Vitamin D ima v svetu vitaminov prav posebno mesto, saj ga naše telo ne pridobiva samo s hrano, temveč se pod vplivom UV svetlobe iz sončnih žarkov lahko sintetizira v koži. Vitamin D ima v našem telesu številne funkcije, najpomembnejša je njegova vloga pri uravnavanju metabolizma kalcija. Kljub njegovemu pomenu za zdravje pa študije kažejo, da vitamina D ljudem pogosto primanjkuje. Problem je izrazit predvsem pozimi, saj je v tem obdobju izpostavljenost sončni svetlobi manjša.

Pomarančni sok

Vitamin D in njegove funkcije

Vitamin D, ki je topen v maščobi, se nahaja v dveh oblikah: kot vitamin D2, ki ga najdemo v rastlinskih živilih, ter vitamin D3, ki ga vsebujejo živila živalskega izvora. Prav vitamin D3 je tisti, ki se lahko ob sončni svetlobi sintetizira tudi v koži, piše Inštitut za nutricionistiko.

Najbolj pomembna funkcija vitamina D je vzdrževanje ravni kalcija in fosforja. Vitamin D namreč povečuje njuno absorbcijo v telesu, obenem pa vpliva tudi na rast kosti in veznih tkiv. Viamin D prispeva tudi k delovanju mišic, ohranjanju zdravih zob, delovanju imunskega sistema ter sodeluje pri delitvi celic.

Pomanjkanje vitamina D kot zdravstveni problem

Pomajkanje vitamina D pri dojenčkih in majhnih otrocih povzroča rahitis, izrazito prenizek nivo vitamina D pri odraslih pa vodi do razgradnje kosti, v izjemnih primerih pa lahko privede celo do spontanih zlomov. Pomanjkanje vitamina D prispeva tudi k nastanku osteoporoze v kasnejših življenjskih obdobjih. Blagi znaki, s katerimi nas telo opozori, da mu manjka vitamina D, so izčrpanost ter bolečine v mišicah in kosteh.

Pomanjkanje vitamina D predstavlja zdravstven problem tako v svetu kot tudi v Sloveniji. Po slovenskih študijah naj bi predšolski otroci dosegali približno 21% priporočenega dnevnega vnosa, mladostniki pa 60%, kar kaže na slabo pokrivanost potreb po vitaminu D. Problem nezadostnega vnosa vitamina D je izrazit predvsem pozimi, saj je izpostavljenost sončni svetlobi veliko manjša kot poleti.

Po priporočilih Evropske agencije za varnost hrane (EFSA) odrasli dnevno potrebujejo 20 µg vitamina D. To količino lahko pridobimo na različne načine – bodisi s hrano ali pa preko tvorbe v koži pod vplivom sončnih žarkov.

Nekaj nasvetov, kako do zadostne količine vitamina D tudi pozimi

Pozimi, ko je manj sonca in naše telo težje samo tvori vitamin D, ga moramo s hrano vnesti nekoliko več kot poleti, ko je sonca navadno v izobilju.

Slaba novica je, da le malo živil vsebuje vitamin D v omembe vrednih količinah. Med ta živila sodijo ribe, predvsem losos, ribje olje, jajčni rumenjak … Vitamin D je moč najti tudi v mleku in mlečnih izdelkih ter sveže stisnjenem pomarančnem soku. Poskrbite, da bodo omenjena živila pozimi pogosto polnila vaš jedilnik!