Ko iz buฤnega srediลกฤa Ljubljane vstopim v umirjen ambient umetniลกkega ateljeja, kamor me je povabila mlada umetnica Hana Karim, se svet dobesedno ustavi. Melodiฤna glasba prijetno spremlja razgled na razstavne police, kjer si prostor z zelenimi lonฤnicami delijo zanimivi keramiฤni izdelki โ sklede in kroลพniki pisanih barv in najrazliฤnejลกih oblik. Vsak izmed njih je unikaten, izdelan roฤno in z ljubeznijo do ustvarjanja s tem vsestransko uporabnim materialom.
Hana Karim prihaja iz umetniลกke druลพine, kar pomeni, da ji je bila ustvarjalnost skorajda poloลพena v zibelko. Njena mama in oฤe sta oba po poklicu umetnika; oฤe je akademski slikar, mama pa slikarka, keramiฤarka, ilustratorka in, kot pravi Hana, ลกe marsikaj. Med odraลกฤanjem v hiลกi, kjer je pribliลพno tretjina prostora namenjena oblikovanju in ustvarjanju, zaradi ฤesar se je mnoลพici najrazliฤnejลกih materialov in orodij praktiฤno nemogoฤe izogniti, se je v umetnost zaljubila tudi Hana. Starลกa sta njen veliki vzor in ฤeprav pravi, da se je za umetniลกko poklicno pot odloฤila sama, njunega vpliva nikakor ne zanika: ยปMoja mama je veฤino svojega kariernega ลพivljenja posveฤala otroลกki ustvarjalnosti, bila je profesorica likovne umetnosti in je res dobro znala motivirati otroke. Nekako je tudi mene navduลกila za umetnost in verjetno brez njenega vpliva oziroma vpliva obeh starลกev danes ne bi poฤela tega, kar poฤnem.ยซ Z mamo si deli celo izobrazbo oziroma naziv, saj je tudi sama na pedagoลกki fakulteti doลกtudirala likovno pedagogiko.
Zaljubila se je v ustvarjanje keramike
Kdaj toฤno je preskoฤila iskrica s keramiko, je teลพko oceniti, se je pa Hana z njo sreฤala tako med ลกtudijem kot doma. Sprva se je lotila izdelave keramiฤnega nakita, spoznala je prvine keramike, kako deluje in njeno ozadje. ยปZelo rada sem se igrala s pretirano velikostjo nakita, kar postane premo sorazmerno s funkcionalnostjo, kajti keramika postane zelo teลพka, ฤe je prevelika. Veฤinoma je ลกlo za zelo eksperimentalne kose, ki niso bili za vsakdanjo rabo,ยซ pove. ยปPotem sem se pa ฤisto iz neke lastne potrebe in radovednosti lotila uporabe maminega lonฤarskega vretena, ob katerega sem se prej vrsto leto samo spotikala. ลฝelela sem ustvariti skodelice za svoje stanovanje in iz tega je sledilo eksperimentiranje za svojo duลกo.ยซ Sฤasoma je uvidela, da bi prav to lahko bila njena nova kreativna pot, uporabno keramiko pa zdaj izdeluje ลพe sedmo leto.
Zakaj keramika?
Hana meni, da je keramika izjemno ลกirok pojem, ki ga je teลพko razumeti in znati uporabljati. Gre za vsestransko uporaben material oziroma umetniลกki medij. Je nekakลกna ostalina preteklosti, ki jo ljudje uporabljajo ลพe tisoฤletja โ raznolika posodja iz keramike, ki so se skozi zgodovino pojavljala v razliฤnih segmentih ลพivljenj ljudi, so razstavljena v muzejih po celem svetu. Hkrati je Hana prepriฤana, da gre tudi za medij prihodnosti: ยปJe trdna, trajnostna in ekoloลกka. Zanima me, kaj se bo ลกe dalo narediti iz nje!ยซ Ponuja toliko pristopov in kombinacij, kot jih verjetno malokateri drug vizualni medij, pove in doda: ยปNe vem, ali obstaja dovolj ur v ลพivljenju, da bi nekdo dosledno preizkusil vse moลพnosti, ki jih keramika ponuja. Loฤimo jo po ogromno faktorjih, eden je na primer viลกina temperature, pri kateri jo ลพgemo, druga je, iz kakลกnega materiala jo ustvarjamo, na kakลกen naฤin jo ลพgemo, v kakลกni peฤi โฆยซ
Hanina keramika je narejena iz posebne gline, ki zdrลพi viลกjo temperaturo ลพganja, na temperaturi, viลกji od 1200 stopinj Celzija spremeni sestavo in se spremeni v tako imenovano kamenino (stoneware). Uporablja pristop izdelovanja iz valjane gline, ki ji omogoฤa, da so izdelki organskih oblik. ยปVreteno recimo teลพi k temu, da je vse okroglo, izdelki lahko postanejo zelo simetriฤni, ฤeprav unikatni, jaz pa nisem ฤlovek pravilnih krogov in ta tehnika mi omogoฤa, da je lahko vsak kroลพnik bodisi malo bolj podolgovat, trikoten, ovalen, nikoli pa zares okrogel, ker je narejen samo z roko in enim rezilom,ยซ razloลพi.
