Francoski minister za promet Clément Beaune je pred nedavnim dvignil precej prahu z izjavo, da »letalske karte za 10 € niso več vzdržne«, saj gre pri tako nizkih cenah za »socialni in okoljski damping«. Beaune je izjavo pospremil z napovedjo, da si bo Francija prizadevala za določitev minimalne cene letalskih vozovnic in da bo poskušala pridobiti podporo drugih članic EU. Enotna minimalna cena kart naj bi tako veljala za celotno območje Evropske unije. Po mnenju francoskega ministra za promet bi lahko ta ukrep močno zmanjšal količino toplogrednih izpustov, za katere je odgovorna letalska industrija, kritiki predloga pa opozarjajo, da se Beaune težave loteva na napačnem koncu …
Za večino emisij, povezanih z letenjem, odgovorne elite
Kritiki uvedbe minimalne dovoljene cene letalskih vozovnic menijo, da ta ukrep ne bi zajel tistih, ki so v največji meri odgovorni za škodljive izpuste, povezane z letenjem. Prizadel bi predvsem revnejše sloje, ki se za potovanje z letalom odločijo samo nekajkrat v življenju. Po drugi strani pa elite, ki letala uporabljajo malodane kot svoje primarno prevozno sredstvo, ne bi občutile bistvenih sprememb. Njihove navade se tako najverjetneje ne bi spremenile, posledično pa ni mogoče pričakovati bistvenega zmanjšanja izpustov škodljivih plinov, ki vplivajo na globalno segrevanje.
Podatki kažejo, da v Franciji 2 odstotka prebivalstva pokupita kar polovico vseh letalskih kart, prodanih v enem letu. Stanje je podobno tudi v drugih evropskih državah. V Veliki Britaniji si denimo 70 odstotkov vseh prodanih letalskih vozovnic razdeli 15 odstotkov prebivalcev. Na Nizozemskem pa je 42 odstotkov kart prodanih 8 odstotkom prebivalcev.
Skoraj 40 % Evropejcev ni še nikoli zapustilo svoje matične države
Nikakor torej ne drži, da so vsi Evropejci enako odgovorni za emisije, povezane z vedno pogostejšimi leti, zato se zdijo pomisleki, ki jih je sprožila napoved uvedbe minimalne cene letalskih vozovnic, upravičeni. Ljudje, ki z letalom potujejo zelo pogosto, si najverjetneje lahko privoščijo tudi nekoliko dražje karte, po drugi strani pa bi lahko ta ukrep onemogočil potovanja tistim, ki si jih že v osnovi precej težko privoščijo. O tem, da delež odgovornosti za letalske emisije, ni razporejen enakomerno, priča tudi podatek, da kar 37 odstotkov Evropejcev še ni potovalo onkraj meja države, v kateri so se rodili (gre za podatek iz leta 2014).
Izjave o kartah po 10 € zavajajoče
Kritiki napovedi francoskega ministra za promet obenem opozarjajo, da so navedbe o letalskih vozovnicah za 10 € zavajajoče. Če upoštevamo vse stroške, je treba trenutno za enosmerno letalsko vozovnico večinoma odšteti najmanj 40–50 €.
Beaune pa je bil kritik deležen tudi zaradi neupoštevanja dejstva, da ljudje, ki se odločijo za potovanje z letalom, pogosto nimajo na voljo pravih alternativ. Tako so denimo vozovnice za daljša potovanja z vlakom pogosto zelo drage, poleg tega pa vlaki običajno niso tako hitri in zanesljivi kot letala. V poročilu, ki ga je julija letos objavil Greenpeace, je denimo navedeno, da je bilo med 112 železniškimi linijami, ki so bile analizirane, samo 12 takšnih, ki so bile hitre in zanesljive, potovanje pa je bilo obenem cenejše od nakupa letalske vozovnice.
V Franciji so se sicer maja letos odločili za ukinitev »nenujnih linij notranjih letov«. Ukrep se nanaša na vse linije, pri katerih potovanje z vlakom zahteva manj kot 2,5 h. Zaradi opisanih težav, povezanih z železniškimi prevozi, ta ukrep v praksi ni prinesel bistvenih sprememb. Ukinjene so bile namreč samo tri letalske linije, saj bi pri vseh drugih prevoz z vlakom zahteval več kot 2,5 h.
Pozitivne spodbude učinkovitejše od negativnih posledic
Okoljevarstveniki opozarjajo, da se politiki pogosto pretirano osredotočajo na ukrepe, ki naj bi podnebne spremembe zajezili s pomočjo negativnih posledic, kamor spada tudi višanje stroškov letov, namesto da bi bile v ospredju pozitivne spodbude oziroma zagotavljanje pogojev, ki bi olajšali okolju prijazne izbire.
Francoski predsednik Macron je bil zaradi ukinitve krajših letov znotraj Francije deležen precej publicitete. Tako se ugiba, da je publiciteta tudi glavni cilj francoskega ministra za promet, ki se najverjetneje zaveda, da je praktično nemogoče, da bi pridobil podporo vseh drugih članic EU, predvsem pa, da morebitna uvedba minimalne cene letalskih vozovnic ne bi bistveno zmanjšala škodljivih emisij.