Obvladovanje stresa je praviloma precej dolgotrajen proces. Vendar pa to še ne pomeni, da niso možne občutne izboljšave vašega psihofizičnega stanja tudi z navidezno drobnimi spremembami. Ena takšnih je, da na svojo delovno mizo postavite zeleno rastlino. Kot so pred nedavnim ugotovili raziskovalci z ene izmed japonskih univerz, ima lahko namreč ta preprosti ukrep izjemno pozitiven vpliv na nas. Že ena sama, manjša sobna rastlina na mizi pomaga pri lažjem obvladovanju tipičnih simptomov stresa, ki je dandanes zelo pogost prav v delovnih okoljih.


Delovna miza sobne rastline

Preverjanje hipotez v dejanskem delovnem okolju

Obstaja sicer že kar nekaj študij, ki so se ukvarjale s fiziološkimi in psihološkimi učinki sobnih rastlin, vendar pa je bila večina izmed teh študij izvedena v laboratorijih ali pa v okoljih, ki so zgolj stimulirala klasično delovno oziroma pisarniško okolje. Raziskovalci so se zato tokrat odločili, da znanstvene hipoteze, povezane s tem, da lahko bližina zelenih rastlin pomaga pri lažjem spopadanju s stresnimi situacijami, preizkusijo v dejanski pisarni.  

V raziskavo je bilo vključenih 63 pisarniških delavcev in delavk, eksperiment pa je potekal v dveh delih. Prvi del je predstavljala t. i. kontrolna faza, ko zaposleni na svojih mizah še niso imeli lončnic. Nato pa so si lahko sodelujoči izbrali eno izmed šestih sobnih rastlin, ki so jim bile ponujene.

Primerjava učinkov s pomočjo meritev in psiholoških testov

Rastlina na delovni mizi

Pri spremljanju učinkov stresa so si raziskovalci pomagali z različnimi meritvami. Med drugim so spremljali srčni utrip sodelujočih, poleg tega pa so posameznice in posamezniki, udeleženi v raziskavi, reševali tudi standardizirane psihološke teste, na podlagi katerih je mogoče oceniti stopnjo stresa. Meritve in testiranja so potekala v obeh fazah eksperimenta.


Zrenje v zeleno rastlino – izjemno pomirjajoča oblika odmora

Med drugo fazo so imeli zaposleni sobne rastline vseskozi na svoji pisalni mizi, in to na takšnem mestu, da so lahko rastlino kadar koli pogledali. Zgolj bližina rastline se je štela kot oblika pasivne izpostavljenosti, medtem ko je šlo v primeru skrbi za rastlino, kar je nekaj, kar so sodelujoči v eksperimentu prav tako počeli, za aktivno »interakcijo«.

Pisarniškim delavcem, ki so sodelovali v raziskavi, je bilo obenem naročeno, naj si takrat, ko so izčrpani, vzamejo triminutni odmor, med katerim naj zrejo v rastlino na svoji mizi in si tako odpočijejo svoje oči, predvsem pa um. Čeprav je šlo tu v osnovi za obliko počitka oziroma odmora, je bila tudi ta dejavnost razumljena kot aktivna interakcija z rastlino.

Sobne rastline v pisarni

Pozitivne spremembe je bilo mogoče opaziti pri prav vseh sodelujočih

Raziskovalci so ugotovili, da sta imeli tako pasivna izpostavljenost kot aktivna interakcija zdelo pozitiven vpliv na vse sodelujoče. Te je bilo mogoče opaziti, ne glede na starost udeležencev, prav tako pa ni bilo bistvenih razlik glede na to, katero izmed šestih rastlin si je kdo izbral.

Čeprav je za lažje spopadanje s stresom zelo priporočljivo, da preživimo čim več časa v naravi, pa je torej obenem vsekakor smiselno, da si poskušate delček narave pričarati tudi v zaprtih prostorih. Kot je mogoče sklepati na podlagi rezultatov raziskave japonskih strokovnjakov, ki so nato svoje izsledke objavili v reviji HortTechnology, lahko že ena sama rastlina pomeni ogromno, četudi se sprva ne zdi, da bi ta sprememba kakor koli vplivala na vas. Če imate možnost za to, pa si lahko seveda po želji omislite še več rastlin – in s tem še okrepite pozitivne učinke in zamejite tesnobne občutke.


Preberite tudi: Sobne rastline: Popestrite stanovanje in očistite zrak