Oblikovanost in urejenost mestnega prostora bistveno vplivata na to, kako mesto doลพivljamo in se v njem poฤutimo. Mesta, v katerih se vedno kaj dogaja in se ponaลกajo s prijetnimi prostori, delujejo pozitivno na poฤutje prebivalcev in obiskovalcev. Zelene povrลกine in ekoloลกka urejenost so tista kakovost mesta, za katero si prizadevamo vse bolj.
Doลพivljanje prostora je kompleksen preplet biokemiฤnih in nevroloลกkih procesov, ki ga sestavlja veฤ faz. ฤeprav ljudje prostor zaznavamo izrazito multisenzoriฤno, pa vsi ฤuti pri tem ne sodelujejo enako intenzivno โ kar sedemdeset odstotkov informacij o okolju dobimo prek vida. Vid dominira nad preostalimi ฤuti, saj opazovalcu daje najveฤ informacij o okolju, npr. o oblikah, barvah, razdaljah, teksturah, kontrastih itd.
Celostno podobo o prostoru izoblikujemo prek svojih posameznih izkuลกenj s prostorom, na podlagi te pa se orientiramo v prostoru. Nato prostor osmislimo, vanj vkljuฤimo svoje obฤutke in ฤustva, dodamo razne asociacije, vrednote in preference.
Doลพivljanje prostora je v veliki meri druลพbeno pogojeno, saj obstaja povezava med vzorci dojemanja prostora in potrebo oziroma zmoลพnostjo populacije, da se prilagodi okolju. Bolj ko je doloฤena kulturna sredina v stiku z naravo in naravnimi procesi, bolj kompleksno je njeno dojemanje prostora. Raziskave kaลพejo, da je v evropskih kulturah dojemanje prostora vezano predvsem na njegov fiziฤni ustroj, medtem ko povpreฤen Ameriฤan doloฤenega kraja ne asociira toliko z njegovo arhitekturo oziroma oblikovanostjo, ampak bolj z dogajanji v njem. Prvobitne kulture, npr. avstralski aborigini, pa prostor v prvi vrsti dojemajo prek pomenov in simbolov, ki izhajajo iz njihove mitologije. Njihove predstave o fiziฤnem svetu so tesno vezane na prepriฤanje, da si ljudje ne lastimo zemlje, ampak smo mi sami njena last oz. del nje. V obdobju globalizacije, ko je vedno veฤ povezav med kulturami, pa nastaja moฤna hibridizacija dojemanja prostora in zato je vse bolj pomembno vpraลกanje individualizacije zaznave: kako prostor zaznavajo posamezne socialne in demografske skupine (npr. starejลกi ljudje).
Urejeni javni prostori in zelenje
Najveฤ urbanistiฤno-oblikovalskih orodij za doลพivljajsko prijeten mestni prostor je razvitih za urejanje javnih prostorov, saj so javni prostori tisti deli mest, ki so dostopni vsem pod enakimi pogoji. Oblikovanje javnega prostora mora upoลกtevati ฤloveลกko merilo, ฤe naj bo prostor doลพivljajsko prijeten. Ljudje se laลพe poistovetimo in se poฤutimo bolje v prostorih, ki kot osnovno merilo oblikovanja upoลกtevajo velikost ฤloveลกkega telesa. Zelo ลกiroki uliฤni koridorji in stavbe velikih dimenzij lahko delujejo monumentalno, ne dajejo pa obฤutka ugodja, ki ga je mogoฤe doseฤi z upoลกtevanjem ฤloveลกkega telesa kot osnovne mere.
