Ugotovite, če vam primanjkuje železa!

    Najtoplejši dnevi v letu se približujejo z nezadržno hitrostjo. Večina ljudi v tem času poseže po hladnejših napitkih kot sicer. Ste morda opazili, da hrepenite po ledu bolj kot običajno? Imate kocko ledu pogosto v ustih?

    Raziskava je pokazala, da je pretirana želja po ledu lahko simptom bolezni, ki je povezana s hrambo železa v telesu. Nenavadna želja po ledu sama po sebi ni škodljiva, vendar je lahko znak slabokrvnosti zaradi pomanjkanja železa. Bolezen lahko postane resna, če je ne prepoznamo dovolj zgodaj in zdravimo.

    Pomanjkanje železa v krvi

    Povezava med ledom in železom

    Če poleti radi uporabljate led v pijači, še ne pomeni, da ste slabokrvni. Simptome te bolezni opisujejo kot pretirano potrebo po žvečenju ledu ali pitju ledenih pijač. Takšno stanje se imenuje pagofagija in je pogosto pri nosečnicah in otrocih. Seveda pa se lahko pojavi pri katerem koli spolu in kadar koli v življenju. Pojav pagofagije so opazili tudi pri pacientih, ki so jim naredili obvod želodca.

    Odkrili so, da imajo bolniki s pagofagijo povečano potrebo po železu ali težave z njegovo absorpcijo. Zakaj obstaja ta povezava, še ni povsem jasno. Nekatere teorije to razlagajo s tem, da led olajša vnetje grla in ust, ki nastane zaradi pomanjkanja železa.

    Slabokrvnost (anemija) zaradi pomanjkanja železa

    Slabokrvnost oziroma anemija nastopi, ko telesu primanjkuje rdečih krvničk. Najpogostejša je anemija zaradi pomanjkanja železa, ki jo povzroča premalo prostega in shranjenega železa v telesu. Ključna komponenta zdravih rdečih krvničk je hemoglobin – beljakovina, ki je odgovorna za transport kisika od pljuč do vlaken v telesu. Za nastajanje hemoglobina je potrebno železo. Pomanjkanje železa torej zmoti telesno sposobnost izdelovanja hemoglobina ter transportiranja kisika po telesu.

    Slabokrvnost anemija

    Zakaj nam lahko primanjkuje železa?

    Do pomanjkanja železa lahko pride zaradi več razlogov. To so:

    • kronično izgubljanje krvi (lahko gre za motnjo ali posledico močnih menstruacij),
    • obvod želodca,
    • dalj časa trajajoča neustrezna prehrana,
    • neustrezna prehrana nosečnice ali otroka, katerih prehrana zahteva večje količine železa od običajnih.

    Simptomi slabokrvnosti zaradi pomanjkanja železa so:

    • utrujenost,
    • nizka motivacija,
    • motnje razpoloženja,
    • sopenje (kratka sapa),
    • šibkost,
    • nemirne noge,
    • vrtoglavica,
    • suh jezik,
    • glavoboli,
    • izgubljanje las,
    • krhki nohti,
    • bledoličnost,
    • šibak imunski sistem.

    Če je notranja stran vaših vek zelo bleda, to lahko kaže na anemijo in pomanjkanje železa. Če to opazite pri sebi, se posvetujte z zdravnikom.

    Dve vrsti železa

    Poznamo dve vrsti železa: hem in ne-hem. Prvo vrsto železa (hem) dobimo iz živalskih izdelkov, drugo vrsto (ne-hem) pa v listnati zelenjavi in drugih rastlinskih virih. Črevo absorbira 15 do 30 odstotkov hem železa (absorpcija je odvisna od trenutne zaloge železa) in od 2 do 20 odstotkov ne-hem železa (absorpcija je odvisna od hrane in pijače, ki se istočasno nahaja v vašem sistemu).

    Izboljšajte raven železa na naraven način

    Povečajte vnos listnate zelenjave ter rdečega zelja, peteršilja, pese, kalčkov alfalfa, vodne kreše, pšenične trave, špinače, kumaric, paradižnikovega soka, rib, kokosa, jajc, melase, črnih češenj ter robidovega soka. Če se držite stroge veganske ali vegetarijanske diete in ste slabokrvni, premislite o občasnem uživanju organskega rdečega mesa (npr. med menstruacijo, ko izgubljate kri). Uporabljajte kakovostne prehranske dodatke železa.

    Kaj še lahko vpliva na nivo železa v telesu?

    Jemanje železa z vitaminom C povečuje njegovo absorpcijo. Absorpcijo železa lahko zmoti jemanje prehranskih dodatkov mineralov (kalcija, cinka in bakra). Da bi to preprečili, jih jemljite istočasno z vitaminom C in ne z drugimi dodatki, ki vsebujejo minerale.

    Jemanje prebavnih encimov pomaga pri absorpciji železa, če imate težave s presnovo mlečnih izdelkov in beljakovin. Če jemljete zdravila iz skupine antacidov, to lahko zmoti absorpcijo železa in vodi v njegovo pomanjkanje. Njegovo absorpcijo zmanjšujejo tudi polifenoli v kavi, čaju in vinu.

    Premalo železa v telesu lahko povzroči tudi premalo želodčne kisline, saj to ovira pravilno predelavo hrane. Absorpcijo železa lahko zavira tudi fitična ali fitonska kislina, ki jo najdemo predvsem v stročnicah in žitaricah.

    Simptomi pomanjkanja folne kisline in vitamina B12 se lahko navzven kažejo kot simptomi pomanjkanja železa. Morda vam v resnici manjkata ti dve snovi.

    Nivo železa v telesu drastično zmanjšujejo tudi paraziti v telesu. Parazitov se lahko znebite z uravnoteženo prehrano in razstrupljanjem – zelo učinkovita je zdravilna snov MSM.

    Povejte svoje mnenje - kometirajte