NajpomembnejÅ¡i uÄitelji jezika so starÅ¡i. Otrok se jezik uÄi ob interakciji z okolico, predvsem s starÅ¡i. Äe starÅ¡i z otrokom veliko govorijo in mu berejo, do tretjega leta sliÅ¡i kar 30 milijonov besed veÄ kot otrok, ki ima bolj redkobesedne starÅ¡e.
Ob rednem branju bo otrok spoznal, da je branje zabavno
Raziskave so pokazale, da tudi veÄino besediÅ¡Äa, revnega ali bogatega, otrok povzame od starÅ¡ev. Åœal primanjkljaje na podroÄju jezika pogosto zaznamo Å¡ele v Å¡oli, ko je te vrzeli ÅŸe zelo teÅŸko zapolniti. Mnogi starÅ¡i so zmotno prepriÄani, da dojenÄek ne pridobi kaj dosti, Äe mu beremo. Vendar pa temu ni tako.
Jezik otroci v veÄini zgradijo do tretjega leta starosti. Äeprav prvo leto otrok jezik veÄinoma sprejema in ga zaÄne razumevati, pa je prav to prvo leto za zaÄetek branja kljuÄnega pomena. Äe zaÄnemo rutino vsakodnevnega branja vzpostavljati pri Å¡tirih mesecih starosti, bo leto in pol star otrok zmoÅŸen branju slediti tudi pol ure.
Za dober razvoj jezika pri otroku je kljuÄnega pomena tudi vsakodnevno branje. Vsakodnevno seveda pomeni prav vsak dan. Pa nam to res uspe? Naj bo poletje prelomnica, Äe do zdaj te rutine Å¡e nismo vzpostavili. Otrok ob tem, ko mu beremo, Å¡iri besediÅ¡Äe, utrjuje slovniÄne strukture, spoznava knjiÅŸni jezik, se uÄi zbrano posluÅ¡ati in ob tem razmiÅ¡ljati. Ob rednem branju bo otrok spoznal, da je branje zabavno, kar je zelo dobra osnova za Äas, ko bo v Å¡oli.
Besedila sprva prirejamo
DojenÄkom in malim otrokom beremo tako, da besedila prirejamo, se ob knjigi pogovarjamo in v pogovor vkljuÄujemo tudi otroka. Izogibamo se stalnemu spraÅ¡evanju otroka, kaj vidi v knjigi, saj lahko izgubi motivacijo, naÅ¡ namen pa tudi ni, da bi ves Äas preverjali, katere ÅŸivali ali barve ÅŸe pozna. Stavki naj bodo kratki, Äe otrok govori le posamezne besede, naj ima veÄina stavkov dve besedi, Äe tvori dvobesedne stavke, uporabljajmo stavke iz treh besed.
Ko otrok govori ÅŸe pribliÅŸno petsto besed, zgodnji govorci to raven doseÅŸejo pri dveh letih, pozni govorci pa takrat spregovorijo Å¡ele prve besede, lahko veÄ beremo dobesedno, torej tako kot je zapisano. Å e vedno pa otrok v celotnem predÅ¡olskem obdobju od branja odnese veÄ, Äe dele pripovedi prirejamo, se ob zgodbi ustavljamo in pogovarjamo.
Kaj brati ali kako brati?
VeÄinoma se starÅ¡i osredotoÄamo na to, kaj bomo otroku brali, premalo pa razmiÅ¡ljamo o tem, kako bomo brali. Äetudi nam je na voljo le uÄbenik za naravoslovje za Äetrti razred, lahko beremo iz uÄbenika tudi Å¡tirimeseÄnemu dojenÄku. Pomembno je le, kako!
NaÄini uÄinkovitega branja
- Prilagodimo besedilo starosti naÅ¡ega otroka in jezikovnemu razvoju naÅ¡ega otroka. Zato smo starÅ¡i pri branju nenadomestljivi. Skupinsko branje veÄ otrokom v vrtcu ni nikoli tako uÄinkovito in ne sme biti edino branje, ki ga je otrok deleÅŸen.
- Berimo poÄasi, teÅŸje besede poenostavimo, tako da najprej uporabimo znano besedo, kasneje pa neznano sopomenko. (Avto je vozil zelo hitro. Avto je brzel po cesti.)
- Ne pozabimo na naslov, kazalo, Å¡tevilÄenje strani, na avtorja knjige. Otrok ob tem spoznava, kako je zgrajena knjiga, o tem se lahko pogovarjamo ÅŸe z dveletnim otrokom.