Keramika te nauฤi potrpeลพljivosti in vztrajnosti
Tehniฤnih pristopov izdelave keramike je veliko in Hana poudari, da je dobro obvladati oziroma poznati vsaj nekaj temeljnih, saj gre za izjemno zapleten material: ยปDa prideลก do nekega konฤnega izdelka, je treba upoลกtevati tudi tehniฤne vidike materiala. Ni pa dovolj o tem brati in opazovati, treba je tudi delati, in zato to ni neka stvar, ki bi se je lahko nauฤili ฤez noฤ. Potrebnega je veliko potrpljenja in veliko napak. Keramika je zelo dobra uฤiteljica potrpeลพljivosti in najbrลพ nekako potrjuje tisti pregovor, da za izmojstritev neฤesa moraลก tej dejavnosti posvetiti 10.000 ur. Ko najdeลก tehniko, ki ti najbolj ustreza, si moraลก vzeti ฤas, da jo nadgrajujeลก in preizkuลกaลก.ยซ
Ne le tehniฤno zahtevna obdelava, potrpljenje zahteva tudi dolgotrajna izdelava. Keramika se vedno dela v serijah, saj peฤ za ลพganje porabi veliko energije, postopek izdelave ene serije pa traja nekje od 10 do 14 dni: ยปZa moj postopek je treba glino najprej pregnesti, nato pa razvaljati in jo nekaj ฤasa pustiti โ velikokrat ฤez noฤ โ, da se malo posuลกi in postane voljnejลกa za oblikovanje. Naslednji dan jo oblikujem v posodo in pustim, da se suลกi na sobni temperaturi. To suลกenje je odvisno od vremenskih pojavov, poleti se na primer suลกi hitreje, ampak vseeno jo je treba pustiti vsaj nekaj dni, dokler izdelki ne postanejo popolnoma suhi, preden gremo z njimi v peฤ. ฤe prehitevamo ta korak, lahko poฤijo. Keramiko najprej ลพgemo enkrat, naredimo glazuro in jo damo v peฤ ลกe enkrat. Vsak izdelek gre praviloma dvakrat v peฤ, ki se ogreva in ohlaja zelo poฤasi โ tu je govora o 30โ36 urah pri vsakem ลพganju.ยซ
Nepravilne oblike in ลพivahne barve
Hanini izdelki so narejeni vsak posebej, brez orodja in brez ลกablone. ยปVsak daje obฤutek tiste organskosti, ki jo ljudje zelo radi iลกฤemo v tem danaลกnjem svetu, kjer je veฤina stvari sestavljena iz ravnih ฤrt in popolnih krogov. V tem smislu nas ti organski kroลพniki in sklede pritegnejo, ker nas spomnijo na naลกo lastno pomanjkljivost popolnosti. Mislim, da je teลพnja danaลกnjega ฤloveka, da posega po neฤem, kar je nepravilno โ ker smo tudi mi precej nepravilni,ยซ razmiลกlja Hana.
