Podjetništvo v današnjem času za mlade ni več samo karierna izbira, temveč postaja način življenja, ki jih vse bolj privlači. Samo nekaj let nazaj smo še poslušali nasvete svojih staršev (generacije baby boom), ki so nas v času šolanja usmerjali z besedami: »Pridno se uči, da boš dobil/-a dobro službo.« ali pa pozneje: »Poišči si dobro službo, da boš imel/-a zanesljivo in varno prihodnost.« Res je, da želijo starši za svoje otroke samo najboljše, ob tem pa težko razumejo, da je danes trg dela manj gotov in bistveno bolj dinamičen kot pred leti. Danes mladi pogosteje menjajo službo. Raje delajo od doma ali celo na različnih lokacijah po svetu. Zanima jih več stvari hkrati, zato so nenehno v iskanju novih priložnosti, radi se izobražujejo in hrepenijo po svobodi.
Milenijci: »Ne pustimo se omejevati.«
Milenijci so rojeni med letoma 1980 in 2000 in so nasledniki generacije X in baby boomerjev. To je generacija, ki trenutno predstavlja velik odstotek ljudi na trgu dela. Odlično se spoznajo na tehnologijo in težko preživijo dan brez pametnega telefona ali brskanja po spletu in uporabe različnih aplikacij. To je generacija, ki je dobro izobražena in izjemno vedoželjna, vendar z najvišjo stopnjo brezposelnosti. Redne službe jim niso ravno pisane na kožo, dobro pa poznajo startup svet. Njihov način razmišljanja in delovanja spreminja trg dela in zaposlovanja. Socialna varnost ni na prvem mestu njihovih potreb, zato delovna mesta brez težav zapuščajo zaradi potovanj in uresničevanja lastnih ciljev. Življenje vidijo kot serijo nenehnih priložnosti.
Prepričanje, da je vse mogoče, in želja, da bi spremenili svet, jih vodita tudi v podjetništvu. Njihov primarni motiv za vstop v podjetništvo je redko denar, več jim pomenita svoboda in pozitiven vpliv. Dejavnosti, v katere se usmerjajo v podjetništvu, so zelo različne, zagotovo pa na njihovo iskanje poslovnih priložnosti vplivajo zgodbe o uspehu slovenskih in tujih uspešnih podjetnikov. Nekatere med njimi motivirajo tudi zgodbe novodobnih milijonarjev na Forbesovi lestvici najbogatejših Zemljanov, saj se na njej vsako leto pojavi kar nekaj novih milijonarjev in celo bilijonarjev, starih manj kot 30 let.
Zakaj je podjetništvo za mlade tako privlačno?
Ne samo zaradi mnogih finančnih in nefinančnih spodbud, ki so na voljo mladim, ki stopajo na samostojno podjetniško pot, temveč tudi zaradi priložnosti, ki jih podjetništvo prinaša. Pri razvoju lastnega posla vidijo priložnost, da se dokažejo, uresničijo svoje ambicije in ohranijo samostojnost kreiranja pri delu. Medtem ko se mnoga slovenska podjetja soočajo z velikim izzivom najti ustrezen ali sploh delovno motiviran kader, se mladi raje usmerjajo v podjetništvo. Varnost in poslušnost sta med mladimi pase, zanje sta pomembna svoboda in kreiranje. Delovna mesta, kjer je delo nezanimivo in enolično, jih ne zanimajo. Ravno tako težko prenašajo avtoriteto, sploh če ta temelji na ustrahovanju ali aroganci. Mladi v ljudeh okoli sebe nenehno iščejo vzornike oz. zglede, in če se jim zdi človek nezanimiv ali povprečen, izgubijo zanimanje zanj in s tem tudi spoštovanje do njega kot avtoritete (vodje).
Glede na to, da je podjetništvo svet brezmejnih priložnosti in možnosti za dokazovanje, je ta svet za mlade vse bolj in bolj zanimiv. V njem iščejo svojo identiteto in potrditev, da zmorejo. Še vedno pa je svet podjetništva tudi svet mnogih izzivov in pasti, na katere včasih mladi niti ne pomislijo, zato se za vse ambiciozne pot v podjetništvo tudi ne začne ali konča dobro.
