DomovEkologija & OkoljeSlovenija brez odpadkov

Slovenija brez odpadkov

V zaฤetku marca so Zveza ekoloลกkih gibanj Slovenije, Znanstveno-raziskovalno srediลกฤe Bistra Ptuj v sodelovanju z Ministrstvom za okolje in prostor so organizirale konferenco SLOVENIJA BREZ ODPADKOV.

Ocena stanja v Sloveniji

Udeleลพenci konference so enotno ugotovili, da je sedanjeย  ravnanja s komunalnimi odpadki v Sloveniji, zaradi vrste organizacijskih in zakonodajnih nedoreฤenosti in nedelovanja inลกpekcijskih sluลพb zelo kritiฤno. To resno ovira moลพnost, da bi v Sloveniji lahko uveljavili EU strategijo ยปzero wasteยซ, ki v ospredje postavlja zahtevo po uporabi odpadkov kot virov (snovno in energetsko), odlaganje odpadkov pa postane skrajna moลพnost ravnanja z odpadki. Ker smo priฤa ravno nasprotnemu ravnanju (ลกe vedno se na odlagaliลกฤa nenevarnih odpadkov odloลพi kar 75,5%ย  komunalnih odpadkov), je skrajni ฤas, da se preveri razloge za stanje, ki nas kot ฤlanico EU uvrลกฤa med neuฤinkovite drลพave na podroฤju gospodarjenja z odpadki. Strokovna javnost je upraviฤeno zaskrbljena, da se v zadnjih 15-tih stanje ni izboljลกalo, nasprotno, kljub ogromnim investicijam (veฤ sto mio โ‚ฌ) se stanje poslabลกuje, saj ลกe vedno nimamo jasne strategije ravnanja z odpadki in odgovornih nosilcev projektov na drลพavnem nivoju. Slovenija lahko doseลพe cilj, da postane druลพba recikliranja, ki zna in ลพeli odpadke razumeti kot surovine in vire le,ย  ฤe se resno in nujno izvede vrsta korenitih sprememb.

Slovenija brez odpadkovUgotovljeno je, da:

