Ali vam primanjkuje vitaminov in mineralov?

    V sodobnem svetu na področju uravnotežene prehrane pogosto vlada pravi kaos. Zaradi hitrega tempa nam mnogokrat primanjkuje časa za sestavo kakovostnega in zdravega obroka. Živila vsebujejo tudi vse manj mikrohranil – moderni načini pridelave hrane, dolge transportne poti in skladiščenje namreč živila s tega vidika osiromaši. Čeprav so vitamini in minerali potrebni le v majhnih količinah, pa so nujni za zdravo in pravilno delovanje našega telesa.

    procesirana hrana

    Kaj so vitamini in minerali ter zakaj jih naše telo potrebuje?

    Vitamini so snovi, ki v organizmu sodelujejo pri številnih procesih. Dejavni so denimo pri obnavljanju kože ter skrbijo za pravilo delovanje živcev, možganov in imunskega sistema. Naše telo jih – razen redkih izjem – ne more tvoriti samo, zato jih moramo pridobiti s kakovostno prehrano.

    Tudi minerali so življenjsko pomembne snovi, ki jih organizem nujno potrebuje. Delimo jih na makroelemente (natrij, kalij, kalcij, magnezij, klor, fosfor in žveplo) ter na mikroelemente (železo, jod, baker, cink, kobalt, krom, selen, fluor, mangan in molibden). Pomanjkanje posameznih mineralov je pri ljudeh ponavadi redko, saj jih tako rastlinska kot živalska hrana vsebujeta dovolj, se pa lahko pojavi v določenih življenjskih obdobjih, na primer med nosečnostjo.

    Znaki, da telesu primanjkuje vitaminov in mineralov

    • Pomanjkanje vitaminov in mineralov se pogosto kaže na nohtih. Če so na njih bele pikice ali če ima noht valovito površino, telesu morda primanjkuje cinka. Če so nohti mehki in krhki, pa je to navadno znak pomanjkanja magnezija.
    • Tudi koža odraža simptome pomanjkanja vitaminov in mineralov. Strije so denimo lahko posledica pomanjkanja cinka, če pa na njej opazimo majhne krvave pikice, pa je to znak manka vitamina C, ki je ključen za tvorjenje kolagena. Na grobo in suho kožo kaže tudi pomanjkanje vitamina A, mnogokrat pa je koža izsušena tudi zaradi premajhne količine vitaminov B.
    • Velikokrat znake pomanjkanja vitaminov in mineralov odaža tudi stanje naših las. Šibki, tanki lasje so ponavadi posledica pomanjkanja vitamina C ali biotina. Za prezgodnje sivenje las gre kriviti pomanjkanje folne kisline, pretiranjo izpadanje las pa je lahko posledica slabega delovanja ščitnice, pomanjkanja cinka ali esencialnih maščobnih kislin.
    • Na pomanjkanje vitaminov in mineralov opozarjajo tudi ustnice in celotna ustna votlina. Razpoke, ranice na ustnicah ali bole jezik in usta najverjetneje nakazujejo na pomanjkanje vitaminov B2, B6 in B12. Bled in razpokan jezik je posledica pomanjkanja železa, boleč jezik pa pomanjkanja vitamina B3. Pomanjkanje koencima Q10 se lahko pokaže z vnetjem dlesni, simptom pomanjkanja vitamina C pa so pogosta krvavenja na dlesnih.
    PREBERITE TUDI:  Ultimativno orožje proti migreni

    Kako poskrbimo za primeren vnos?

    Za primeren vnos vitaminov in mineralov najbolje poskrbimo s pravilno in raznoliko prehrano. Vitamine in minerale vsebujejo praktično vsa osnovna, nepredelana živila – zelenjava, sadje, olja, žita, meso in živalski produkti. Da se izognemu z mikrohranili siromašnim živilom, je bolje poseči po ekološki in lokalno pridelani hrani. Ker so nekateri vitamini očutljivi na zunanje dejavnike – denimo svetlobo, toploto, pa tudi recimo rezanje zelenjave – je posebno pozornost potrebno nameniti tudi pripravi živil. Najbolje jih je uživati čim manj predelana in prekuhana ter čimbolj sveže pripravljena.

    Povejte svoje mnenje - kometirajte