Kako tudi pozimi poskrbeti za dovolj vitamina D?

    Vitamin D ima v svetu vitaminov prav posebno mesto, saj ga naše telo ne pridobiva samo s hrano, temveč se pod vplivom UV svetlobe iz sončnih žarkov lahko sintetizira v koži. Vitamin D ima v našem telesu številne funkcije, najpomembnejša je njegova vloga pri uravnavanju metabolizma kalcija. Kljub njegovemu pomenu za zdravje pa študije kažejo, da vitamina D ljudem pogosto primanjkuje. Problem je izrazit predvsem pozimi, saj je v tem obdobju izpostavljenost sončni svetlobi manjša.

    Pomarančni sok

    Vitamin D in njegove funkcije

    Vitamin D, ki je topen v maščobi, se nahaja v dveh oblikah: kot vitamin D2, ki ga najdemo v rastlinskih živilih, ter vitamin D3, ki ga vsebujejo živila živalskega izvora. Prav vitamin D3 je tisti, ki se lahko ob sončni svetlobi sintetizira tudi v koži, piše Inštitut za nutricionistiko.

    Najbolj pomembna funkcija vitamina D je vzdrževanje ravni kalcija in fosforja. Vitamin D namreč povečuje njuno absorbcijo v telesu, obenem pa vpliva tudi na rast kosti in veznih tkiv. Viamin D prispeva tudi k delovanju mišic, ohranjanju zdravih zob, delovanju imunskega sistema ter sodeluje pri delitvi celic.

    Pomanjkanje vitamina D kot zdravstveni problem

    Pomajkanje vitamina D pri dojenčkih in majhnih otrocih povzroča rahitis, izrazito prenizek nivo vitamina D pri odraslih pa vodi do razgradnje kosti, v izjemnih primerih pa lahko privede celo do spontanih zlomov. Pomanjkanje vitamina D prispeva tudi k nastanku osteoporoze v kasnejših življenjskih obdobjih. Blagi znaki, s katerimi nas telo opozori, da mu manjka vitamina D, so izčrpanost ter bolečine v mišicah in kosteh.

    Pomanjkanje vitamina D predstavlja zdravstven problem tako v svetu kot tudi v Sloveniji. Po slovenskih študijah naj bi predšolski otroci dosegali približno 21% priporočenega dnevnega vnosa, mladostniki pa 60%, kar kaže na slabo pokrivanost potreb po vitaminu D. Problem nezadostnega vnosa vitamina D je izrazit predvsem pozimi, saj je izpostavljenost sončni svetlobi veliko manjša kot poleti.

    PREBERITE TUDI:  Prehrana in osteoporoza

    Po priporočilih Evropske agencije za varnost hrane (EFSA) odrasli dnevno potrebujejo 20 µg vitamina D. To količino lahko pridobimo na različne načine – bodisi s hrano ali pa preko tvorbe v koži pod vplivom sončnih žarkov.

    Nekaj nasvetov, kako do zadostne količine vitamina D tudi pozimi

    Pozimi, ko je manj sonca in naše telo težje samo tvori vitamin D, ga moramo s hrano vnesti nekoliko več kot poleti, ko je sonca navadno v izobilju.

    Slaba novica je, da le malo živil vsebuje vitamin D v omembe vrednih količinah. Med ta živila sodijo ribe, predvsem losos, ribje olje, jajčni rumenjak … Vitamin D je moč najti tudi v mleku in mlečnih izdelkih ter sveže stisnjenem pomarančnem soku. Poskrbite, da bodo omenjena živila pozimi pogosto polnila vaš jedilnik!

    Povejte svoje mnenje - kometirajte