Prisotnost zelenja in drugih naravnih elementov je prav tako pomembna za doลพivljajsko prijetnost mestnega prostora. Empiriฤno je dokazano, da ima mestno zelenje pozitivne zdravstvene uฤinke oz. terapevtski vpliv, saj zmanjลกuje obฤutek strahu, poveฤuje obฤutek naklonjenosti in pripomore k sploลกnemu dobremu poฤutju, njegovo pomanjkanje pa poveฤuje anksioznost in obฤutek ลพalosti. Zelenje pozitivno vpliva na mestno mikroklimo, omogoฤa senฤenje in zmanjลกevanje odbleskov, pripomore k zmanjลกevanju vpliva vetrov in delno zmanjลกuje gibanje hrupa. Vlogo ima tudi pri vizualnem naฤrtovanju, saj lahko na primer prepreฤuje neลพelene poglede, prav tako pa prispeva tudi k bogastvu podobe prostora skozi letne ฤase.
Sodelovanje stroke in prebivalcev
Ker je prijetnost prostora pogojena z osebnimi preferencami, je v naฤrtovanje in urejanje mestnega prostora treba vkljuฤevati tudi uporabnike. Strokovni pogledi morajo ponuditi osnovna izhodiลกฤa, niso pa dovolj. Le v dialogu z uporabniki je mogoฤe vzpostaviti prostore, ki bodo doลพivljajsko privlaฤni in prijetni za ลกirok krog ljudi.
Kaj je eko mesto?
Eko mesto je energetsko in prehrambno ฤim bolj samooskrbno. Zasnova je takลกna, da so njegove funkcije prostorsko umeลกฤene tako, da jih lahko prebivalci v ฤim veฤji meri koristijo z uporabo nemotoriziranih mobilnostnih naฤinov (hoja, kolesarjenje) ali z javnim prevozom. Ima velik deleลพ zelenih povrลกin, ki zniลพujejo segrevalne uฤinke in omogoฤajo neposredno ponikanje padavinskih vod. Eko mesto upoลกteva najviลกje standarde varovanja vodnih virov, pri gradnji pa spodbuja uporabo lokalnih materialov oz. recikliranih materialov. Spodbuja socialne inovacije, tudi z urejanjem kakovostnega javnega prostora, ter ponuja prostore, kjer se lahko meลกฤani rekreirajo oz. ลพivijo aktiven ลพivljenjski slog. Takลกno mesto privablja zelene investicije, pri ฤemer v razvojnih procesih daje prednost ljudem in okolju pred kapitalom, prav tako pa je prijazno za bivanje tudi drugim ลพivim bitjem ter ima v ta namen vzpostavljene ekoloลกke koridorje. Predvsem pa eko mesto v danaลกnjem druลพbeno-ekonomskem sistemu ne nastane samo po sebi, ampak na podlagi zavestne odloฤitve za tak razvoj, ki je podprt s celovitim pristopom โ nujno je vkljuฤevanje in sodelovanje razliฤnih strok, poleg urbanizma tudi s podroฤja energetike, prometa, ekologije in podobno.
Zgledi so na voljo povsod
Specifika slovenskih mest je v njihovi velikosti, zato je smiselno, da zglede iลกฤemo v po velikosti primerljivih mestih. Hkrati lahko tudi od slovenskih veฤja ali manjลกa mesta po svetu izvajajo prakse, ki so zanimive. Na podroฤju uvajanja trajnostne mobilnosti so zanimiva nizozemska mesta, v Nemฤiji najdemo zanimive prakse t. i. trajnostnih mest, kjer se celovito uvajajo naฤela trajnostnega razvoja (npr. mesta brez avtomobila, samooskrbna mesta z urbanim vrtnarjenjem), estonska mesta so dober primer zmanjลกevanja potrebe po fiziฤnem premikanju z vpeljevanjem e-storitev, nekatera alpska mesta so vodilna pri prilagajanju turistiฤnih dejavnosti zmogljivostim oz. ekoloลกkim zmoลพnostim okolja. Pomembno je, da posamezno slovensko mesto prepozna svoje razvojne potenciale in jih razvija sonaravno, lahko tudi s pomoฤjo dobrih tujih zgledov.
