DomovEkologija & OkoljeAli so letalske karte zares prepoceni?

Ali so letalske karte zares prepoceni?

Francoski minister za promet Clรฉment Beaune je pred nedavnim dvignil precej prahu z izjavo, da ยปletalske karte za 10 โ‚ฌ niso veฤ vzdrลพneยซ, saj gre pri tako nizkih cenah za ยปsocialni in okoljski dampingยซ. Beaune je izjavo pospremil z napovedjo, da si bo Francija prizadevala za doloฤitev minimalne cene letalskih vozovnic in da bo poskuลกala pridobiti podporo drugih ฤlanic EU. Enotna minimalna cena kart naj bi tako veljala za celotno obmoฤje Evropske unije. Po mnenju francoskega ministra za promet bi lahko ta ukrep moฤno zmanjลกal koliฤino toplogrednih izpustov, za katere je odgovorna letalska industrija, kritiki predloga pa opozarjajo, da se Beaune teลพave loteva na napaฤnem koncu โ€ฆ

Za veฤino emisij, povezanih z letenjem, odgovorne elite

Kritiki uvedbe minimalne dovoljene cene letalskih vozovnic menijo, da ta ukrep ne bi zajel tistih, ki so v najveฤji meri odgovorni za ลกkodljive izpuste, povezane z letenjem. Prizadel bi predvsem revnejลกe sloje, ki se za potovanje z letalom odloฤijo samo nekajkrat v ลพivljenju. Po drugi strani pa elite, ki letala uporabljajo malodane kot svoje primarno prevozno sredstvo, ne bi obฤutile bistvenih sprememb. Njihove navade se tako najverjetneje ne bi spremenile, poslediฤno pa ni mogoฤe priฤakovati bistvenega zmanjลกanja izpustov ลกkodljivih plinov, ki vplivajo na globalno segrevanje.

Podatki kaลพejo, da v Franciji 2 odstotka prebivalstva pokupita kar polovico vseh letalskih kart, prodanih v enem letu. Stanje je podobno tudi v drugih evropskih drลพavah. V Veliki Britaniji si denimo 70 odstotkov vseh prodanih letalskih vozovnic razdeli 15 odstotkov prebivalcev. Na Nizozemskem pa je 42 odstotkov kart prodanih 8 odstotkom prebivalcev.

Skoraj 40 % Evropejcev ni ลกe nikoli zapustilo svoje matiฤne drลพave

Nikakor torej ne drลพi, da so vsi Evropejci enako odgovorni za emisije, povezane z vedno pogostejลกimi leti, zato se zdijo pomisleki, ki jih je sproลพila napoved uvedbe minimalne cene letalskih vozovnic, upraviฤeni. Ljudje, ki z letalom potujejo zelo pogosto, si najverjetneje lahko privoลกฤijo tudi nekoliko draลพje karte, po drugi strani pa bi lahko ta ukrep onemogoฤil potovanja tistim, ki si jih ลพe v osnovi precej teลพko privoลกฤijo. O tem, da deleลพ odgovornosti za letalske emisije, ni razporejen enakomerno, priฤa tudi podatek, da kar 37 odstotkov Evropejcev ลกe ni potovalo onkraj meja drลพave, v kateri so se rodili (gre za podatek iz leta 2014).

Izjave o kartah po 10 โ‚ฌ zavajajoฤe

Kritiki napovedi francoskega ministra za promet obenem opozarjajo, da so navedbe o letalskih vozovnicah za 10 โ‚ฌ zavajajoฤe. ฤŒe upoลกtevamo vse stroลกke, je treba trenutno za enosmerno letalsko vozovnico veฤinoma odลกteti najmanj 40โ€“50 โ‚ฌ.

Beaune pa je bil kritik deleลพen tudi zaradi neupoลกtevanja dejstva, da ljudje, ki se odloฤijo za potovanje z letalom, pogosto nimajo na voljo pravih alternativ. Tako so denimo vozovnice za daljลกa potovanja z vlakom pogosto zelo drage, poleg tega pa vlaki obiฤajno niso tako hitri in zanesljivi kot letala. V poroฤilu, ki ga je julija letos objavil Greenpeace, je denimo navedeno, da je bilo med 112 ลพelezniลกkimi linijami, ki so bile analizirane, samo 12 takลกnih, ki so bile hitre in zanesljive, potovanje pa je bilo obenem cenejลกe od nakupa letalske vozovnice.

V Franciji so se sicer maja letos odloฤili za ukinitev ยปnenujnih linij notranjih letovยซ. Ukrep se nanaลกa na vse linije, pri katerih potovanje z vlakom zahteva manj kot 2,5 h. Zaradi opisanih teลพav, povezanih z ลพelezniลกkimi prevozi, ta ukrep v praksi ni prinesel bistvenih sprememb. Ukinjene so bile namreฤ samo tri letalske linije, saj bi pri vseh drugih prevoz z vlakom zahteval veฤ kot 2,5 h.

Pozitivne spodbude uฤinkovitejลกe od negativnih posledic

Okoljevarstveniki opozarjajo, da se politiki pogosto pretirano osredotoฤajo na ukrepe, ki naj bi podnebne spremembe zajezili s pomoฤjo negativnih posledic, kamor spada tudi viลกanje stroลกkov letov, namesto da bi bile v ospredju pozitivne spodbude oziroma zagotavljanje pogojev, ki bi olajลกali okolju prijazne izbire.

Francoski predsednik Macron je bil zaradi ukinitve krajลกih letov znotraj Francije deleลพen precej publicitete. Tako se ugiba, da je publiciteta tudi glavni cilj francoskega ministra za promet, ki se najverjetneje zaveda, da je praktiฤno nemogoฤe, da bi pridobil podporo vseh drugih ฤlanic EU, predvsem pa, da morebitna uvedba minimalne cene letalskih vozovnic ne bi bistveno zmanjลกala ลกkodljivih emisij.

Karmen Jordan
Karmen Jordan
Karmen Jordan je naลกa dolgoletna sodelavka, novinarka, literarna komparativistka, slovenistka in kritiฤarka/recezentka. Je veganska in avtorica ลกtevilnih ฤlankov in receptov. Njena podroฤja so zdrav ลพivljenjski slog ter nasveti za zdravje.

NAJNOVEJล E