Pasti podjetništva
Imeti svoje podjetje oz. lasten posel kljub vsemu blišču in privlačnosti navzven skriva tudi mnogo pasti. Biti podjetnik pomeni obvladovati strah, negotovost in možnost pomanjkanja denarja (vsaj na začetku). Kljub vsem vzponom, padcem, oviram in izzivom je treba ohraniti moč ter zaupanje vase in vizijo posla. Podjetništvo ni sprint, temveč tek na dolge proge. Zahteva disciplino, vztrajnost in odločnost. Nekateri mladi so zmotno prepričani, da je uspeh mogoč čez noč. Kar pa je zelo redko resnica, skrita za uspešnimi zgodbami. Resničnost je bistveno bolj »kruta«.
Tveganje je ravno tako nekaj, čemur se podjetnik težko izogne. Lahko pa se nanj dobro pripravi. Glede na izkušnje ljudi, ki so v svojem poslu uspeli, je priprava 90 odstotkov končnega uspeha. Ključno je, da so odločitve vedno dobro premišljene in podkrepljene s čim več pravimi informacijami in argumenti. V tem delu je pomembno, da se mladi nenehno izobražujejo v smeri pridobivanja podjetniških veščin, da se vključujejo v podjetniške skupine in podporno okolje ter pridobijo mentorja ali coacha, ki jim bo pomagal z izkušnjami in usmeritvami pri obvladovanju podjetniških in osebnih izzivov.
Izgorelost in pomanjkanje časa zase je vse bolj pogosta past novodobnih podjetnikov, posebej mladih. Občutek, da bodo zamudili priložnosti, če ne bodo delali 24 ur na dan, 7 dni v tednu, je zmotno razmišljanje. Za uspešno delo in bistre misli je pomemben tudi počitek. V poplavi informacij, hitrem tempu dogajanja, sprememb in odločitev ter želji po dokazovanju lahko pride do prekomernega stresa in izgorelosti. Zato je pomembno, da v podjetništvu kljub zunanjim dejavnikom ohranite trezno glavo in jasen fokus. Podjetništvo je res način življenja, vendar je tudi življenje del podjetništva.
Ali šolski sistem mlade pripravi na podjetniško pot?
V osnovi niti ne. Dejstvo je, da je naš šolski sistem v osnovi nespremenjen že praktično več kot 100 let. Njegov osnovni cilj je bil (in je še vedno) »vzgojiti« ljudi v smeri razgledanosti in znanja, ki ju potrebujejo za opravljanje določenega že znanega dela. Toda že nekaj let takšna usmeritev šolanja ni več primerna, če želi posameznik uspeti na trgu dela (lastni karieri). Danes so potrebne drugačne veščine, kot pa jih uči šolski sistem. Pomembno je, da posameznik zna razmišljati z lastno glavo, da ohrani svojo ustvarjalnost pri iskanju idej in reševanju izzivov, da zna kritično razmišljati in jasno izraziti svoje mnenje. Pri posamezniku se vse bolj iščejo njegovi talenti (kaj zna in v čem je dober), kar pa zagotovo ni fokus šolskega sistema. Slednji namreč »kaznuje« vse, kar je drugače od ustaljenega in naučenega.
Ravno zaradi dolgočasnosti in rigidnosti šolskega sistema se vse več mladih samoiniciativno izobražuje v smeri, ki jih zanima. Znanje pridobivajo s pomočjo spletnega izobraževanja (webinarji, blogi, podcasti, videi YouTube itd.). Bolj kot učbeniki mlade zanima znanje za življenjsko šolo. Želijo spoznavati sebe, svoje vrline in šibkosti ter se razviti v najboljšo različico samega sebe.
Podjetništvo je zagotovo karierna smer, ki je na prvi pogled odlična priložnost za posameznika, da si ustvari izjemno kariero in dejansko uživa v tem, kar počne. Toda odločitev zanj mora biti premišljena. Ni vse tako rožnato, ko je pogosto prikazano navzven. Vse skupaj lahko najbolje povzamem z mislijo izjemnega slovenskega podjetnika Iva Boscarola, ki je dejal: »Kdo pravi, da ni mogoče uspeti čez noč? Je mogoče. Toda po več letih trdega dela podnevi.«