- Ustavimo se ob ilustracijah in ob njih povejmo kaj veÄ, opozorimo na kakÅ¡no podrobnost, Äeprav bo veliko verjetneje, da bo otrok o tem spregovoril sam.
- V branje vkljuÄujmo tudi oglaÅ¡anje ÅŸivali, vozil, kar je pomembno predvsem za otroke do drugega leta starosti.
- Otroka vkljuÄujmo v branje: dajmo mu dovolj Äasa, da lahko vmes kaj pripomni, ponovi, nas vpraÅ¡a. V zgodbo lahko vkljuÄimo tudi otrokovo ime.
- ObÄasno s prstom sledimo besedilu, da otrok zaÄenja razumeti, da teÄe besedilo v naÅ¡i kulturi od leve proti desni, od zgoraj navzdol. Ob naslovih lahko otrok poiÅ¡Äe Ärke svojega imena.
Najpogostejše napake pri branju otrokom
- Beremo le dobesedno, tako kot je besedilo napisano v knjigi.
- Beremo prehitro in monotono.
- Ne beremo vsak dan.
- Ne beremo v vseh otrokovih jezikih. VeÄjeziÄni otroci potrebujejo branje v vseh svojih jezikih.
- Obupamo, Äe otrok odide od knjige â morda potrebuje le veÄ odmorov ali pa smo naredili kakÅ¡no drugo napako.
- Otroka ves Äas le spraÅ¡ujemo, kaj je na slikah.
- Ob branju se ne pogovarjamo z otrokom, ampak hitimo proti cilju â koncu knjige.
- Prepozno zaÄnemo uvajati bralno rutino â pri letu in pol so otroci ÅŸe zelo ÅŸivahni, Äe jih do takrat nismo navadili na branje, bomo imeli zdaj zahtevnejÅ¡o nalogo.
- Sami nismo dober zgled: ne beremo, ne kupujemo knjig, ne hodimo v knjiÅŸnico.
- Branja ne prilagodimo otrokovi razvojni stopnji.
Poletni izziv
Kako se torej lotiti poletnega izziva? Naš cilj je, da bi otroku, ki je star eno leto ali pa morda şe hodi v šolo, to poletje brali vsak dan vsaj pol ure. Zato je dobro, da nam pri tem pomaga še kdo, saj bomo morda kdaj preutrujeni ali odsotni.
Namigi za lahkotnejši poletni izziv:
- Ni pomembno, v katerem delu dneva beremo: izkoristimo Äas na plaÅŸi, poÄitek v najhujÅ¡i vroÄini ali Äas potovanja.
- Beremo lahko marsikaj: knjige, revije, prospekte, vodnike, turistiÄne table. Tudi dojenÄku lahko priredimo vsebino, Äe je le ob tej na voljo tudi kakÅ¡na zanimiva slika.
- Branje po obrokih: Äe otrok ni vajen vsakodnevnega branja, ne obupajte, berite vsak dan veÄkrat dnevno in koliÄino branja postopoma poveÄujte.
- Izbirajmo razliÄne knjige: pesmice, pravljice, pouÄne knjige, vse pa naj imajo ilustracije. Otroci, starejÅ¡i od dobrega leta starosti, lahko ÅŸe sami izberejo, kaj si ÅŸelijo brati. Naj nas ne skrbi, Äe bo to vsak dan ista knjiga. Uporabimo domiÅ¡ljijo in besedilo povejmo vsakiÄ nekoliko drugaÄe.
- VeÄkrat na dan poudarimo pomen branja skozi lastna dejanja: berimo sami za lastno veselje, prebirajmo obcestne table, reklamne panoje, cenike in jedilnike â ob tem tudi otroku sporoÄamo, kako je branje prijetno in koristno.
- Naredimo svojo knjigo: poletje je odliÄen Äas, da tudi sami izdelamo knjigo. To je lahko knjiga druge drÅŸave, ki smo jo obiskali, vanjo nalepimo razglednice, prospekte, fotografije ter dodamo nekaj besed. Besedilo nam lahko narekuje tudi naÅ¡ otrok.
- Bodimo sproÅ¡Äeni in se zabavajmo, ne glede na to, da gre za izziv, naj se ne sprevrÅŸe v prisilo ali tekmovanje.
TisoÄ neprecenljivih minut
V mesecu dni bomo tako brali skoraj tisoÄ minut. Neprecenljivo in nenadomestljivo bo to poletje.