Umetnost je pogosto subjektivna, a italijanski umetnik Salvatore Garau je s svojimi nevidnimi skulpturami opazovalcem prepustil popolno svobodo interpretacije. Njegovo provokativno delo, ki nosi naslov Io sono (»Jaz sem«), je pravzaprav sestavljeno iz – ničesar.
Garau pojasnjuje: »Ko se odločim ‘razstaviti’ nematerialno skulpturo v določenem prostoru, ta prostor postane stičišče misli z določeno gostoto in intenzivnostjo, kar ustvari skulpturo, ki bo, izhajajoč iz mojega naslova, dobila najrazličnejše oblike.«
Za marsikoga je težko dojeti praznino kot umetniško delo. Kljub temu je bila ta nevidna skulptura sprva ocenjena na 6.000 do 9.000 evrov, na dražbi italijanske hiše Art-Rite pa je dosegla kar 15.000 evrov (približno 18.300 dolarjev). Kupec je poleg potrdila o avtentičnosti prejel tudi natančna navodila za razstavljanje. Po umetnikovih zahtevah mora biti skulptura postavljena v zasebnem prostoru, v praznem, neoviranem prostoru, velikem približno meter in pol krat meter in pol.
Za Garaua je Io sono slavljenje praznine. »Praznina ni nič drugega kot prostor, poln energije. Tudi če ga izpraznimo, v njem še vedno nekaj obstaja – po Heisenbergovem načelu negotovosti ima tudi to ‘nič’ svojo maso,« je povedal za španski medij Diario AS. »To pomeni, da vsebuje energijo, ki se kondenzira in spremeni v delce – torej v nas same.«
Garau sicer ni prvič predstavil nevidnih del. Že februarja 2021 je na milanskem trgu Piazza della Scala razstavil delo Buddha v kontemplaciji, ki ga je označeval zgolj trak na tlakovani poti. »Ne vidiš ga, a obstaja; sestavljen je iz zraka in duha,« je pojasnil. »To je delo, ki od opazovalca zahteva, da vklopi moč domišljije – moč, ki jo ima prav vsak, tudi tisti, ki misli, da je nima.«
Teden dni pozneje je Garau ustvaril še eno nevidno delo, Afrodite joka, ki ga je postavil pred newyorško borzo. Instalacijo je označeval le bel krog, kar je znova sprožilo razprave o tem, kaj umetnost sploh je.
Leta 2023 je Garau v Jeruzalemu predstavil še dve nevidni skulpturi z naslovom Ljubezen, neskončna ljubezen. Eno je umestil na Tempeljski grič, drugo ob Zidu žalovanja. Obe sta bili označeni zgolj z belim krogom na tleh. Umetnik razlaga, da sta izdelani iz »iste snovi, iz katere je narejena ljubezen.«
Garau opazovalce spodbuja, naj gledajo dlje od praznine. »Gledati jih morate s srcem,« pravi o svojih delih Ljubezen, neskončna ljubezen. »Visoki sta tri metre, njuno obliko pa jima daješ ti, v tem trenutku.« In dodaja: »Ustvaril sem najlepše skulpture, kar sem jih znal ustvariti v svoji domišljiji.«