DomovDom & EnergijaKako nastanejo eko mesta?

Kako nastanejo eko mesta?

Oblikovanost in urejenost mestnega prostora bistveno vplivata na to, kako mesto doลพivljamo in se v njem poฤutimo. Mesta, v katerih se vedno kaj dogaja in se ponaลกajo s prijetnimi prostori, delujejo pozitivno na poฤutje prebivalcev in obiskovalcev. Zelene povrลกine in ekoloลกka urejenost so tista kakovost mesta, za katero si prizadevamo vse bolj.

Doลพivljanje prostora je kompleksen preplet biokemiฤnih in nevroloลกkih procesov, ki ga sestavlja veฤ faz. ฤŒeprav ljudje prostor zaznavamo izrazito multisenzoriฤno, pa vsi ฤuti pri tem ne sodelujejo enako intenzivno โ€“ kar sedemdeset odstotkov informacij o okolju dobimo prek vida. Vid dominira nad preostalimi ฤuti, saj opazovalcu daje najveฤ informacij o okolju, npr. o oblikah, barvah, razdaljah, teksturah, kontrastih itd. 

Celostno podobo o prostoru izoblikujemo prek svojih posameznih izkuลกenj s prostorom, na podlagi te pa se orientiramo v prostoru. Nato prostor osmislimo, vanj vkljuฤimo svoje obฤutke in ฤustva, dodamo razne asociacije, vrednote in preference.

Doลพivljanje prostora je v veliki meri druลพbeno pogojeno, saj obstaja povezava med vzorci dojemanja prostora in potrebo oziroma zmoลพnostjo populacije, da se prilagodi okolju. Bolj ko je doloฤena kulturna sredina v stiku z naravo in naravnimi procesi, bolj kompleksno je njeno dojemanje prostora. Raziskave kaลพejo, da je v evropskih kulturah dojemanje prostora vezano predvsem na njegov fiziฤni ustroj, medtem ko povpreฤen Ameriฤan doloฤenega kraja ne asociira toliko z njegovo arhitekturo oziroma oblikovanostjo, ampak bolj z dogajanji v njem. Prvobitne kulture, npr. avstralski aborigini, pa prostor v prvi vrsti dojemajo prek pomenov in simbolov, ki izhajajo iz njihove mitologije. Njihove predstave o fiziฤnem svetu so tesno vezane na prepriฤanje, da si ljudje ne lastimo zemlje, ampak smo mi sami njena last oz. del nje. V obdobju globalizacije, ko je vedno veฤ povezav med kulturami, pa nastaja moฤna hibridizacija dojemanja prostora in zato je vse bolj pomembno vpraลกanje individualizacije zaznave: kako prostor zaznavajo posamezne socialne in demografske skupine (npr. starejลกi ljudje).

Amsterdam
Amsterdam

Urejeni javni prostori in zelenje

Najveฤ urbanistiฤno-oblikovalskih orodij za doลพivljajsko prijeten mestni prostor je razvitih za urejanje javnih prostorov, saj so javni prostori tisti deli mest, ki so dostopni vsem pod enakimi pogoji. Oblikovanje javnega prostora mora upoลกtevati ฤloveลกko merilo, ฤe naj bo prostor doลพivljajsko prijeten. Ljudje se laลพe poistovetimo in se poฤutimo bolje v prostorih, ki kot osnovno merilo oblikovanja upoลกtevajo velikost ฤloveลกkega telesa. Zelo ลกiroki uliฤni koridorji in stavbe velikih dimenzij lahko delujejo monumentalno, ne dajejo pa obฤutka ugodja, ki ga je mogoฤe doseฤi z upoลกtevanjem ฤloveลกkega telesa kot osnovne mere.