Kar se tiฤe barv, najraje posega po ลพivahnih odtenkih, neznaฤilnih za uporabno keramiko. Njeni kroลพniki in sklede so veฤinoma izdelani iz ฤrne gline, ki naredi zanimiv kontrast z modrimi, zelenimi, rumenimi in drugimi odtenki. ยปMeni se je res fajn igrati z iskanjem harmonij med oblikami in barvami,ยซ pravi Hana. ยปBarve so nekakลกen skupni imenovalec mojega ustvarjanja in imajo zelo pomembno vlogo. Jaz rada reฤem, da so barve, ki jih izbiram, blazno vibrantne, take barve rada iลกฤem.ยซ Pri izbiri barv se ravna po lastnem okusu, ne uporablja na primer vijoliฤaste, izogiba pa se tudi rdeฤi, o kateri meni, da je preveฤ energiฤna in agresivna. Ljubลกi so ji odtenki, pogled na katere v gledalcu vzbuja nekakลกen mir. Pri izbiri barv jo navdihujejo nakljuฤne kombinacije iz vsakdanjega ลพivljenja, njen navdih pa je tudi oฤetovo ustvarjanje: ยปMoj oฤe je akademski slikar โ kolorist, kar pomeni, da pri svojem slikarstvu uporablja blazno veliko barv in se temu vsled ukvarja z iskanjem harmonij med razliฤnimi kontrasti in odtenki. Kot majhna deklica in pozneje sem odraลกฤala z njegovo umetnostjo, zelo pogosto sem bila v njegovem ateljeju in opazovala, kaj on poฤne, in tudi, ฤe se ne zavedaลก ฤisto neposredno, ti to pusti nekakลกen peฤat. Moj stil v vsakdanjem ลพivljenju je monokromatski, za oblaฤenje in pri opremi doma, medtem ko je moje ustvarjanje barvno in pisano. Verjetno lahko reฤem, da je to nekakลกen navdih, ki je z mano ลพe od majhnega,ยซ povzame.
Umetnost je treba spoลกtovati in negovati
Hanino ลพivljenje je bilo od mladih nog ustvarjalno. Z opazovanjem starลกev se je nauฤila, da biti umetnik in ลพiveti od umetnosti ni tako romantiฤno, kot se marsikomu zdi: ยปJe trdo delo, raziskovanje, eksperimentiranje, izobraลพevanje, obisk galerij, posluh za razliฤno kulturo, tudi za glasbo in film โฆ To vse je bilo meni predstavljeno, da pomeni biti umetnik.ยซ Prepriฤana je, da je spoลกtovanje do kulture, vizualnega in umetniลกkega sveta izjemno pomembno za vsakogar, ne le za umetnika, zato v svojem ateljeju vodi delavnice, kjer osnovne pristope keramike pribliลพuje drugim, tudi ljudem, ki so v svojem poklicnem ลพivljenju neustvarjalni: ยปLjudje pridejo na delavnico in delajo nekaj z rokami, ลพe ta aspekt je v sodobnem svetu rad pozabljen. Ko so ustvarjalni, vidim, kako se jim odpre ฤisto drug svet, ko se igrajo z glino, pa sploh. Glina je taktilna in predvsem odzivna. ฤe jo primeลก, se je dotakneลก s prstom, se bo odzvala tako, da bo pustila nekakลกen odtis, in ljudje smo res fascinirani nad tem.ยซ Ustvarjanje nudi neke vrste sprostitev, ki olajลกa pot skozi ลพivljenje, je prepriฤana Hana, ki s kolegico naฤrtuje odprtje keramiฤnega centra, v katerem se bodo dogajale delavnice in sprostitve, s katerimi bo lahko vsakdo za nekaj ฤasa pobegnil iz svojega vsakdana.
Pa umetnost sproลกฤa tudi takrat, ko se z njo preลพivljamo in je del vsakdanjika? ยปJaz mislim, da pri vsakomer, ki zaฤne neko svojo strast jemati tudi kot naฤin preลพivljanja, seveda sฤasoma to poฤetje izgubi tisto zaฤetno iskrico,ยซ pravi Hana, a hitro nadaljuje: ยปAmpak ravno to je fajn pri glini โ ker je toliko neodkritih stvari! Jaz po 10 ali 12 letih ลกe vedno odpiram peฤ s takim uลพitkom, s tako radovednostjo in iskrico, ker ne vem, kaj bo nastalo, kako bodo na primer izpadle barve. Nikoli nisem ravnoduลกna, nikoli mi ni vseeno. Jaz si strast nekako negujem tudi s tem, da v atelje vabim razliฤne pomagaฤe โ vajence. Oni pridejo s tisto zaฤetno, sveลพo energijo do neฤesa, kar jaz poznam ลพe toliko ฤasa, in ti ljudje mene opomnijo oziroma me ponovno nauฤijo kakลกnih stvari, ki bi jih sicer pozabila ali pa jih ne bi niti odkrila.ยซ