Kolesarjenje nas vabi k raziskovanju Slovenije

    Razgibana slovenska pokrajina nas naravnost vabi na kolesarjenje, da se podamo s kolesom odkrivati njene naravne lepote. Kolesarske počitnice so idealna izbira za tiste, ki vam lenarjenje na plažah ni najbolj blizu.

    Že deset minut vožnje s kolesom na dan ima izjemne učinke na zdravje. Poleg tega, da na ta način izboljšujete telesno pripravljenost in pomagate mišicam, da postanejo bolj čvrste (še posebej priporočljivo je kolesarjenje za ženske, saj najbolj utrjuje prav problematične predele na nogah in trebuhu), z njim povečujete zmogljivost srca, ožilja in dihal. Glede na to, da boste s kolesarjenjem obremenjevali le spodnji del telesa, je priporočljivo, da mišice zgornjega dela utrjujete s kakim drugim športom ali s tem skupinam mišic prirejenimi telovadnimi vajami. Dobra kombinacija sta kolesarjenje in plavanje. Razmerje utrjevanja zgornjega dela telesa prilagodite sorazmerno kolesarski vadbi. Če želite s pomočjo kolesarjenja izgubiti odvečne kilograme boste morali kolesariti vsaj eno uro na dan. Za optimalni učinek popijte na dan tudi najmanj dva litra vode in obogatite prehrano z več sadja (samo zjutraj) in zelenjave.

    Kolesarjenje

    Kako izbrati kolo

    V trgovinah so na voljo različne vrste koles. Kakšno kolo boste izbrali, je odvisno od tega, kakšne kolesarske izzive si boste želeli privoščiti v prihodnosti. Za kolesarjenje po mestu bo dovolj navadno cestno, morda rabljeno kolo, razen v primeru, da nameravate kolesariti športno, torej ne zgolj, da bi prišli od ene točke do druge. V primeru, da ste se resno odločili za rekreacijo, se vam splača porabiti za kolo nekoliko več denarja.  Za izlete v naravo izberite gorsko ali treking kolo, ki vam bo pomagalo premagovati neravne terene. Poleg naštetih so v trgovinah na voljo še BMX-i  in specialke. V trgovinah vam bodo pri izbiri kolesa najverjetneje pomagali prodajalci, vseeno pa je dobro, da poznate osnovne razlike med kolesi, ki so na voljo. Gorska kolesa, ki so, kot pove že ime, namenjena kolesarjenju po vzpetinah in zahtevnih podlagah, kot je makadam, imajo vzmeti in nekoliko širše pnevmatike. Širše so pnevmatike, bolje se kolo oprijema podlage in težje boste na neravnih terenih z njim padli. V nasprotju z gorskimi kolesi imajo cestna kolesa navadno tanke pnevmatike in so namenjena predvsem vožnji po tlakovanih cestah. Cestna kolesa so odlična za tiste, ki se s kolesarjenjem ne boste ukvarjali  športno, ampak boste kolo izkoriščali kot mestno prevozno sredstvo. Dodatna prednost nekaterih cestnih koles je posebna oblika okvirja, ki poskrbi, da je kolesarju udobno tudi, če sede na kolesu preživi po več ur. Če še ne veste, ali boste kolo potrebovali za vožnjo v službo ali za izlete v naravo, oziroma se o tem ne morete odločiti, je najboljša izbira za vas treking kolo. Treking kolesa namreč združujejo lastnosti cestnih in gorskih koles in se odlično obnesejo na katerem koli terenu. Za tiste, katerih kolesarska navdušenost preseže meje rekreacije, so v trgovinah na voljo tako imenovane specialke. Gre za kolesa, ki imajo izjemno ozke pnevmatike in s katerimi je mogoče kolesariti izjemno hitro. Ker so zelo lahka (kar pripomore tudi k hitrosti), jih ne bo težko vzeti v roke in prestaviti, če boste med kolesarjenjem naleteli na kakšno oviro.  BMX kolesa so zelo priročna za učenje vožnje s kolesom, saj so zaradi specifične oblike zelo stabilna. V športnih in rekreativnih krogih uporabljajo BMX-e za izvajanje akrobacij ali na posebnih BMX progah.

