Celulit je nadloga 85 do 90 % žensk nad dvajsetim letom starosti. Več možnosti za njegov nastanek imajo tiste, ki imajo kak odvečni kilogram, a to ni nujni pogoj za njegov nastanek. O celulitu in tem, kaj lahko vsaka izmed nas stori zase in s tem neguje svoje telo, v tokratnem prispevku.


Prehrana in celulit

Celulit ni zgolj ženska nadloga, saj je čisto normalno, da prizadene tudi moške. Zaradi večjega deleža tipičnega maščobnega in vezivnega tkiva ter hormona estrogena pa smo z njim res najbolj obremenjene prav pripadnice ženskega spola.

Pri celulitu gre za spremembo maščobnega tkiva kot posledico strukturnih sprememb v podkožju. Celulit ni pogojen z debelostjo. Debelost, ki jo lahko mešamo s celulitom na »kritičnih delih«, pa je posledica sprememb presnove maščob posameznika. Pojem celulitis pomeni akutno bakterijsko okužbo kože in podkožnega tkiva, ki se kaže z oteklinami in bolečino; najpogosteje je bakterijskega vzroka – rod Stafilococcus in Streptococcus.

Kako celulit nastane

Vzrok za nastanek celulita je hormon estrogen, ki stimulira neenakomerno nalaganje maščobnih celic v podkožju. To povzroči spremembo prekrvavitve tkiva, pri čemer se poveča medcelični pritisk zaradi manjše prepustnosti predkapilarnih sfinktrov. Posledično znižan krvni pretok (do 35 %) privede do hiperpolimerizacije vezivnega tkiva. To je povišanje odstotka beljakovin v medceličnini, kar vidimo kot zabuhlost. Pride do zastajanja tekočine, slabše preskrbljenosti tkiv s kisikom in kot posledica tega manjše tvorbe kolagena. Prav to se največkrat pojavi na kritičnih predelih – trebuh, boki, zadnjica in stegna. Redkeje je celulit prisoten na rokah, zatilju in vratu. Vzrok za nastanek celulita je tudi neravnovesje drugih hormonov: inzulina, ščitničnih hormonov, prolaktina in norepinefrina.

Zakaj in kdaj celulit nastane

Gre za skupino dejavnikov, ki so posledica življenjskega sloga posameznika. Telesna dejavnost, neprimerna prehrana, količina popite kave, alkohola in vode, kajenje, tudi oblačila. Hormonski vplivi (puberteta, nosečnost, kontracepcijska sredstva), zdravila, genetika in seveda naš stalni spremljevalec stres so dejavniki, ki prispevajo k tvorbi celulita. Nastajati začne s puberteto, zato je tudi starost dejavnik, ki vpliva na njegovo količino (še posebej pri ženskah v menopavzi). Vpliv ima tudi genetika, in sicer prek prekrvavitve, razporeditve maščobnega tkiva, hormonov in same presnove.


Za dejanski napredek v boju proti celulitu je treba sočasno delovati na področju prehrane in gibanja. Ko dosežemo viden napredek s prvimi in osnovnimi koraki, pa lahko za res dober rezultat vključimo kozmetične kreme, masaže itd.

Celulit

Prehrana in celulit

Če želimo zmanjšati napredovanje celulita, je izjemnega pomena vzdrževanje normalne telesne teže. Za hujšanje ali vzpostavitev bolj zdravih prehranjevalnih navad, ki jih boste lahko ohranili za vse življenje, se je najbolje obrniti na strokovnjaka, ki vam bo pri tem pomagal s preizkušenimi nasveti. Nekaj opornih točk sledi v naslednjih vrsticah:

Izbira ogljikovih hidratov

Preveč rafiniranih ogljikovih hidratov oz. sladkorjev v prehrani ugodno vpliva na nastanek estrogena, ki pospešuje tvorbo celulita.

Vlaknine v nerafiniranih škrobnih živilih vežejo nase toksine in pomagajo pri odvajanju slednjih iz telesa, zato je nujno opustiti uživanje prečiščenih živil iz bele moke in sladkorja. Prednost dajte nezmletim žitom in kašam (ajdova, prosena kaša, ješprenj, pira, nebrušen riž) ter še posebej stročnicam. Izdelke iz moke izberite polnozrnate. Kuskus, bulgur, testenine, lazanje, zdrob, kruh, toast, krekerji, prepečenec, grisini – pri vseh teh živilih gre v osnovi za izdelek iz moke, zato jih za več raznolikosti uživajte le enkrat na dan. V drugih obrokih pa vključite stročnice, gomolje in kaše.


Estrogen in progesteron

Hormon estrogen je v jajcih, mleku, mesu in izdelkih iz njih. Zato pri teh izberimo ekološke, saj je njihova krma kakovostnejša, zato so v njih nižje vsebnosti ostankov hormonov in antibiotikov. Dovolj je, če uživamo meso dvakrat do trikrat na teden, če smo zdravi, pa lahko na zaužijemo brez težav tudi dve ekološki jajci, sveže pripravljeni s tekočim rumenjakom, poleg pa nekaj zelenjave.