Prisotnost zelenja in drugih naravnih elementov je prav tako pomembna za doลพivljajsko prijetnost mestnega prostora. Empiriฤno je dokazano, da ima mestno zelenje pozitivne zdravstvene uฤinke oz. terapevtski vpliv, saj zmanjลกuje obฤutek strahu, poveฤuje obฤutek naklonjenosti in pripomore k sploลกnemu dobremu poฤutju, njegovo pomanjkanje pa poveฤuje anksioznost in obฤutek ลพalosti. Zelenje pozitivno vpliva na mestno mikroklimo, omogoฤa senฤenje in zmanjลกevanje odbleskov, pripomore k zmanjลกevanju vpliva vetrov in delno zmanjลกuje gibanje hrupa. Vlogo ima tudi pri vizualnem naฤrtovanju, saj lahko na primer prepreฤuje neลพelene poglede, prav tako pa prispeva tudi k bogastvu podobe prostora skozi letne ฤase.

Stockholm

Sodelovanje stroke in prebivalcev

Ker je prijetnost prostora pogojena z osebnimi preferencami, je v naฤrtovanje in urejanje mestnega prostora treba vkljuฤevati tudi uporabnike. Strokovni pogledi morajo ponuditi osnovna izhodiลกฤa, niso pa dovolj. Le v dialogu z uporabniki je mogoฤe vzpostaviti prostore, ki bodo doลพivljajsko privlaฤni in prijetni za ลกirok krog ljudi.

Kaj je eko mesto?

Eko mesto je energetsko in prehrambno ฤim bolj samooskrbno. Zasnova je takลกna, da so njegove funkcije prostorsko umeลกฤene tako, da jih lahko prebivalci v ฤim veฤji meri koristijo z uporabo nemotoriziranih mobilnostnih naฤinov (hoja, kolesarjenje) ali z javnim prevozom. Ima velik deleลพ zelenih povrลกin, ki zniลพujejo segrevalne uฤinke in omogoฤajo neposredno ponikanje padavinskih vod. Eko mesto upoลกteva najviลกje standarde varovanja vodnih virov, pri gradnji pa spodbuja uporabo lokalnih materialov oz. recikliranih materialov. Spodbuja socialne inovacije, tudi z urejanjem kakovostnega javnega prostora, ter ponuja prostore, kjer se lahko meลกฤani rekreirajo oz. ลพivijo aktiven ลพivljenjski slog. Takลกno mesto privablja zelene investicije, pri ฤemer v razvojnih procesih daje prednost ljudem in okolju pred kapitalom, prav tako pa je prijazno za bivanje tudi drugim ลพivim bitjem ter ima v ta namen vzpostavljene ekoloลกke koridorje. Predvsem pa eko mesto v danaลกnjem druลพbeno-ekonomskem sistemu ne nastane samo po sebi, ampak na podlagi zavestne odloฤitve za tak razvoj, ki je podprt s celovitim pristopom โ€“ nujno je vkljuฤevanje in sodelovanje razliฤnih strok, poleg urbanizma tudi s podroฤja energetike, prometa, ekologije in podobno.

Kopenhagen

Zgledi so na voljo povsod

Specifika slovenskih mest je v njihovi velikosti, zato je smiselno, da zglede iลกฤemo v po velikosti primerljivih mestih. Hkrati lahko tudi od slovenskih veฤja ali manjลกa mesta po svetu izvajajo prakse, ki so zanimive. Na podroฤju uvajanja trajnostne mobilnosti so zanimiva nizozemska mesta, v Nemฤiji najdemo zanimive prakse t. i. trajnostnih mest, kjer se celovito uvajajo naฤela trajnostnega razvoja (npr. mesta brez avtomobila, samooskrbna mesta z urbanim vrtnarjenjem), estonska mesta so dober primer zmanjลกevanja potrebe po fiziฤnem premikanju z vpeljevanjem e-storitev, nekatera alpska mesta so vodilna pri prilagajanju turistiฤnih dejavnosti zmogljivostim oz. ekoloลกkim zmoลพnostim okolja. Pomembno je, da posamezno slovensko mesto prepozna svoje razvojne potenciale in jih razvija sonaravno, lahko tudi s pomoฤjo dobrih tujih zgledov.

Slovenska mesta lahko veliko naredijo na podroฤju trajnostne mobilnosti, ozelenjevanjem odprtih javnih prostorov ter zmanjลกevanjem virov onesnaลพenja. Nekaj mest je ลพe uvedlo brezplaฤen javni prevoz, s ฤimer se zmanjลกuje uporaba osebnih vozil (Murska Sobota, Nova Gorica, Ptuj, Velenje). Veฤina mest spodbuja urbano vrtiฤkarstvo, uvaja energijsko manj potratno razsvetljavo, nekaj pa jih ลพe uvaja tudi elektromobilnost.

