Aditiv E466 najverjetneje nevarnejši, kot se je verjelo doslej

Aditiv karboksimetil celuloza se uporablja pri izdelavi najrazličnejših živil. Pogosteje se je začel uporabljati v 60. letih prejšnjega stoletja.

Embalaža iz stiropora prispeva k bakterijski rezistenci

Na problematičnost embalaže iz stiropora v povezavi z bakterijsko rezistenco je opozorila študija, ki je bila konec lanskega leta.

Aknasta koža: Značilnosti in pravilna nega

Akne so pogosta kožna vnetna bolezen, značilna predvsem za obdobje adolescence. Vendar pa niso omejene le na čas odraščanja.

Ali so edinci zares sebični in razvajeni?

V prejšnjem stoletju je doktor medicine in psiholog Alfred Adler zasnoval teorijo, v skladu s katero naj bi vrstni red rojstva vplival na naše osebnostne značilnosti.

Maska iz kave in medu za sijočo polt

Bi radi osvežili svoj obraz, nahranili kožo in odstranili odmrle celice? Maska je odlična tudi, ko je vaša koža videti utrujena ali obraz nekoliko zabuhel.

Zaščita las pred spanjem: 5 nasvetov za preprečevanje nepotrebnih poškodb las

Ali ste vedeli, da so poškodbe las med spanjem zelo pogoste, še posebej pri dolgih laseh?

5 nasvetov za kuhinjo brez odpadkov

Kuhinja brez odpadkov se zdi praktično neuresničljiv cilj. Ponujamo vam nekaj idej, kako se lotiti tega projekta.

Hujšanje za različne tipe telesa

Kako shujšati oziroma kaj jesti in kako se gibati, lahko ugotovite precej preprosto, če poznate svoj telesni tip in njegove lastnosti.
Zdravje & prehranaCirkadiani ritem – notranja biološka ura

Cirkadiani ritem – notranja biološka ura

MORDA VAS ZANIMA

Na kvaliteto spanja vpliva tudi tako imenovani cirkadiani ritem, torej naša notranja biološka ura. Za nekaj pojasnil smo prosili prof. dr. Damjano Rozman, v. d. vodje Centra za funkcijsko genomiko in bio-čipe na Medicinski fakulteti v Ljubljani.

Kaj je cirkadiani ritem in kako deluje?

- Oglas -

Cirkadiani ritem ali dnevno-nočni ritem je eden od bioloških ritmov, ki so značilni za živa bitja in predstavljajo način prilagajanja organizmov na razmere v okolju. Temu 24-urnemu ciklu se podrejajo biokemijski, fiziološki in vedenjski procesi človeka, pa tudi živali, rastlin in gliv. Ker so številni življenjski procesi (npr. uravnavanje telesne temperature, prebava in izločanje hormonov) uravnavani v 24-urnem ciklu, pravimo, da imajo organizmi notranjo oziroma cirkadiano uro. Vsaka celica ima svoj ritem. Ritme v posameznih celicah in organih usklajuje glavna oziroma centralna cirkadiana ura v naših možganih, ki se dnevno ponastavlja s svetlobo.

Kako je povezan s spanjem?

Cirkadiani ritem najpogosteje povezujemo s spanjem zaradi izločanja t. i. spalnega hormona – melatonina. Ta se izloča iz žleze češarike le v čisti temi ali pri rdeči svetlobi, medtem ko bela in modra svetloba zmotita njegovo tvorbo. Količina melatonina je pri večini ljudi največja ponoči, nekje med 2. in 4. uro. Melatonin ima pomembno vlogo v naravnem ciklusu spanja in budnosti. Kadar ga je največ, spimo dobro.

Kakšna je povezava med motnjami cirkadianega ritma in motnjami spanja?

prof. dr. Damjana Rozman
prof. dr. Damjana Rozman, v. d. vodje Centra za funkcijsko genomiko in bio-čipe, Medicinska fakulteta Univerze v Ljubljani

Motnje spanja imajo lahko številne vzroke. Če trajajo dalj časa, lahko privedejo do trajnejših motenj cirkadianega ritma, s tem pa na sekundarni pojav bolezni, povezanih s temi motnjami. Motnje spanja lahko pri bolj občutljivih ljudeh povežemo tudi z nočno svetlobo, ki prekine tvorbo melatonina, to pa je povezano tudi z drugimi presnovnimi procesi. Ugotovitve kažejo, da je stopnja pojavnosti nekaterih vrst raka višja v industrializiranih državah, kar nekateri povezujejo z večjo stopnjo nočne osvetljenosti.

Ali nanj vplivajo zdrava prehrana, telesna aktivnost in zdrav način življenja?

Prehrana v časovno urejenih obrokih in telesna aktivnost pomembno vplivata na našo biološko uro. Prehrana je zanimiv dejavnik usklajevanja notranje biološke ure za notranje organe. Jetra, naš glavni presnovni organ, nikoli ne vidijo svetlobe. A vendar so sinhronizirana. Ključna pri sinhronizaciji delovanja jeter je ravno prehrana. Če si za nekaj dni obrnemo ritem prehrane, npr. zaradi nočnega dela, se nam sočasno spremeni tudi cirkadiani ritem izločanja prebavnih encimov in podobno.

- Oglas -

Redna rekreacija ima številne pozitivne učinke. Eden je tudi ta, da boljše spimo in imamo zato bolj usklajen cirkadiani ritem.

NAJNOVEJŠE

Spletna stran za pravilno delovanje uporablja piškotke. Z uporabo spletne strani se strinjate z z uporabo piškotkov in splošnimi pogoji poslovanja. Podrobne informacije o uporabi piškotkov na tej spletni strani so na voljo s klikom na nastavitve .
V redu
Več ×
×