Odvajalo, ki poleni črevo

    Navadna krhlika (Frangula alnus) raste kot grm in je v Sloveniji pogosta, najdemo jo med grmovjem na robu gozdov. Skorja navadne krhlike (Frangulae cortex) sodi med najbolj znana in uporabljana odvajala ali laksative rastlinskega izvora.

    navadna krhlika

    Skorjo vej in mlajših stebel nabiramo od maja do julija. Na zunanji strani je temno bleščeča, na notranji pa svetlo oranžna ali rumenkasta. Ima neprijeten, grenkosladkast okus. Sveže nabrane skorje ne smemo uporabljati, antracenski derivati so namreč v sveži skorji v takšni kemijski obliki, da povzročijo draženje želodčne sluznice in bruhanje. Zato moramo drogo postarati, kar pomeni, da jo za eno leto shranimo na suhem ali pa jo eno do dve uri segrevamo v pečici pri 100 stopinjah Celzija.

    Odvajala, ki vsebujejo antracenske derivate ali antrakinone, so danes verjetno najbolj pogosto uporabljana za lajšanje akutnega, trdovratnega zaprtja in za čiščenje črevesa pred raznimi medicinskimi preiskavami (kolonoskopija). Skorjo navadne krhlike lahko uporabljamo kot sestavino odvajalnih čajev ali pa jo v obliki izvlečka vgradimo v tablete, kjer je odmerjanje natančnejše in učinek bolj predvidljiv.

    Pomembno je vedeti, da odvajal z antrakinonskimi glikozidi (navadna krhlika, kozja češnja, sena, kitajska rabarbara in aloa) ne smemo uporabljati dolgotrajno, ker lahko povzročijo drisko in tako imenovano ‘leno črevo’. To pomeni, da se črevesna sluznica začne odzivati le na dražljaj, ki ga povzroči odvajalo, in je bistveno močnejši od tistega, ki ga povzroči črevesna vsebina – prebavljena hrana. To povzroči ponovno zaprtje po prenehanju jemanja odvajala. Zato ne smemo hujšati s pomočjo odvajalnih čajev in jih smemo uporabljati največ deset dni. Pripravki iz navadne krhlike pospešujejo izločanje žolča. Dnevni odmerek je 0,5 grama suhe skorje krhlike, na kar moramo biti pozorni. V primeru, da moramo odvajala uživati dalj časa, ker je tako odredil zdravnik, je potrebno med dolgotrajnim jemanjem napraviti premore, ki naj trajajo nekaj dni. Prebavo in peristaltiko skušajmo spodbujati tudi z gibanjem, pitjem zadostne količine vode in s hrano, ki vsebuje veliko prehranskih vlaknin.

    Povejte svoje mnenje - kometirajte