  • zakonodaja sicer predpisuje okoljske cilje in priporoฤa uresniฤevanje prednostnega reda ravnanja z odpadki, aย  ne omogoฤa izvajanja v praksi, saj za to niso vzpostavljeni temelji, ki vkljuฤujejo politiฤne odloฤitve za prepreฤevanje nastajanja odpadkov, njihovo ponovno uporabo, kakor tudi nekonfliktno delovanje DROE in odloฤitve glede regijskih centrov, ki so sedaj v pristojnosti lokalnih posameznikov, zato ni ustrezno zagotovljena niti snovna niti energetska raba odpadkov, poslediฤno se odpadke prevaลพa po diagonali Slovenije in se jih v veฤini primerov zgolj odlaga (kljub neustrezni obdelavi);
  • v Sloveniji je v veฤini primerov za eno vrsto odpadka registriranih veฤ skupnih shem, kar povzroฤa pojav konkurence med njimi. Tako na podroฤju komunalne embalaลพe konkurenฤni sistemi (sheme) ne strmijo k manjลกim koliฤinam odpadne embalaลพe, ampak je ลพelijo ฤim veฤ, saj to pomeni veฤ denarja in veฤje dobiฤke. Sheme so zato prenehale z izobraลพevanji in osveลกฤenostjo, ki bi doprinesla k prepreฤevanju nastajanja odpadkov ter se oddaljujejo od ciljev EU o zmanjลกanju koliฤine odpadkov na izvoru. Nasprotno โ€“ ลพelijo, da se proizvede ฤimveฤ odpadne embalaลพe. Zato je potreben stroลพji nadzor skupnih shem in sankcioniranje ter spremembe zakonodaje v smislu reprezentativnosti skupnih shem in njihovo finanฤno sodelovanje pri zagotavljanju infrastrukture za zbirne centre, ki so v pristojnosti obฤin oz. njihovih upravljavcev;
  • se dogajajo absurdi na podroฤju dolgoroฤnega naฤrtovanja uporabe obstojeฤih odlagaliลกฤ (glede na dejstvo, da novih ni smiselno graditi); odlagaliลกฤa, katera sofinancira drลพava pri izgradnji in imajo pogodbe o sofinanciranju z namenom, da bodo ustrezala vsem predpisanim standardom, zaradi administrativnih nejasnosti in neusklajenosti podatkov kar naenkrat formalno ne obstajajo veฤ;
  • se ne naฤrtuje dolgoroฤna funkcionalna uporaba obstojeฤih odlagaliลกฤ, saj se ne izkoriลกฤaย  razpoloลพljiv deponijski volumen, ki je bil financiran z drลพavnimi in obฤinskimi sredstvi, zapirajo seย  odlagaliลกฤa, ki imajo ลกe razpoloลพljiv volumen, medtem pa se pojavljajo velike teลพave zaradi pomanjkanja odlagalnih povrลกin, saj se odlagajo energetsko bogate frakcije, ker ลกe vedno ni na voljo infrastrukture za termiฤno izrabo odpadkov preostanka odpadkov, ki je v pristojnosti drลพaveย  kot drลพavna javna sluลพba, kar onemogoฤa, da bi Slovenija izpolnila zahteve in obveznosti, da postane druลพba ยปbrez odpadkovยซ;