Slovenska mesta lahko veliko naredijo na podroฤju trajnostne mobilnosti, ozelenjevanjem odprtih javnih prostorov ter zmanjลกevanjem virov onesnaลพenja. Nekaj mest je ลพe uvedlo brezplaฤen javni prevoz, s ฤimer se zmanjลกuje uporaba osebnih vozil (Murska Sobota, Nova Gorica, Ptuj, Velenje). Veฤina mest spodbuja urbano vrtiฤkarstvo, uvaja energijsko manj potratno razsvetljavo, nekaj pa jih ลพe uvaja tudi elektromobilnost.
Najbolj eko mesta v Evropi
- Kopenhagen je znan po tem, da je ลกtevilo koles veฤje od ลกtevila avtomobilov, kar je v skladu s ciljem, da bo mesto do leta 2025 postalo ogljiฤno nevtralno. Do konca letoลกnjega leta ลพelijo ravno tako poskrbeti za povsem elektriฤni javni prevoz. Zelene strehe z vrtovi naฤrtno uvajajo ลพe deset let, v naslednjih petih letih pa naj bi zasadili skoraj sto tisoฤ dreves. Elektriko pridobivajo s pomoฤjo vetrnih elektrarn, njihovi testi za ฤisto pitno vodo pa veljajo za najstroลพje.
- Stockholm si prizadeva, da bi do leta 2050 ukinil ves promet na fosilna goriva. V ta namen imajo v mestu tudi podjetje za predelavo odpadnih olj v biogoriva, prav tako pa v energijo pretvarjajo odpadke. Pravijo, da lahko blato stotih ljudi poganja en avtomobil, ฤe se k temu dodajo ลกe organski odpadki iz gospodinjstev, pa jih je dovolj ลพe 60. Prav tako vodijo projekt, s pomoฤjo katerega skuลกajo odveฤno energijo, ki nastaja na primer v trgovskih in ลกportnih centrih, uporabiti za ogrevanje.
- Amsterdam ni mesto, kjer je veฤ koles kot avtomobilov, temveฤ mesto, kjer je veฤ koles kot ljudi. Za tiste, ki ne morejo kolesariti, pa je dobro poskrbljeno z veฤ kot 300 polnilnicami za elektriฤna vozila. V mestu se tudi spodbuja sodelovanje z lokalnimi kmeti, da lahko meลกฤani uลพivajo domaฤo, organsko hrano. Prav tako porabijo v Amsterdamu za polovico manj vode na prebivalca kot drugod po Evropi.
- Reykjavik je ลกe eno severno mesto, ki bo do leta 2050 delovalo povsem brez fosilnih goriv. Prednost mesta je sicer v tem, da ima zgolj 120.000 prebivalcev, poleg tega pa ยปsediยซ na energijskem viru โ ลพe zdaj zgolj 0,1 % vse elektrike za mesto pridobijo iz fosilnih goriv, za vse drugo pa uporabljajo geotermalne vire (vroฤe vodne izvire in gejzirje).
- Helsinki so izjemno zeleno mesto, kjer ne primanjkuje dreves, prav tako pa je v zelenih delih mesta veliko divjih ลพivali. Pri njih velja, da mora biti stvari mogoฤe reciklirati, sicer jih raje ne uporabljajo. Kar se tiฤe recikliranja, se lahko pohvalijo z izjemnimi procesi.
- Ljubljana je dobila prvi naziv naj zelenega mesta leta 2016, kar lahko pripiลกemo predvsem velikemu poveฤanju zelenih povrลกin in osredotoฤenosti na spodbujanje k uporabi javnega prevoza. ฤe ลพivite ali delate v Ljubljeni, potem veste, da problem prometa ลกe zdaleฤ ni reลกen in ga (morda celo bolje) uspeลกno reลกujejo tudi druga slovenska mesta. Lahko pa bi naredili ลกe veฤ, na podroฤju celotne drลพave: zakaj ne bi bili na primer prva drลพava v Evropi, ki bi prepovedala prodajo pijaฤ v plastenkah?