Zdravje & prehranaVijolični krompir: Koristi za zdravje

Vijolični krompir: Koristi za zdravje

MORDA VAS ZANIMA

Vijolični krompir je vrsta krompirja, ki ga ne najdemo zelo pogosto na naših krožnikih. Krompir je lahko najrazličnejših velikosti in oblik, pa tudi barv. Različica, ki se najpogosteje znajde na vašem krožniku, je najverjetneje beli oziroma rumeni krompir. Vendar pa bi bilo smiselno, da občasno svoj krožnik poživite tudi z drugimi barvami, na primer z vijoličnim krompirjem. Ta je pogosto po krivem zanemarjen. Seveda barvna poživitev jedilnika še zdaleč ni edino, kar lahko ponudi. Pogostejše uživanje vijoličnega krompirja ima namreč lahko kar nekaj pozitivnih vplivov na zdravje …

1. Odličen vir antocianinov – pomembne skupine antioksidantov

- Oglas -

Vijolični krompir se lahko pohvali z nadpovprečno vsebnostjo antioksidantov, tudi v primerjavi z belim oziroma rumenim krompirjem. Še posebej pomembni so t. i. antocianini (gre za podvrsto polifenolov), ki so zaslužni tudi za prečudovito barvo vijoličnega krompirja. V osnovi so namreč antocianini naravni rastlinski pigmenti. Gre za isti tip antioksidantov, kot jih lahko najdemo tudi v borovnicah. Povečan vnos antocianinov in drugih antioksidantov pomaga pri zaščiti pred številnimi boleznimi. Med drugim je mogoče s pomočjo antioksidantov zmanjšati nevarnost za srčno-žilna obolenja in celo za določene vrste raka.

2. Manj težav s krvnim sladkorjem v primerjavi z belim/rumenim krompirjem

Strah pred belim oziroma rumenim krompirjem, ki je danes precej razširjen, je pogosto povezan s precej visokim glikemičnim indeksom tega živila. Glikemični indeks živil se določa na podlagi tega, kako izrazit dvig sladkorja v krvi povzročijo. Če se tudi sami izogibate krompirju, saj vas skrbi vpliv na krvni sladkor, je lahko dobra zamenjava vijolični krompir. Glikemični indeks te različice je namreč nekoliko nižji, kar pomeni, da ne bo prišlo do tako hitrega dviga količine glukoze v krvi. Hkrati je treba vedeti, da krompir sam po sebi ni nujno problematično živilo, če poskušate shujšati oziroma ohraniti zdravo telesno težo. Vsebuje namreč relativno malo kalorij. Problematičen postane predvsem v primeru, da ga cvrete ali da mu dodajate večje količine smetane oziroma maščobe.

3. Obogatitev prehrane z vlakninami

Uživanje zadostne količine vlaknin je izjemno pomembno za naše zdravje. Vlaknine imajo še posebej pomembno vlogo pri zaščiti srca in pri zagotavljanju dobre prebave, hkrati pa predstavljajo pomemben vir hrane za koristne bakterije, ki živijo v našem črevesju. Na žalost pa ogromno ljudi ne zaužije dovolj z vlakninami bogatih živil. Eden izmed načinov, kako povečati delež vlaknin v prehrani, je lahko prav pogostejše uvrščanje vijoličnega krompirja na jedilnik. Gre namreč za odličen vir vlaknin, še posebej če pojeste tudi olupek (podobno velja tudi za krompir druge barve – če ga ne boste lupili, bo delež vlaknin višji). Še posebej pomemben je t. i. odporni škrob, ki se ne more prebaviti v našem prebavnem traktu. Tako pride vse do debelega črevesa, kjer bakterije povzročijo njegovo fermentacijo. Med tem procesom nastajajo kratkoverižne maščobne kisline, ki prispevajo k bolj zdravemu črevesju.