    PREBERITE TUDI:  Poročilo OECD: kako zdravi smo prebivalci Slovenije?

    Dodatna oprema

    Poleg primernega kolesa boste za resno kolesrjenje potrebovali tudi dodatno opremo. Slednja vsekakor ni zgolj modna muha, ampak vam, še posebej ob zahtevnejših kolesarskih projektih, lahko izjemno olajša vožnjo. Posebna kolesarska oblačila nudijo zaščito pred premočnim pritiskom sedeža na zadnjo plat, poleg tega pa so dovolj zračna, hkrati pa odvajajo znoj.  Tudi kolesarski čevlji so pomemben del opreme vsakega kolesarja. V primernih čevljih ostane noga suha, saj so kolesarski čevlji narejeni zračno. Nogavice za kolesarjenje naj bodo iz frotirja ali umetnih materialov, nikakor pa ne iz bombaža, saj ta slabo odvaja vlago, hkrati pa je ne vpija preveč dobro. Priročna stvar so posebne potovalne torbe za na kolo, čeprav bo za krajše vožnje dovolj, če vzamete s seboj kak manjši nahrbtnik. V njem ne smejo manjkati bidon z vodo,  sončna  očala in anorak za primer, če se bo med vožnjo skisalo vreme. Za konec boste potrebovali še kolesarske rokavice, ki bodo lovile znoj in preprečevale, da bi vam roka drsela. Ne pozabite na primerne čelade, še posebej ne na čelade za otroke.

    Otroci na kolesu

    Če imate radi kolesarjenje in imate manjše otroke, si priskrbite poseben sedež. V trgovinah so na voljo tako sedeži, ki jih pritrdite pred ali za svojega, pa tudi male pokrite prikolice. Sedež izberite glede na svoje kolesarske spretnosti in otrokovo starost. Otroci, ki se bodo z vami vozili na lastnih kolesih, naj vozijo pred vami (če boste z njimi sami), sicer pa je najbolje, da kolesarijo na sredi med dvema odraslima. Dobro je, da imajo otroci, ko se odpravite na kolesarjenje, poleg čelade na sebi še ščitnike za komolce in kolena. Teren in razdaljo prilagajajte otrokovim kolesarskim zmogljivostim. Najbolje bo, če boste na kolesarjenju z otroki raje izbirali manj prometne gozdne poti. Še posebej poleti poskrbite za dovolj postankov, na katerih naj se vaš malček okrepča z vodo in po potrebi tudi s hrano. Za večjo vzdržljivost je dobro, da so počitki razporejeni v enakomernih časovnih razmahih (npr. na eno uro). Za vsak primer vzemite na izlet tudi mazilo proti mišičnim krčem in razkužilo v razpršilu. Če se boste vozili po vodnatem območju, ne pozabite na sredstvo proti komarjem. Ob sončnem vremenu v vašem nahrbtniku ne sme manjkati sončna krema s primernim zaščitnim faktorjem.

    PREBERITE TUDI:  Znebite se aluminija v jetrih

    Kolo in kolesarska oprema

    Tik pred kolesarskim izletom

    Preden se odpravite na daljši kolesarski izlet, preverite, ali imate napolnjene zračnice. Če imate primerno kolo, bo (še posebej, če greste na izlet z družino) dobro, da vzamete s seboj tudi tlačilko. Pred odhodom se prepričajte, da na kolesu dobro delujejo zavore. Dan pred odhodom preverite vremensko napoved. V nasprotju z izleti, na katere se podate z avtom ali peš, so kolesarski izleti ob nepričakovanih padavinah še posebej neprijetni, saj poleg tega, da vas bo zmočilo, tvegate tudi zdrs in posledični padec.