  • โ€ขย ย  ย pri izbiri tehnologij je popolnoma zanemarjena moลพnost, da se v izvedbo obratov vkljuฤijo domaฤa podjetja, ki imajo mednarodneย  reference, so finanฤno ugodnejลกa, aย  so zaradi razliฤnih interesov odloฤevalcev pripeljana v trลพni poloลพaj, kjer jim je bistveno zmanjลกana konkurenฤnost โ€“ primer moลพnosti uporabe naprav za MBO;
  • doloฤeni krogi odloฤevalcev, ki ลกe vedno sedijo na visokih poloลพajih na pristojnem ministrstvu ลพelijo in spodbujajo k anarhiji na podroฤju ravnanja z odpadki;
  • se ne zagotavlja pogojev za prepreฤevanje nastajanja odpadkov in njihovo ponovno uporabo, kar bi pripomoglo k oblikovanju novih trendov na podroฤju druลพbenih sprememb, hkrati pa se plaฤujejo visoki zneski za doloฤene NVO, ki so pripomogle k blokadi uresniฤevanja prednostnega reda ravnanja z odpadki;
  • vse dejavnosti na podroฤju ravnanja z odpadki, ki so finanฤno zanimive prevzame zasebni sektor, javnemu sektorju ostane to, kar se ne izplaฤa โ€“ kar seveda ni v interesu drลพavljanov, ลกe manj pa bi moralo biti v interesu drลพave, ki z zakonodajo omogoฤa takลกno poฤetje.

Navedeni problemi, ki generirajo neustrezno stanje ravnanja z odpadki v Slovenijiย  je v nasprotju sย  potenciali ki obstajajo, ker je namreฤ:

  • na voljo je dovolj strokovnega in kakovostnega znanja posameznikov in inลกtitucij, ki lahko v zelo kratkem ฤasu vplivajo na bistveno spremembo obstojeฤega stanja (brez politiฤne volje seveda to ni mogoฤe);
  • ลพe identificiranih nekaj primerov dobrih praks, ki se premalo promovirajo in izkoristijo za celotno izboljลกanje stanja oz. se jih sploh ne promovira, saj so dokazali, da je mogoฤe z majhnimi finanฤnimi vloลพki doseฤi visoko zastavljene cilje;
  • zagotovljen potencial domaฤe industrije, ki bi lahko z domaฤim znanjem in novimi zaposlitvami v sorazmerno kratkem ฤasu reลกila prav vse teลพave, saj prodajajo tehniฤno znanje v tujino, doma pa ga zaradi razliฤnih interesovย  ne morejo;
  • na voljo imamo dovolj energetsko bogatih frakcij odpadkov, ki jih lahko predelamo v alternativna goriva;
  • veliko ลกtudijskih programov okoljevarstva in podobnih smeri, kjer bi mladi lahko z uresniฤevanjem koncepta ยปzero wasteยซ sodelovali pri oblikovanju naprednega pogleda na odpadke kot na vire in surovine.

