fbpx
Domov Zdravje & prehrana Leča - zdrava stročnica se vrača tudi v naše kuhinje

Leča – zdrava stročnica se vrača tudi v naše kuhinje

Zaradi razkužila za roke dobila hude opekline

Ker pri uporabi razkužila ni bila dovolj pazljiva, je povzročila požar, zaradi katerega je steklenička z razkužilom eksplodirala, sama pa je staknila hude opekline.

5 koristi vsakodnevnega pitja soka rdeče pese

Pesin sok velja za izjemno zdrav napitek. Po mnenju mnogih strokovnjakov za zdravo prehrano ga je priporočljivo uživati čim bolj pogosto, po možnosti vsak dan.

Delo od doma: 7 nasvetov za več produktivnosti in pozitivnosti

Možnost dela od doma je v teh časih zagotovo privilegij. Vendar pa to še ne pomeni, da tovrstna oblika dela ne predstavlja tudi določenih...

Leča spada med tiste rastline, ki so jo v preteklosti zaradi nizke »donosnosti« počasi izpodrinile druge. A še do pred kratkim dokaj neznatna in pozabljena stročnica se dandanes spet z velikimi koraki vrača na lestvico priljubljenosti, saj se sodoben človek vedno bolj zaveda pomena zdrave in naravne prehrane. Leča pa ima kar nekaj ugodnih vplivov na zdravje, vse od pomoči pri ohranjanju zdrave telesne teže dalje.

Pradomovina leče je Mala Azija, kjer so jo gojili že pred 10.000 leti. V kameni dobi so jo že poznali na območju današnje Bosne, Švice in Madžarske. Pozneje se je razširila po Italiji, Franciji, Veliki Britaniji in Nemčiji. Veliko leče danes pridelujejo še posebno v Rusiji, Indiji in v Združenih državah Amerike.

Oboleli za putiko leče ne smejo uživati, ker vsebuje veliko purinov!

Leča se vrača na naš jedilnik

Leča je enoletna zelnata rastlina, ki jo uvrščamo v družino metuljnic. Je grmaste oblike in posuta z mehkimi dlačicami. Ta stročnica za uspevanje potrebuje veliko toplote in sonca ter ne prenese nizkih temperatur. Ne potrebuje veliko vode in stoječa voda ji škoduje. Ker je njen hektarski donos dokaj nizek, jo je pred 500 leti začel izrivati fižol. S tem pa smo jo vse manj uporabljali tudi v prehrani. Danes imamo novo priložnost, da jo vrnemo na jedilnik.

Različne vrste leče in barve

Poznamo naslednje vrste leče:

  • zelena leča (Lens esculenta) je znana po veliki vsebnosti beljakovin. Znana je tudi kot celinska leča in je v evropski kuhinji zelo cenjena. Med toplotno obdelavo – kuhanjem ohrani obliko. V kulinariki poznamo dve sorti: debelo in drobno zeleno lečo.
  • rumena leča izvira iz Azije, zato njene številne sorte poimenujemo z indijskim imenom »dal«. To lečo pogosto uživajo kot glavno jed ali kot prilogo s karijem.
  • oranžna lečaima številne sorte, ki se razlikujejo po barvi.Vse imajo enako ploščato in okroglo obliko, vendar so zrna različno velika. V prodaji so razcepljena ali cela. Ta leča je pomembno živilo indijske kuhinje, kjer služi kot glavna jed ali kot priloga. Razcepljena rdeča sorta je glavni živež na vsem Bližnjem vzhodu, kjer jo pogosto postrežejo skupaj z rižem. Ta leča je edina stročnica, ki jo pred kuhanjem ni treba namakati. Ker se hitro razkuha, lahko iz nje pripravimo tudi odličen pire. Iz nje si lahko pripravimo tudi okusno juho.
  • indijska rjava leča je znana tudi kot »masoor dal«. Rdeča je zaradi semenske lupine. Med kuhanjem se razpusti v okusen pire.
  • leča puy je temna francoska leča, ki je lahko različno velika. Zelo je cenjena in jo štejejo celo za najboljšo vrsto. Pri kuhanju ohrani obliko.

Barva leče, ki veliko pove

Hranilna vrednost leče je nizka, 100 gramov vsebuje le 315 kalorij (1316 kilodžulov). Leča vsebuje dobrih 49 odstotkov ogljikovih hidratov in je tudi zelo bogat vir beljakovin, saj jih vsebuje okoli 24 odstotkov. Maščob ima največ dva odstotka. Bogata je z dietnimi vlakninami. Vsebuje rudnine, kot so železo, kalij, magnezij, cink. Med koristnimi snovmi omenimo še folate in fitinično kislino. Kot vse druge stročnice tudi leča vsebuje strupene lektine, ki jih s toplotno obdelavo lahko uničimo. Lektini se med kaljenjem le delno razgradijo, zato lečinih kalčkov NE priporočamo v presnih solatah!

