Francoski minister za promet Clรฉment Beaune je pred nedavnim dvignil precej prahu z izjavo, da ยปletalske karte za 10 โฌ niso veฤ vzdrลพneยซ, saj gre pri tako nizkih cenah za ยปsocialni in okoljski dampingยซ. Beaune je izjavo pospremil z napovedjo, da si bo Francija prizadevala za doloฤitev minimalne cene letalskih vozovnic in da bo poskuลกala pridobiti podporo drugih ฤlanic EU. Enotna minimalna cena kart naj bi tako veljala za celotno obmoฤje Evropske unije. Po mnenju francoskega ministra za promet bi lahko ta ukrep moฤno zmanjลกal koliฤino toplogrednih izpustov, za katere je odgovorna letalska industrija, kritiki predloga pa opozarjajo, da se Beaune teลพave loteva na napaฤnem koncu โฆ
Za veฤino emisij, povezanih z letenjem, odgovorne elite
Kritiki uvedbe minimalne dovoljene cene letalskih vozovnic menijo, da ta ukrep ne bi zajel tistih, ki so v najveฤji meri odgovorni za ลกkodljive izpuste, povezane z letenjem. Prizadel bi predvsem revnejลกe sloje, ki se za potovanje z letalom odloฤijo samo nekajkrat v ลพivljenju. Po drugi strani pa elite, ki letala uporabljajo malodane kot svoje primarno prevozno sredstvo, ne bi obฤutile bistvenih sprememb. Njihove navade se tako najverjetneje ne bi spremenile, poslediฤno pa ni mogoฤe priฤakovati bistvenega zmanjลกanja izpustov ลกkodljivih plinov, ki vplivajo na globalno segrevanje.
Podatki kaลพejo, da v Franciji 2 odstotka prebivalstva pokupita kar polovico vseh letalskih kart, prodanih v enem letu. Stanje je podobno tudi v drugih evropskih drลพavah. V Veliki Britaniji si denimo 70 odstotkov vseh prodanih letalskih vozovnic razdeli 15 odstotkov prebivalcev. Na Nizozemskem pa je 42 odstotkov kart prodanih 8 odstotkom prebivalcev.
Skoraj 40 % Evropejcev ni ลกe nikoli zapustilo svoje matiฤne drลพave
Nikakor torej ne drลพi, da so vsi Evropejci enako odgovorni za emisije, povezane z vedno pogostejลกimi leti, zato se zdijo pomisleki, ki jih je sproลพila napoved uvedbe minimalne cene letalskih vozovnic, upraviฤeni. Ljudje, ki z letalom potujejo zelo pogosto, si najverjetneje lahko privoลกฤijo tudi nekoliko draลพje karte, po drugi strani pa bi lahko ta ukrep onemogoฤil potovanja tistim, ki si jih ลพe v osnovi precej teลพko privoลกฤijo. O tem, da deleลพ odgovornosti za letalske emisije, ni razporejen enakomerno, priฤa tudi podatek, da kar 37 odstotkov Evropejcev ลกe ni potovalo onkraj meja drลพave, v kateri so se rodili (gre za podatek iz leta 2014).
Izjave o kartah po 10 โฌ zavajajoฤe
Kritiki napovedi francoskega ministra za promet obenem opozarjajo, da so navedbe o letalskih vozovnicah za 10 โฌ zavajajoฤe. ฤe upoลกtevamo vse stroลกke, je treba trenutno za enosmerno letalsko vozovnico veฤinoma odลกteti najmanj 40โ50 โฌ.
Beaune pa je bil kritik deleลพen tudi zaradi neupoลกtevanja dejstva, da ljudje, ki se odloฤijo za potovanje z letalom, pogosto nimajo na voljo pravih alternativ. Tako so denimo vozovnice za daljลกa potovanja z vlakom pogosto zelo drage, poleg tega pa vlaki obiฤajno niso tako hitri in zanesljivi kot letala. V poroฤilu, ki ga je julija letos objavil Greenpeace, je denimo navedeno, da je bilo med 112 ลพelezniลกkimi linijami, ki so bile analizirane, samo 12 takลกnih, ki so bile hitre in zanesljive, potovanje pa je bilo obenem cenejลกe od nakupa letalske vozovnice.
V Franciji so se sicer maja letos odloฤili za ukinitev ยปnenujnih linij notranjih letovยซ. Ukrep se nanaลกa na vse linije, pri katerih potovanje z vlakom zahteva manj kot 2,5 h. Zaradi opisanih teลพav, povezanih z ลพelezniลกkimi prevozi, ta ukrep v praksi ni prinesel bistvenih sprememb. Ukinjene so bile namreฤ samo tri letalske linije, saj bi pri vseh drugih prevoz z vlakom zahteval veฤ kot 2,5 h.
Pozitivne spodbude uฤinkovitejลกe od negativnih posledic
Okoljevarstveniki opozarjajo, da se politiki pogosto pretirano osredotoฤajo na ukrepe, ki naj bi podnebne spremembe zajezili s pomoฤjo negativnih posledic, kamor spada tudi viลกanje stroลกkov letov, namesto da bi bile v ospredju pozitivne spodbude oziroma zagotavljanje pogojev, ki bi olajลกali okolju prijazne izbire.
Francoski predsednik Macron je bil zaradi ukinitve krajลกih letov znotraj Francije deleลพen precej publicitete. Tako se ugiba, da je publiciteta tudi glavni cilj francoskega ministra za promet, ki se najverjetneje zaveda, da je praktiฤno nemogoฤe, da bi pridobil podporo vseh drugih ฤlanic EU, predvsem pa, da morebitna uvedba minimalne cene letalskih vozovnic ne bi bistveno zmanjลกala ลกkodljivih emisij.