Ljubljana
Ljubljana

Najbolj eko mesta v Evropi

  1. Kopenhagen je znan po tem, da je ลกtevilo koles veฤje od ลกtevila avtomobilov, kar je v skladu s ciljem, da bo mesto do leta 2025 postalo ogljiฤno nevtralno. Do konca letoลกnjega leta ลพelijo ravno tako poskrbeti za povsem elektriฤni javni prevoz. Zelene strehe z vrtovi naฤrtno uvajajo ลพe deset let, v naslednjih petih letih pa naj bi zasadili skoraj sto tisoฤ dreves. Elektriko pridobivajo s pomoฤjo vetrnih elektrarn, njihovi testi za ฤisto pitno vodo pa veljajo za najstroลพje.
  2. Stockholm si prizadeva, da bi do leta 2050 ukinil ves promet na fosilna goriva. V ta namen imajo v mestu tudi podjetje za predelavo odpadnih olj v biogoriva, prav tako pa v energijo pretvarjajo odpadke. Pravijo, da lahko blato stotih ljudi poganja en avtomobil, ฤe se k temu dodajo ลกe organski odpadki iz gospodinjstev, pa jih je dovolj ลพe 60. Prav tako vodijo projekt, s pomoฤjo katerega skuลกajo odveฤno energijo, ki nastaja na primer v trgovskih in ลกportnih centrih, uporabiti za ogrevanje.
  3. Amsterdam ni mesto, kjer je veฤ koles kot avtomobilov, temveฤ mesto, kjer je veฤ koles kot ljudi. Za tiste, ki ne morejo kolesariti, pa je dobro poskrbljeno z veฤ kot 300 polnilnicami za elektriฤna vozila. V mestu se tudi spodbuja sodelovanje z lokalnimi kmeti, da lahko meลกฤani uลพivajo domaฤo, organsko hrano. Prav tako porabijo v Amsterdamu za polovico manj vode na prebivalca kot drugod po Evropi.
  4. Reykjavik je ลกe eno severno mesto, ki bo do leta 2050 delovalo povsem brez fosilnih goriv. Prednost mesta je sicer v tem, da ima zgolj 120.000 prebivalcev, poleg tega pa ยปsediยซ na energijskem viru โ€“ ลพe zdaj zgolj 0,1 % vse elektrike za mesto pridobijo iz fosilnih goriv, za vse drugo pa uporabljajo geotermalne vire (vroฤe vodne izvire in gejzirje).
  5. Helsinki so izjemno zeleno mesto, kjer ne primanjkuje dreves, prav tako pa je v zelenih delih mesta veliko divjih ลพivali. Pri njih velja, da mora biti stvari mogoฤe reciklirati, sicer jih raje ne uporabljajo. Kar se tiฤe recikliranja, se lahko pohvalijo z izjemnimi procesi.
  6. Ljubljana je dobila prvi naziv naj zelenega mesta leta 2016, kar lahko pripiลกemo predvsem velikemu poveฤanju zelenih povrลกin in osredotoฤenosti na spodbujanje k uporabi javnega prevoza. ฤŒe ลพivite ali delate v Ljubljeni, potem veste, da problem prometa ลกe zdaleฤ ni reลกen in ga (morda celo bolje) uspeลกno reลกujejo tudi druga slovenska mesta. Lahko pa bi naredili ลกe veฤ, na podroฤju celotne drลพave: zakaj ne bi bili na primer prva drลพava v Evropi, ki bi prepovedala prodajo pijaฤ v plastenkah?
dr. Matej Nikลกiฤ
dr. Matej Nikลกiฤ
Matej Nikลกiฤ je arhitekt in urbanist, ki raziskovalno deluje na podroฤjih urbane prenove, urejanja javnega prostora, participatornega urbanizma, doลพivljajskih dimenzij prostora in detajlnega urbanistiฤnega naฤrtovanja.

NAJNOVEJล E