    Na kolesarjenju

    Še posebej poleti lahko telo na kolesu hitro dehidrira, zato mu med kolesarjenjem privoščite primerno količino vode. Vodilo pri tem, koliko piti, je, da pijete čim bolj pogosto (npr. na 15 minut) po manjše količine tekočine. Ko na kolesu postanete želji, to namreč pomeni, da je telo že dehidriralo; potrebovalo bo precej energije, preden se bo uspelo vrniti v naravno ravnovesje. Poznavalci priporočajo tudi,  da pred kolesarskim izletom popijete v dveh etapah po pol litra tekočine. Ali pijete dovolj ali ne, lahko preverite po barvi urina. V primeru, da v telo vnašate dovolj tekočine, je ta prozoren. Najboljša tekočina za pitje na kolesarskem izletu je navadna voda sobne temperature. Ob velikem naprezanju je priporočljivo poseči po izotoničnih pijačah, ki vam bodo poleg tekočine dovajale tudi elektrolite. Mehurčkaste pijače in energetski napitki niso priporočljivi, slednji tudi zato, ker odvajajo vodo in so, če jih pijemo v vročih dneh, prej škodljivi kot koristni. Če vi ali kolesarji, s katerimi se podajate na izlet, začutite omotičnost, vrtoglavico ali se vam megli pred očmi, se nemudoma zaustavite in osebi s težavami ponudite vodo.  Preden se podate naprej, naj se oseba dodobra spočije. Znak za alarm je poleg že omenjenih tudi šibak srčni utrip.

    PREBERITE TUDI:  Rekreacija v naravi – previdnost ne bo odveč

    Kolesarski izlet

    Kolesarjenje po Sloveniji

    Slovenija im veliko zanimivih kolesarskih poti, ki jih je vredno raziskati. Najbolj kolesu prijazne so opremljene s kolesarskimi informativnimi točkami. Najdete jih v naslednjih krajih:

    • Vipava
    • Dravograd
    • Ilirska Bistrica
    • Cerkno
    • Jamnica
    • Ljubljana
    • Šentjur
    • Ankaran
    • Čatež ob Savi
    • Idrija
    • Jeruzalem
    • Kamnik
    • Kobarid
    • Koper
    • Maribor
    • Moravske Toplice
    • Postojna
    • Radovljica
    • Ravne na Koroškem
    • Slovenj Gradec
    • Šmarješke Toplice
    • Trebnje
    • Bohinj – Ribičev laz
    • Nova Gorica
    • Luče
    • Bled
    • Bovec
    • Kranjska Gora
    • Novo mesto
    • Velenje
    • Bohinjska Bistrica
    • Podčetrtek
    • Škofja Loka
    • Rogatec
    • Kranj

    Na spletu so o kolesarskih poteh po Sloveniji na voljo številne informacije, s pomočjo katerih se boste lažje odločili, kam iti na izlet (dobre informacije na primer ponuja http://www.slovenia.info). Večina kolesarskih poti je speljanih tako, da ob poti naletite na krajevne kulinarične in kulturne znamenitosti.

    Kolesarska pot Lisca

    Laško, Lahomno, Vrh nad Laškim, Velike Gorelce, Mišji Dol, Jurklošter, Polana, Sele, Lisca, Polana, Paneče, Rimske Toplice, Strensko, Laško.
    Za bolj izurjene kolesarje je nadvse prijetna kolesarska pot Lisca, dolga nekaj manj kot 50 km. Po njej se boste vozili približno 4 ure, najbolj pa je, da za kolesarjenje izberete gorsko ali treking kolo. Na poti si boste lahko med drugim ogledali Cerkev Matere Božje, Konjeniški klub Samorog, Kartuzijo Jurklošter, Cerkev sv. Kancijana, Tončkov dom na Lisci, turistično kmetijo Kozmus in domačijo Antona Aškerca.

    Povejte svoje mnenje - kometirajte