroma osredotočeni na najpomembnejše izdelke za vsakodnevno rabo. Podobni so bili tudi izsledki eksperimenta, ki je preverjal vpliv kofeina na navade med nakupovanjem v spletnih trgovinah. Tudi tu so se osebe, ki so sodelovale v eksperimentu, pogosteje odločale za manj nujne izdelke, če so pred tem zaužile kofein.

Korelacija manj izrazita pri tistih, ki popijejo nadpovprečno veliko kave

Zanimiva je tudi ugotovitev, da je korelacija med zapravljivostjo in kofeinom pri nekaterih ljudeh precej bolj izrazita kot pri drugih. Najbolj »varni« so tisti, ki popijejo največ kave, saj se je pri njih razvila toleranca, zato ima denimo ena skodelica nanje precej manjši vpliv kot na osebe, ki običajno popijejo eno ali dve skodelici kave dnevno.

- Oglas -

NAJNOVEJŠE