Predlogi ukrepov

Ugotavljamo, da je za izboljลกanje stanja na podroฤju ravnanja z odpadkiย  nujno potrebno odstraniti obstojeฤe ovire in naฤrtovati ustrezno strategijo za uveljavljanje EU zakonodaje in strateลกkih usmeritev, ki odpadke vkljuฤujejo v gospodarske panoge kot surovine in omogoฤajo nova delavna mesta ob hkratni skrbi za varovanje okolja.

Zato je bil s strani udeleลพencev konference soglasno sprejet sklep,ย  da se v prihodnjih dveh mesecih organizira strokovna okrogla miza z Ministrstvom za kmetijstvo in okolje terย  ARSO-om,ย  na kateri se bo natanฤno dogovorilo, kako se bodo izvajali kratkoroฤni ukrepi, ki jih v nadaljevanju navajamo:

  • nemudoma preuฤiti strokovno nevzdrลพno upravno zahtevo, da odpadek 20 03 01 po obdelavi obdrลพi isto klasif. ลกt., zaradi ฤesar prihaja do gospodarske ลกkode -drag izvoz v tujino;
  • nemudoma odpraviti birokratske ovire, ki oteลพujejo umestitev objektov za ravnanje z odpadki in kritiฤno presoditi nejasnosti (npr. 300 m oddaljenost objektov od javnosti);
  • preveriti cene in uฤinkovitost tehnologij, ki se jih vkljuฤuje v projekte kot bodoฤo infrastrukturo za ravnanje z odpadki. Doloฤiti, kaj je dodana vrednost za slovensko ekonomijo, ฤe se uporabi domaฤa tehnologija, ki je referenฤna in bistveno cenejลกa, kot predlagana oz. ponekod vsiljena (katere realno vrednost ne preveri nihฤe);
  • za naฤrtovanje novih objektov in naprav za obdelavo in odstranjevanje odpadkov je potrebno skrbno pregledati realne masne tokove in izhajati iz predpostavke doseganja okoljskih ciljev in temu ustrezno naฤrtovati potrebno infrastrukturo;
  • zapiranje odlagaliลกฤ, ki ลกe niso zapolnjena v sedanjih razmerah ni smotrno in ga je treba ustaviti;
  • odpadki morajo biti obravnavani kot viri, zato mora negospodarno ravnanje z njimi postati kaznivo dejanje in poslediฤno neupraviฤeno prevaลพanje odpadkov po Sloveniji takoj sankcionirano, saj povzroฤa dodatno onesnaลพenje okolja;
  • pregledati sheme razลกirjene odgovornosti proizvajalcev โ€“ povzroฤiteljev odpadkov in zagotoviti, da ti pokrijejo celotne stroลกke zbiranja, recikliranja in termiฤne izrabe odpadkov (stroลกki zbiranja ne smejo bremeniti izvajalcev javnih sluลพb);
  • segment termiฤne obdelave odpadkov je trenutno v Sloveniji najmanj razvit, a je glede na uspeลกnost doseganja okoljskih ciljev nujno potreben, saj je odlaganje energijsko bogatih frakcij odpadkov prepovedano, drugih alternativ (razen dragega in administrativno kompliciranega izvoza) pa ni. Ker je termiฤna izraba komunalnih odpadkov drลพavna javna sluลพba zahtevamo javno predstavitev poteka projekta termiฤne izrabe odpadkov, vkljuฤno s predstavitvijo vodje projekta, terminskim planom izvajanja aktivnosti in skrajnim rokom za dokonฤanje projekta;
  • vlada mora doloฤiti prispevna obmoฤja za bodoฤe objekte termiฤne obdelave odpadkov, sicer nikakor ne bodo usklajene kapacitete naprav s potrebami termiฤne obdelave;
  • doloฤiti status trdnih goriv iz nenevarnih odpadkov glede na njihove kemijske in fizikalne lastnosti s ciljem moลพnosti soseลพiga v obstojeฤih kurilnih napravah in cementnih peฤeh;
  • za uspeลกno izvajanje koncepta ยปzero wasteยซ je potrebno poenotiti sistem subvencij, enako kot velja za solarne sisteme ali bioplinarne; takoj je potrebno odpraviti plaฤilo ob predaji AG naroฤniku, saj se ne prodajajo odpadki ampak goriva (kot katero koli drugo gorivo, za katerega mora kupec plaฤati njegovo ceno);
  • prouฤiti mejne vrednosti klora v obdelanem in onesnaลพenem lesuย  po Prilogi 2 Uredbe o predelavi nenevarnih odpadkov v trdno gorivo (Ur. l. RS ลกt. 57/2008) in jih primerjati z vrednostmi drugih drลพav, ฤlanic EU;

Predlog dolgoroฤnih in stalnih ciljev in nalog

  • S ciljem doseganja izboljลกanega ravnanja z odpadki v RS naj vlada pripravi naฤrt izvajanja strategije ravnanja z odpadki s ฤimer bo vzpostavljen odnos med izvedbenimi politikami EU in realnimi moลพnostmi glede na upoลกtevanje stroลกkov in koristi alternativnih naฤinov ravnanja z odpadki.
  • Ravnanje z odpadki obravnavati kot kompleksno nalogo, ki je odvisna od organizacije sistema ravnanja z odpadki in sodelovanja med povzroฤitelji odpadkov (gospodinjstvi, podjetji) in lokalno skupnostjo, zasebnih podjetij in obฤinskih organov ter uporabe ustreznih tehniฤnih reลกitev za ravnanje z odpadki. Brez strokovno usposobljenih kadrov sistem ne deluje, zato je potrebno poveฤati vpliv stroke v lokalnih in drลพavnih politikah, ki odloฤajo o razvoju in sistemih ravnanja z odpadki.
  • Vlada mora aktivneje nadzorovati izpolnjevanje pogojev za izvajanje javne sluลพbe odstranjevanja odpadkov in izvajati ukrepe, ki so nujni za doseganje zahtev okoljske politike in zakonodaje in hkrati zahtev za izboljลกano tehnoloลกko ravnanje z odpadki.
  • Resorno ministrstvo mora podpirati preventivne aktivnosti za veฤje ozaveลกฤanje javnosti in motiviranje za zmanjลกevanje koliฤin odpadkov (dematerializacijo), ki ima pozitivne uฤinke na sploลกno druลพbeno okolje, poveฤanje zaposlovanja teลพje zaposljivih in razvoj socialnega podjetniลกtva (aktivnosti centrov ponovne uporabe).
  • Vzpostaviti okoljsko ozaveลกฤanje na nacionalnem nivoju z vkljuฤitvijo nacionalnih medijev in moฤnih akterjev, ki doseลพejo kritiฤno maso prebivalcev.
  • Omogoฤiti izvajanje svetovalnega nadzora na podroฤju ravnanja z odpadki (za uporabo odpadkov kot virov), ki deluje kot vmesni ฤlen med drลพavo in lokalnim nivojem za preverjanje izvedbe doloฤil zakonodaje v praksi in korekcije le-te s ciljem, da se sprejeta zakonodaja tudi izvaja.
  • Vlada mora razmisliti, ali poleg reลกevanja problema komunalnih odpadkov, ki so v pristojnosti reลกevanja lokalnih skupnosti, lahko naฤrtuje in pomaga reลกevati problematiko ostalih odpadkov, ki nimajo klasifikacijske ลกtevilke 20โ€“ โ€“, so pa po lastnostih podobni komunalnim odpadkom in jih je potrebno termiฤno obdelati. Koliฤine teh odpadkov na nacionalnem nivoju niso zanemarljive (mulji iz komunalnih ฤistilnih naprav, predelane loฤene zbrane frakcije ..).
  • Poenotiti javne sluลพbe ravnanja z odpadki (racionalizacija!) in loฤiti zbiranje in odlaganje odpadkov, pri ฤemer bo vzpostavljen interes po zmanjลกanju koliฤin odloลพenih odpadkov na odlagaliลกฤa in primerljivost cen odlaganja odpadkov. Prevelika razdrobljenost zaradi velikega ลกtevila komunalnih podjetij vodi v neuฤinkovito izvajanje zakonodaje, poslediฤno so priฤakovani dvigi cen komunalnih storitev.
  • Okrepiti delo inลกpekcijskih sluลพb, strokovno usposobiti vsaj 5 inลกpektorjev za sprotno spremljanje stanja na podroฤju ravnanja z odpadki in nekontroliranega odlaganja odpadkov v naravo. Pri inลกpektorjih je potrebno poskrbeti za usposobljenost ljudi (kako poteka postopek, praktiฤne izkuลกenj, sodelovanje razliฤnih inลกpekcijskih sluลพb, redarstva in policijeโ€ฆ), Poveฤati je potrebno usposobljenost inลกpekcijskih sluลพb, ki pri komunalnih podjetjih nadzirajo odlaganje odpadkov in izdajati samo izvrลกljive sklepe in odloฤbe. Enkratne akcije brez finanฤnih sredstev poslabลกujejo stanje in motivirajo povzroฤitelje k neodgovornemu ravnanju, saj krลกitelji niso kaznovani.
  • Okrepiti meddrลพavno sodelovanje pri reลกevanju nekaterih okoljskih problemov, posebno s Hrvaลกko, ki bo naslednje leto ฤlanica EU.
  • Nove zahteve Direktive o odlaganju odpadkov (1999/31/ES), Direktive o odpadkih (2008/98/ES) in Zakona o varstvu okolja zahtevajo nov pristop k naฤinu reลกevanja odpadkov. Zato mora Slovenija po principu samooskrbnosti zagotoviti lastne kapacitete za termiฤno obdelavo odpadkov, kar je velik izziv za domaฤo procesno industrijo.
  • Bodoฤi objekti termiฤne obdelave odpadkov morajo biti vkljuฤeni v velike sisteme daljinskega ogrevanja oz. industrijske porabnike, ki preko celega leta omogoฤajo koristno uporabo sproลกฤene toplotne energije in s tem izpolnjujejo zahteve smernice 2008/98/ES. Pri tem mora drลพava voditi aktivne razgovore z javnimi podjetji, ki skrbijo za dobavo toplote v mestih, saj je potrebno uskladiti razvojne investicije v teh podjetjih in naฤrtovanimi objekti, da se doseลพe optimum obratovanja in najniลพje cene za drลพavljane.
  • Poleg termiฤnih postopkov za obdelavo suhih odpadkov je potrebno graditi postopke za bioloลกko obdelavo biorazgradljivih (mokrih) odpadkov, t.j. manjลกe lokalne kompostarne, ki bodo dosegale kakovosten kompost za nadaljnjo (kmetijsko ali nekmetijsko) uporabo.

Predlagane nujne spremembe na podroฤju zakonodaje

  • Jasno opredeliti definicijo pred-obdelave odpadkov, ki se uporablja pri izvajanju direktive o odlagaliลกฤih brez omejevanja naฤina izvedbe pred-obdelave, ki se lahko uporabi za doseganje cilja.
  • Narediti popravek izraฤuna garancije za zapiranje odlagaliลกฤa, ki naj omogoฤijo ARSO naฤin izraฤunavanja, ki bo vezan predvsem na koliฤino odloลพenih odpadkov (ne pa tako kot sedaj, ko je pomembna le povrลกina) ter bo omogoฤal tudi zmanjลกevanje garancij, ฤe se bo del ali celotno odlagaliลกฤe obdelalo in se bo na istem mestu odloลพilo le ลกe majhen in inerten del odpadkov.
  • Korigirati zahtevo glede finanฤnega jamstva: v Prilogi 9 Uredbe o odlaganju odpadkov je potrebno na novo definirati stroลกke (predlog bi morali pripraviti projektanti in ne Ministrstvo za kmetijstvo in okolje) in sicer v obliki intervalov in ne z referenฤnimi ลกtevilkami โ€“ ta naฤin bi omogoฤal veฤ fleksibilnosti, ki je potrebna, ker so tudi odlagaliลกฤa zelo razliฤna med seboj, poleg tega bi se izognili napaฤni rabi referenฤnih cen, ki za ARSO niso referenฤne, ampak fiksne.
  • Predlog za definiranje obstojeฤega odlagaliลกฤa se lahko uvrsti v izjeme v 64. ฤlenu in sicer kot obstojeฤa IPPC naprava, ki je delovala na dan uveljavitve IPPC uredbe (to je v letu 2004), lahko pa se razmisli tudi o naslednji definiciji: ยปObstojeฤe odlagaliลกฤe je odlagaliลกฤe, za katero je bil potrjen in izveden program prilagoditve, ali pa se je zanj najkasneje z 29.3.2006 pridobilo pravnomoฤno gradbeno dovoljenje, ki je ลพe vkljuฤevalo zahteve za ustrezno ureditev odlagaliลกฤa skladno s Pravilnikom o odlaganju odpadkov (Uradni list RS ลกt. 5/00).ยซ
  • Predlog za podaljลกanje zahtev za ยปdelno obdelavoยซ (20 oz. 40 % izloฤanja) do 2015, ko bodo dejansko zgrajeni tisti centri (in urejena odlagaliลกฤa), ki so sofinancirani s kohezijskimi sredstvi.
  • V uredbo se doda nov pojem ยปizpraznitev odlagaliลกฤaยซ, t.j. gradbeni ali drugi posegi na odlagaliลกฤu, s katerimi se trajno ali zaฤasno zmanjลกa ali v celoti odstrani telo odlagaliลกฤa.
  • Predlagamo spremembo 65. ฤlena Uredbe o odlaganju odpadkov na odlagaliลกฤih (Uradni list ลกt. 61/2011 z dne 29.07.2011), da za zavezance kateri so podali vlogo za izdajo okoljevarstvenega dovoljenja za obratovanje naprave, ki lahko povzroฤa onesnaลพevanje okolja veฤjega obsega pred 15.7.2009 in je bila vloga za izdajo okoljevarstvenega dovoljenja za obratovanje naprave, ki lahko povzroฤa onesnaลพevanje okolja veฤjega obsega pred sprejetjem Uredbe o odlaganju odpadkov na odlagaliลกฤih (Uradni list ลกt.ย  61/2011) zavrnjena, da lahko oddajo dopolnitev ali novo vlogo v roku 1 leta od sprejetja Uredbe o odlaganju odpadkov na odlagaliลกฤih (Uradni list ลกt.ย  61/2011).
  • V Prilogi 9 Uredbe o odlaganju odpadkov bi bilo potrebno dodati stroลกke (v intervalni obliki) za primere, ko se odlagaliลกฤe usposobi za cikliฤno odlaganje, prisilno oksidacijo in nato izkopavanje in obdelavo izkopanih oksidiranih odpadkov.
