DomovEkologija & OkoljeAvtomobili – glavni krivci za mikroplastiko v oceanih

Avtomobili – glavni krivci za mikroplastiko v oceanih

Mikroplastika v oceanih, ki postaja vedno bolj pereča težava, se lahko tam znajde zaradi različnih razlogov. Eden od »virov« so naša oblačila, predvsem sintetična, s katerih med pranji odpadajo drobni plastični delci. Težava je še večja, če tovrstna oblačila perete zelo pogosto – oziroma pogosteje, kot bi bilo v resnici potrebno. Problematične so lahko tudi bleščice, saj gre za zelo drobne delce plastike z odsevnimi dodatki. Toda čeprav ne smemo zanemariti teh vidikov, naj bi se glavni krivec za onesnaževanje oceanov z mikroplastiko vendarle skrival nekje drugje. Najbolj problematične naj bi bile namreč avtomobilske pnevmatike oziroma gume …

- Oglas -

Pnevmatike so krive za več kot 6 milijonov ton mikroplastike na leto

Do ugotovitve, da je mikroplastika v oceanih v veliki meri povezana prav s pogosto vožnjo oziroma z avtomobili, so prišli tudi raziskovalci, ki so pripravili študijo, ki je bila lani objavljena v reviji Nature. Med drugim so izračunali, da naj bi bila povprečna količina delcev mikroplasike, ki se ob vožnji odlušči z gum, nekaj manj kot kilogram na prebivalca, kar v seštevku pomeni dobrih 6 milijonov ton mikroplastičnih delcev na leto.

Odluščeni delci do oceanov pogosto s pomočjo vetra

V preteklosti se je domnevalo, da večina delcev mikroplastike doseže oceane prek rek, toda kot vse kaže, to ni edini oziroma primarni način. Predvsem pri mikroplastiki, ki se odlušči z gum, naj bi bil še bolj problematičen veter. Ker so delci zelo majhni in lahki, jih veter zlahka raznese na različne konce in kraje. Pot mikroplastičnih delcev do oceanov je tako še lažja. Poleg tega pa se ti delci zlahka znajdejo tudi na območjih, kjer jih ne bi pričakovali. Med drugim so bile precejšnje količine mikroplastike odkrite celo na polarnih območjih.

Odpadanje delcev precej hitrejše kot pri oblačilih

Med povprečno življenjsko dobo gume naj bi se odluščili kar približno 4 kilogrami mikroplastičnih delcev. Že pri eni sami gumi je torej količina vse prej zanemarljiva, če to število pomnožimo s številom vseh gum, pa lahko hitro pridemo do šokantno visokih števil, kot je pokazala tudi zgoraj omenjena študija. Čeprav je seveda tudi uporaba sintetičnih materialov za izdelavo oblačil nedvomno velika težava, so številke tu vendarle bistveno nižje kot pri gumah. Pospešeno luščenje mikroplastičnih delcev je tu povezano predvsem s trenjem med gumami in cestiščem, ki se mu je seveda nemogoče izogniti.

- Oglas -

Počasnejša vožnja lahko omili težavo, vendar so številke še vedno zaskrbljujoče

Težavo je sicer mogoče deloma omiliti s počasnejšo vožnjo, posledično pa počasnejšo obrabo gum, vendar je tudi pri relativno počasni vožnji luščenje delcev mikroplastike še vedno tolikšno, da predstavlja resno okoljsko težavo. Čeprav imajo električna vozila zagotovo številne prednosti v primerjavi z avtomobili, pri katerih se uporablja motor z notranjim izgorevanjem, ne morejo rešiti težav, povezanih z obrabo gum in mikroplastiko. Še več: ker so električna vozila pogosto nekoliko težja, lahko prispevajo celo k povečanju mikroplastičnih delcev v oceanih, saj je obraba gum tu še hitrejša.

Tudi pri avtomobilih bi moralo biti osnovno načelo »manj je več«

Pri razmišljanju o najbolj smiselnih okoljevarstvenih spremembah se pogosto izogibamo tistim ukrepom, ki bi lahko pomembneje vplivali na določene navade, ki se nam zdijo samoumevne in ki so zelo prikladne. Vendar so pogosto prav tu možni najbolj pozitivni vplivi na okolje. Preusmerjanje k bolj zelenim oblikam vožnje je nedvomno korak v pravo smer, vendar se zdi nujno, da obenem razmislimo tudi o tem, ali je tako pogosta uporaba osebnih avtomobilov, kot je značilna za sodobni zahodni svet, resnično nujna. Praktično nemogoče je namreč odpraviti vse negativne posledice avtomobilov. Po mnenju številnih strokovnjakov bi moralo

- Oglas -

NAJNOVEJŠE