Estrogen je tudi v kontracepcijskih tabletkah. Raven estrogena lahko pomagajo uravnati rastlinski estrogeni iz ekološke fermentirane soje (tempeh, miso pasta) in družine križnic (zelje, ohrovt, brokoli, cvetača). Pri sadju izberite ekološko in lokalno. Prihod poletja že naznanja sezono slastnega jagodičevja.

Tudi neprimerna raven hormona progesterona se lahko kaže v pospešeni tvorbi celulita.

Maščobne kisline omega-3

Živila, bogata z maščobnimi kislinami omega-3, ublažijo stanje celulita, saj prek rahlega redčenja krvi izboljšajo oskrbljenost tkiv s kisikom, s čemer okrepijo strukturo celic kože. Sardelice, skuša, divji losos, nerafinirano laneno olje in orehi so bogat vir maščobnih kislin omega-3. Laneno olje nujno hranite v hladilniku. Ljudem, ki ne uživajo dovolj rib, priporočam žličko olja zjutraj na tešče s kozarcem limonade, saj antioksidanti limone preprečijo oksidacijo nenasičenih maščob omega-3. Ribe pripravite pečene na žaru, saj se pri cvrtju koristne maščobe spremenijo v škodljive.


Manj soli, več začimb

Sol spodbudi zadrževanje kristalov soli in s tem vode v telesu. Pri kuhi uporabljajte nerafinirano slovensko sol. Delno jo lahko okusno nadomestite z začimbami – kurkumo, ingverjem, kajenskim poprom, ki zmanjšajo potrebo po dodatku soli, hkrati pa delujejo antioksidativno in preprečujejo tvorbo prostih radikalov ter izboljšajo podkožno mikrocirkulacijo.

Obroki

Uživajte redne obroke in večji del energijsko bogate hrane v prvi polovici dneva oz. tistem delu dneva, ko ste najaktivnejši. Večerje ni treba izpuščati. Pomembno je, da je lahko prebavljiva (lahko tudi le sadje ali skodelica jogurta). Optimalno je, če med večerjo in zajtrkom preteče 12 ur (na primer zajtrkujete ob sedmih in večerjate do 19. ure), kar telesu omogoči učinkovito regeneracijo tkiv.

Tekočina

Če spijemo več kot dve skodelici kave na dan, je to lahko slabo za nastanek celulita. Kakšno skodelico lahko zato nadomestimo z zelenim čajem. Primeren vnos vode je za žensko okoli 1,5 do 2 litra na dan, količina je odvisna od aktivnosti in hrane (če jemo veliko surove zelenjave in sadja, že ta vsebujeta veliko vode).

Kaj še svetujemo, če imate celulit?

Redno gibanje izboljša preskrbo tkiv s kisikom, stimulira odstranjevanje toksinov iz telesa in učvrsti telo. Priporoča se kombinacija lažje vadbe (npr. tek) z vajami za moč. Pomladanske aktivnosti (rolanje ali aerobika) so odlična pomoč. Redna športna aktivnost zmanjša obseg adipoznega (maščobnega) tkiva na račun puste mase (mišic), hkrati tudi pospeši metabolizem, kar pospeši porabo energije tudi v času, ko ne telovadimo.


Anticelulitna masaža

Redna masaža (ročna ali z napravami) stimulira enakomernejšo razporeditev podkožne maščobe, kreme naj bi ob vtiranju pripomogle k topljenju maščob. Poskusite s suhim krtačenjem kože. Piling omili videz celulita. Poskusite dodati še izmenično prhanje s hladno in toplo vodo.

Zastajanje vode poleg pretiranega uživanja soli povečujejo tudi oprijeta oblačila, zato pretesno spodnje perilo zamenjajte z lahkotnejšimi. To je zagotovo najlažji korak, s katerim res enostavno omilite nastajanje celulita.

Za nastanek celulita so dovzetnejše posameznice s prekomerno telesno težo, a to ni vedno merilo. Če želimo zmanjšati celulitne tvorbe, je izjemnega pomena dobro sestavljen jedilnik: pravilna kombinacija in izbira živil, dovolj vode, manj soli, kave. Svetujem popolno izogibanje kajenju in minimalne količine alkohola. Tudi kar zadeva gibanje, je pomembno imeti tedenski razpored, saj to pomeni večjo verjetnost, da ne iščemo vedno izgovora. K sreči so danes na voljo tudi kozmetične storitve za podporo našemu drugemu trudu.

Ob tem pa ne pozabimo, da smo ženske (s celulitom ali brez) čudovite že vsaka posebej in se imejmo rade take, kot smo, ter si dovolimo vzeti čas samo zase.


Jedilnik proti celulitu

Primer jedilnika proti celulitu (za žensko):

  • zajtrk: ječmenovi kosmiči 70 g z jagodičevjem, cimetom, kakavom in 100 g skute (kosmiče zvečer namočite in zjutraj pokuhajte)
  • kosilo: zelenjavna juha, prosena kaša 100 g s porom, grahom in šparglji, regrat z mehko kuhanim jajcem
  • večerja: zelenjavna juha (od kosila), 200 g sardelic na žaru, mlada špinača v solati z malo krompirja
  • malici: skledica jagodičevja s kefirjem in cimetom, pest redkvic s pol pesti orehov (namočeni in posušeni)

Preberite tudi: Znebimo se trebuščka, celulita in odvečnih kilogramov

VEČ VSEBIN: