Dihanje – ključ do zdravja in sreče

    Nekateri pravijo, da nam ga je podarila narava, drugi, da so nas je z njim blagoslovile višje sile, a celo največji materialisti in racionalisti ne dvomijo, da je dihanje eno najčudovitejših orodij za doseganje telesne in duševne harmonije.

    Dihanje v vsakdanjem življenju

    Zdravilne moči dihanja niso nobena skrivnost – s pridom jih uporabljata uradna medicina in profesionalni šport, že nekaj let pa je discipliniranje dihanja tudi obvezen del tehnike pri številnih priljubljenih oblikah rekreacije. Trenerji fitnesa dobro vedo, da bodo njihovi varovanci, s pravilnim vzdihom in izdihom (vdih – napor, izdih – sprostitev) sposobni dlje in bolje trenirati, kot če bi dihalni del vaje prepustili zgolj naključju. Vsi tekači, pa tudi hribolazci poznajo razliko v kvaliteti treninga glede na dihanje. Dihanje skozi usta, sunkovito dihanje, pri katerem je vdih daljši kot izdih, slabita telo in se pri daljšem treningu ne samo ne obneseta, ampak imata lahko celo neprijetne posledice za zdravje. Najbolj znana in koristna medicinska uporaba moči dihanja je zagotovo porod, pri katerem je znanje obvladovanja vdiha in izdiha eden od pomembnih dejavnikov za harmoničen potek poroda. Celo ljudje, ki se v zdravilne lastnosti dihanja nikoli niso poglabljali, podzavestno uporabljajo njegove zdravilne lastnosti – kadar so utrujeni, globoko zehajo, ko so vznemirjeni, globoko vdihnejo in podobno. S pomočjo dihanja se lahko na naraven način pomirimo, postanemo boljše razpoloženi ali bolj polni energije, z njim izboljšujemo zdravje telesa in celo prispevamo k njegovi lepoti. Sveža, sijoča polt brez podočnjakov je dosegljiva tudi brez kozmetičnih preparatov – en teden rednega sprehajanja po svežem zraku je odličen in nadvse učinkovit lepotni postopek. Čudovite lastnosti dihanja skozi človeško zgodovino niso šle neopažene. Številni pristopi, tehnike, pa tudi cele religije so skozi čas razvile učinkovita znanja, s pomočjo katerih postane dih učinkovito orodje in zdravilo.

    PREBERITE TUDI:  Joga za sproščenost na delovnem mestu

    Dihanje

    Joga

    Pravilno dihanje je eno od temeljnih načel joge. Znanost o dihanju ali pranajama povezuje dihanje s kopičenjem življenjske energije (prane) v telesu. Stari jogijski teksti kot zdravilne učinke dihanja navajajo lajšanje nespečnosti, boljšo koncentracijo, odpravljanje vročine, blaženje težav oči in ušes, večanje vzdržljivosti, boljše delovanje jeter, vranice in trebušne slinavke in še številne druge. Pravilno dihanje pri jogi se začne z vdihom s trebušno prepono. Zrak najprej napolni spodnji del trebuha, nato prsni del in navsezadnje ključnico. Zrak se za nekaj sekund zadrži v telesu, sledi pa izdih, ki se začne enako kot vdih – najprej pri preponi, od katere potuje navzgor. Pomembno je, da je izdih nekoliko daljši kot vdih. Ta osnovna dihalna tehnika se pri različnih vrstah joge uporablja skupaj z različnimi (dihalnimi ali navadnimi) vajami. Jogijske vaje v kombinaciji z dihalnimi tehnikami sestavljajo celoto, s katero lažje dosežemo posameznega od zgoraj navedenih zdravilnih učinkov. Če želite dihalne tehnike joge uporabiti za konkretno zdravstveno težavo, se o tem vsekakor posvetujte s profesionalnim učiteljem joge.

    Tradicionalna kitajska medicina

    Tudi tradicionalna kitajska medicina opozarja na zdravilne lastnosti dihanja. Eno od znanj, ki se ukvarja prav s tehniko dihanja je Qigong. Gre za posebno tehniko, ki združuje dihalne, telesne in duševne metode usposabljanja, temelječe na kitajski filozofiji. Tehnika je sestavljena iz dinamične, statične in meditativne dejavnosti. S pomočjo posebnih kombinacij teh dejavnosti naj bi Qigong izboljševal kostno gostoto, zniževal krvni tlak in srčni utrip, uravnotežil koordinacijo telesa, izboljšal fizične, psihične in socialne odnose, zmanjševal občutek bolečine, izboljševal delovanje imunskega sistema in še veliko drugega. Quigong sicer ni tehnika, ki bi jo lahko uporabili za hitro lajšanje določenih težav, saj zahteva vztrajnost in disciplino, ki je pogoj za izjemne rezultate, kakršne smo našteli zgoraj. Kljub temu nekateri učijo tudi posamezne dele tehnik Qigonga, s katerimi si lahko učinkovito pomaga tudi posameznik, ki se nima namena popolnoma predati tovrstnemu znanju.

    PREBERITE TUDI:  Domača lekarna za hitro pomoč

    Umetnost življenja

    Na znanosti diha oziroma na misli, da je dih povezava med dušo in telesom temelji tudi učenje svetovne organizacije Art of Living, ki s pomočjo posebnih patentiranih dihalnih tehnik, ki jih učijo na tečajih, uči, kako je z dihanjem mogoče ohraniti zdravje in celo ozdraviti nekatere bolezni. Na svoji spletni strani www.artofliving.si med pozitivnimi učinki dihanja po njihovi tehniki navajajo znižanje nivoja stresa (znižanje kortizola – stresnega hormona), znižanje holesterola (še posebej nivo škodljivega holesterola LDL), zmanjšanje mlečne kisline, porast naravnih ubijalcev celic (NK), celičnih »varuhov« našega imunskega sistema, večjo možgansko aktivnost, boljšo koncentracijo, globlji počitek s sočasno zbranostjo, zmanjšanje strahu in depresije (blage, zmerne in hude) ter boljše splošno počutje in več zadovoljstva. Na njihovi spletni strani je objavljenih tudi nekaj študij o učinkovitosti dihalnih tehnik AOL, ki so jih podpisali nekateri domači in tuji strokovnjaki.

    Endogeno dihanje

    Znani bioterapevt Marjan Ogorevc na spletni strani http://www.marjanogorevc.si kot vir zdravja opisuje endogeno dihanje, ki ga je iznašel dr. Vladimir Frolov. Endogeno dihanje se navadno izvaja s pomočjo Frolovega dihalnika, čeprav ga je, kot navaja Ogorevc, mogoče izvajati tudi brez pripomočkov. Endogeno dihanje naj bi izboljševalo zdravstvene težave, kot je previsok krvni tlak, povečalo delovno zmogljivost, odpravljalo sezonske bolezni dihal ter simptome astme in nespečnosti. Že nekaj dni vadbe endogenega dihanja naj bi aktiviralo imunski sistem tako, da bi pomagal zaustaviti ali povsem razgraditi rakaste tvorbe. Kot zapiše Ogorevc, so praktični rezultati endogenega dihanja izredno spodbudni, če le zberemo dovolj moči in poguma, da se lotimo te razmeroma težke vaje: »Sam sem po endogenem dihanju z dihalnikom opazil izboljšanje splošnega počutja, gibljivosti in sproščenosti. Spremembe pa sem zaznal tudi ob izvajanju drugih vaj, kot sta tai chi in chi gong. Dihanje je daljše, bolj sproščeno, preponsko in enakomerno. Gibi telesa pri vadbi tai chija so mehkejši, ritmični …«

    PREBERITE TUDI:  Sprehodi po gozdu imajo izjemno blagodejen vpliv na vaše zdravje!

    Holotropno dihanje

    Na spletni strani http://holotropicbreathwork.si/ je holotropno dihanje opisano kor dihanje, ki odpira globoke notranje procese, ki vodijo k odprtosti in razširitvi zavesti. Na ta način naj bi dihalna tehnika, ki sta jo razvila Stan in Christina Grof posameznika odprla zdravljenju in modrosti, ki leži onkraj ega. Holotropno dihanje je praktični aspekt transpersonalne psihologije, ki trdi, da simptomi duševnih in psihosomatskih motenj predstavljajo poskus organizma, da se osvobodi starih travmatskih inprintov, se pozdravi in poenostavi delovanje. Terapija, kot jo izvajata Stan in Christina Grof, je sestavljena iz začasne aktivacije, ojačanja simptomov, ki mu sledi razrešitev osnovnega problema, ki je simptome povzročal. Terapevt pri tem podpira proces, ki se je spontano sprožil: »Tako kot veliko starodavnih duhovnih sistemov in avtohtonih kultur uporablja tehnike dihanja (ples, petje, itd.), ki pospešujejo dihanje, tako tudi Holotropno dihanje ™ uporablja dihanje – dihanje je hitrejše in globlje od normalnega in pomaga pri vstopu v holotropna stanja zavesti. Globlje in hitrejše dihanje lahko sprosti dolgo zadrževana čustva, potlačene spomine …«

    Pravilno dihanje

    Pravilno dihanje je dihanje z vdihom, ki sega do prepone. Položite roko na popek. Skozi nos vdihnite zrak in začutite, kako vam polni spodnji del trebuha. Vdihujte, dokler ne napolnite trebuha, prsnega dela in navsezadnje področja ključnice. Zadržite dih za nekaj sekund in izdihujte od trebuha navzgor. Z rednimi vajami boste spodbudili telo, da bo na podoben način dihalo tudi, kadar ne boste razmišljali o tem, kako dihati.

    Povejte svoje mnenje - kometirajte