Leča je naprodaj v prozorni embalaži in ponekod celo v razsutem stanju, kar je dobro za kupca, saj je v obeh primerih dobro vidna njena barva. Po barvi namreč lahko ugotovimo  starost  leče, ki zaradi svetlobe potemni, kar pomeni, da je starejša, čim temnejša je. Čas kuhanja starejše leče je daljši kot pri sveži. Kupljeno ali pridelano vedno shranjujmo v suhem, temnem in zračnem prostoru!

Leča
Da bi v obroku nadomestili mesne, ribje, jajčne ali sirove beljakovine, na dan priporočamo 55 gramov suhe teže leče ali kake druge stročnice.

Kuhanje leče in pozitivni učinki

Kuhanje leče je enostavno, zato naj se ta stročnica večkrat znajde na vašem jedilniku, saj se ponovno vrača na zdrave jedilnike sodobnega človeka. Zlasti se jo splača vključiti kot zamenjavo za meso in mastne sire. Zaradi svoje izredne sestave je leča zelo priporočljivo živilo v prehrani vegetarijancev in veganov. V zdravilstvu pa ji pripisujejo kar nekaj vplivov na zdravje.

Zniža raven holesterola v krvi

Pogostejše uživanje leče lahko znatno zniža vsebnost holesterola v krvi, ki je tesno povezan s tveganjem za bolezen srca. V neki ameriški raziskavi so bili ljudje z visoko ravnijo holesterola najmanj tri tedne na enotni dieti, v naslednjih treh tednih pa so tej dieti dodali 115 gramov (suhe teže) leče na dan, tako da je skupen vnos kalorij in maščob ostal nespremenjen. Raven holesterola je padla v povprečju za 19 odstotkov, raven škodljivega (LDL) holesterola pa za 24 odstotkov.

Kuhanje leče

Bogata je s prehranskimi vlakninami.

Številne raziskave potrjujejo, da uživanje leče kot bogatega vira prehranskih vlaknin lahko okrepi nadzor nad krvnim sladkorjem (upočasni se namreč prebava). Posledica je bolj postopno dviganje in upadanje krvnega sladkorja in enakomernejša raven energije. To je zlasti dragoceno za diabetike.


Vsebuje znatno količino železa in folne kisline

Tako kot večina stročnic, lahko tudi leča po količini železa tekmuje z belim mesom ali ribami. Hkrati pa vsebuje veliko folne kisline. Obe sta v pomoč pri slabokrvnosti, folna kislina pa poleg tega zmanjša tveganje za rojstvo otroka s spino bifido.

Leča vsebuje veliko kalija

Če zaužijete več kalija kot povprečen Zahodnjak, vam to lahko pomaga preprečiti visok krvni tlak.

Jedi iz leče so zdrave

Ima znaten vpliv na telesno težo

Pri uživanju stročnic postanemo hitro siti, in ker vsebujejo pa malo kalorij, se ne bomo zredili! Kot bogat vir prehranskih vlaknin hitro potešijo našo lakoto in nam istočasno dajo malo energije. Zaradi tega je uporaba leče zelo priporočljiva pri bolnikih s čezmerno telesno težo.

Zmanjša tveganje za nastanek nekaterih vrst raka

Vsebuje fitoestrogene in fitate, ki lahko zmanjšajo tveganje za razvoj raka, povezanega z ravnijo estrogena, torej raka dojk, črevesja, prostate in trebušne slinavke.


Preberite si tudi, kako gojimo lečo na domačem vrtu.

- Oglas -

Najnovejše

7 naravnih metod za ublažitev sinusnega glavobola

Sinusni glavobol je običajno povezan z vnetjem in otekanjem sinusov ali sinusnih membran in lahko to povzroči hude bolečine.

4 znaki, da je vaše telo v težavah

Preverite nekaj simptomov, ki so lahko znanilci resnejših težav, zato jih ne smete ignorirati.

Tonik za obraz: 5 odličnih naravnih nadomestkov

Tonik za obraz je po mnenju mnogih strokovnjakov eden najpomembnejših kozmetičnih izdelkov za nego obraza.

Nova odkritja glede povezave med bakrom in Alzheimerjevo boleznijo

Alzheimerjeva bolezen naj bi bila v veliki meri povezana z okvarjeno sposobnostjo telesa za regulacijo ravni bakra v tkivih.

Po 2 mesecih večjega vnosa sadja in zelenjave srce občutno bolj zdravo

Pri ljudeh, ki so 8 tednov uživali s sadjem in zelenjavo bogato prehrano, je bilo bistveno manjše tveganje za poškodbe srca.
- Oglas -
Spletna stran za pravilno delovanje uporablja piškotke. Z uporabo spletne strani se strinjate z z uporabo piškotkov in splošnimi pogoji poslovanja. Podrobne informacije o uporabi piškotkov na tej spletni strani so na voljo s klikom na nastavitve .
V redu
Več ×
×