Skrb za okolje bi se morala začeti že v otroštvu. Če boste svojim otrokom privzgojili zavedanje, kako pomembno je, da skrbimo za naš planet, bodo kot odrasli precej bolj pozorni na svoje odločitve, ki lahko vplivajo na okolje. To bo seveda še posebej pomembno, če bodo imeli moč, da sprejemajo odločitve, ki presegajo individualne izbire. Morda jih bo prav »okoljska vzgoja« v otroštvu motivirala za to, da bodo kot odrasli precej bolj aktivni. Čeprav imate morda občutek, da gre za zelo majhen kamenček v mozaiku, ni ozaveščanje otrok o pomenu okoljevarstva nikoli nesmiselno. Čas in energija, ki ju boste vložili v to, se bosta zagotovo bogato obrestovala. Seveda pa je pomembno, da začnete postopoma, sicer je lahko informacij hitro preveč …
1. Učite z zgledom
Niti najbolj dodelana teorija ne zaleže kaj dosti, če ni podkrepljena s prakso. Tudi ko gre za privzgojo okoljevarstvenih vrednot, boste morali najprej začeti pri sebi. Pomembno je torej, da postanete precej bolj pozorni na to, kako se obnašate v otrokovi bližini (seveda pa tudi nasploh). Kaj naredite z odpadki, ko v bližini ni koša za smeti? Kako pogosto kupujete vodo v plastenkah ali plastične nakupovalne vrečke? Čeprav imate morda občutek, da otrok tega niti ne zaznava, je resnica najverjetneje precej drugačna.
2. Poskrbite za več časa v naravi
Za to, da bo lahko vaš otrok resnično razumel, kako pomembna je skrb za čisto okolje, je nujen pristen stik z naravo. Pomemben vidik implicitne okoljevarstvene vzgoje tako predstavlja tudi pogostejše preživljanje časa v naravi, ki bo seveda poskrbelo tudi za mnoge druge koristi. Če je mogoče, se z otrokom večkrat odpravite na sprehod v gozd. Med potjo usmerjajte njegovo pozornost k rastlinam in živalim, ki jih srečujeta, hkrati pa lahko mimogrede pobereta morebitne odpadke, na katere bosta naletela med sprehajanjem.
3. Skupno prebiranje knjig in ogledovanje videoposnetkov
Pri malce starejših otrocih pride v poštev tudi skupno prebiranje knjig oziroma slikanic, v katerih je okoljska problematika predstavljena s pomočjo zanimive zgodbe, ki pritegne otrokovo pozornost. Pomembno je, da je podajanje informacij nevsiljivo in prilagojeno otrokovi starosti. Suhoparne informacije bi namreč otroka zmedle in zdolgočasile, kar bi lahko vzbudilo odpor. Pri izbiri virov bodite torej zelo pazljivi. Podobno velja tudi za različne videoposnetke. Če opazite, da otrok ni najbolj zainteresiran za določene oblike podajanja vsebine, raje poiščite primernejši način za izobraževanje.
4. Iskanje načinov za ponovno uporabo odsluženih predmetov
Učenje je običajno še posebej uspešno, če je prepleteno z igro oziroma s kreativnimi dejavnostmi. Odličen način za privzgojo čuta za okolje je lahko tako tudi skupno ustvarjanje. Z otrokom najprej poiščita odslužene predmete v vašem gospodinjstvu, nato pa poskušajta skupaj najti načine za njihovo predelavo, ki bo omogočila ponovno uporabo. Stare nogavice lahko na primer postanejo zabavne lutke, odsluženo posodo lahko spremenita v cvetlične lonce, iz starih oblačil pa sešijeta improvizirani šotor, ki ga bo mogoče uporabiti za igro. Otrok se bo tako naučil, da je koš za odpadke zares čisto zadnja možnost, ne prva izbira.
5. Vključevanje otroka v proces ločevanja odpadkov
Otroci običajno uživajo pri igrah, ki temeljijo na razvrščanju oziroma iskanju podobnosti in razlik. Tako lahko postane tudi proces ločevanja odpadkov, ki je na prvi pogled precej dolgočasno početje, zabavna igra. Zberite odpadke in prosite otroka, da vam pomaga pri razvrščanju v ustrezne koše. Seveda pri tem pazite, da se otrok ne bo dotikal predmetov, ki bi bili lahko zanj nevarni.
Preberite še: Intervju z waldorfsko vzgojiteljico: Vzgoja za življenje v predšolskem obdobju