4. Pomoč pri uravnavanju krvnega tlaka

Izsledki nekaterih raziskav nakazujejo, da je lahko vijolični krompir tudi zelo koristno živilo za tiste, ki se spopadajo s hipertenzijo. Izkazalo se je namreč, da lahko pomaga pri naravnem zniževanju oziroma uravnavanju krvnega tlaka. Domneva se, da so tovrstni učinki vijoličnega krompirja povezani s precejšnjo količino kalija, ki ga vsebuje. Znano je namreč, da je kalij mineral, ki je zelo pomemben za preprečevanje povišanega krvnega tlaka. Obenem naj bi bile za normalizacijo krvnega tlaka pomembne že omenjene vlaknine, pozitivni učinki pa so najverjetneje povezane tudi z antioksidanti. Antocianini in drugi antioksidanti imajo namreč pozitiven vpliv na arterije, saj povečujejo njihovo prožnost, kar omogoči razširjanje. Posledično pa se zmanjša nevarnost za pretirano obremenitev krvnih žil in s tem za previsok krvni tlak.

5. Preprečuje raka debelega črevesja

- Oglas -

Rak debelega črevesja (kolona) in danke (rektuma) ali kolorektalni rak je drug najpogostejši vzrok smrti zaradi raka pri nas in po svetu. Tumor nastane, ko se celice začnejo nenadzorovano deliti in je lahko maligni ali benigni. Benigni po odstranitvi ne povzroča več težav, maligni pa se širi v ostala tkiva po telesu. Za to obliko raka je značilno, da se v našem telesu brez kakršnihkoli očitnih simptomov oz. znakov lahko razvija zelo dolgo, nemalokrat ga zato odkrijemo prepozno, zdravljenje pa ni več uspešno.

Najboljša je preventiva

Za odkrivanje raka na debelem črevesju obstaja preprost imunokemični test, ki ga lahko opravite sami doma, priporoča pa se ljudem po 50. letu starosti. O tej možnosti se pogovorite s svojim izbranim zdravnikom. Vsekakor pa je najboljši način preventiva. Preprečevanje raka na debelem črevesju sestoji iz zdrave in uravnotežene prehrane, zmernega gibanja in izogibanja stresu, kadar je to le mogoče. Med hrano, ki dokazano preprečuje raka na debelem črevesju, uvrščamo tudi vijolični krompir.

Antociani v vijoličnem krompirju

Vijolični krompir je bogat z antociani, ki so precej uspešni v boju z rakavimi celicami. Antociani so vodotopni pigmenti v vakuolahrastlinskih celic, ki so lahko rdeče, vijolične ali modre barve. Spadajo med flavonoide, imeli naj bi ugodni učinek na zdravljenje oz. blaženje nekaterih bolezni ter stanj, ko so rakasta obolenja, nevrodegenerativne bolezni, sladkorna bolezen, bakterijske okužbe ter srčno-žilne bolezni. Raziskave so pokazale, da lahko antociani zavrejo rast predrakavih celic ter razvoj novih žil (angiogeneza), znižajo količino vnetnih mediatorjev in zmanjšajo obseg poškodb DNK.

Velikost tumorjev se je zmanjšala

Ameriški znanstveniki so v nedavni študiji ugotovili, da ekstrakt iz kuhanega vijoličnega krompirja dejansko prinaša pozitivne rezultate v boju z rakom debelega črevesja. Rast tumorjev pri živalih, na katerih so delali poskuse, se ni le ustavila, marveč so se tumorji celo zmanjšali. Ekološki vijolični krompir se dobi tudi že pri nas, dober način za pripravo tega perujskega krompirja pa je, če ga spečemo ali pripravimo kot pire z dodatkom soli in masla.

NAJNOVEJŠE

Spletna stran za pravilno delovanje uporablja piškotke. Z uporabo spletne strani se strinjate z z uporabo piškotkov in splošnimi pogoji poslovanja. Podrobne informacije o uporabi piškotkov na tej spletni strani so na voljo s klikom na nastavitve .
V redu
Več ×
×