  • V primeru izpraznitve ali delne izpraznitve odlagaliลกฤa zaradi pridobitve novega odlagalnega prostora ali sanacije odlagaliลกฤa je za izkopavanje in obdelavo izkopanih odpadkov potrebno pridobiti okoljevarstveno dovoljenje v skladu s predpisom, ki ureja ravnanje z odpadki.
  • Dodati zahtevo, da v primeru, da se telo odlagaliลกฤa izprazni v celoti, finanฤnega jamstva ni potrebno priloลพiti k vlogi za pridobitev okoljevarstvenega dovoljenja.
  • Razveljavitev zahtev po omejevanju obratovalnega ฤasa odlagaliลกฤ do 2015, ker za to ni nobene zakonske podlage, posebej v luฤi natanฤno doloฤene dobe veljavnosti IPPC OVD jev, to je 10 let, vsa (ลกe delujoฤa in z vlogami za OVD po 82. ฤlenu, na ลพeljo ARSO) slovenska odlagaliลกฤa pa so brez dvoma zavezanci za to IPPC OVD.
  • Sprememba 5. ฤlena, 5. toฤke Uredbe tako, da se potem glasi: Preostanek meลกanih komunalnih odpadkov, ki nastane pri obdelavi odpadkov odstavkom pred odlaganjem, ki je skladna z zahtevami prejลกnjega odstavka in se ga po obdelavi odloลพi na odlagaliลกฤe,ย  se tudi po obdelavi oznaฤuje s klasifikacijsko ลกtevilko 20 03 01 iz klasifikacijskega seznama odpadkov. Ostali odpadki, ki nastanejo po obdelavi odpadkov in se ne odloลพijo na odlagaliลกฤu, pa se oznaฤujejo s klasifikacijskim ลกtevilkami iz skupine 19 12 klasifikacijskega seznama.
  • Sprememba 5. ฤlena, 6. toฤkeย  Uredbe in to tako, da ne bo naslednjega problema, ki ga pojasnjujemo:ย  MBO je namenjen predvsem obdelavi MKO z namenom ฤim manjลกe koliฤine odloลพenih odpadkov, torej je osnovni namen MBO predelava MKO pred odloลพitvijo preostanka, torej R postopki. Kot je sedaj razumljeno,ย  D postopkom (kot so zapisani tu-D8 in D9) lahko sledi samo nadaljnje odstranjevanje โ€“ naslednji D postopek in ne R postopek! Kar poslediฤno pomeni, da lahka frakcija iz MBO, iz katere se naredi RDF, ne sme iti v predelavo R1- kot predvideva RDF uredba, ampak le v seลพigalnico na D10.ย  Torej katere postopke R in D pravzaprav izvaja MBO? Naลกe mnenje je, da je MBO sestavni del postopka D1, saj je obdelava odpadka pred odlaganjem obvezna, kar pa pride iz MBO, pa gre nekaj na R in nekaj na D, skratkaย  D8ย  in D9 nista primerna.
  • Za Druลพbe za ravnanje z odpadno embalaลพoย  je potrebno pripraviti loฤene cilje za ravnanje s komunalno in nekomunalno odpadno embalaลพo, saj se trenutno skupni okoljski cilj dosega preteลพno na podroฤju ravnanja z nekomunalne odpadne embalaลพe, kar je enostavnejลกe in cenejลกe, saj se velik del odpadne embalaลพe odloลพi na odlagaliลกฤa, ฤeprav bi ta del lahko bil vkljuฤen v toplotno obdelavo.
Bodi Eko
Bodi Eko
Na uredniลกtvu s skupnimi moฤmi pripravljamo ลกtevilne ฤlanke in prispevke za zdravje in zdravo ลพivljenje, ekologijo ter nasvetov za dom ter uฤinkovito rabo energije ลฝe veฤ kot 20 let spremljamo in raziskujemo omenjena podroฤja ter se ves ฤas izobraลพujemo in nadgrajujemo svoje znanje.

NAJNOVEJล E