Kaj nam krade in kaj nam daje energijo?

Obstajajo živila, ki nas napolnijo z energijo in nam dajo nov zagon, in živila, ki nam energijo kradejo. Zaradi njih se počutimo utrujeno, včasih celo žalostno ali bolno. Preverite, katerim živilom se je pametno izogibati ali jih povsem izločiti iz prehrane, in vnos katerih živil je priporočljivo povečati.

Kradljivci energije

To so bolj ali manj živila, ki se jim težko upremo. Na prvem mestu »kraljujejo« močno predelani izdelki, npr. predpripravljena hrana, hitra hrana in industrijsko pripravljene pijače. Njihova skupna lastnost je ta, da ne vsebujejo praktično nobene vitalne snovi, ampak veliko maščob in sladkorjev (in s tem seveda kalorij). Ponavadi vsebujejo tudi veliko fosfatov, ki preprečujejo absorpcijo kalcija in s tem pospešujejo nastanek osteoporoze. Lahko vplivajo tudi na nastanek pomarančne kože.

energija in prehrana

Telesu jemlje energijo tudi pretiravanje s kavo. V majhnih količinah nas bo kava poživila, po četrti ali peti skodelici v dnevu pa se bomo, nasprotno, počutili utrujeno. Sicer pa zrna pražene kave vsebujejo določene snovi, ki spodbujajo lakoto ali preprečujejo absorpcijo železa. Zaradi tega je lahko motena oskrba telesa s kisikom.

S svojega seznama črtajte živila, ki vsebujejo veliko sladkorja. Močno sladkani izdelki hitro dvignejo nivo krvnega sladkorja, čemur vedno sledi njegov sunkovit padec, to pa povzroči nenadno izgubo energije in utrujenost. Čaj ali kavo namesto z običajnim belim sladkorjem raje sladkajte z naravnimi sladili, kot so stevia, agavin ali javorjev sirup, med ipd. Izogibajte se izdelkom, ki so označeni z imenom »lahek«, saj pogosto vsebujejo umetna sladila. Če pretiravate s takimi živili, lahko hitro izgubite občutek za sladkost. Posledično nobena hrana ni dovolj sladka, zaradi česar jo morate izdatno sladkati. Zaradi umetnih sladil smo lahko videti napihnjeni.

Naslednja na seznamu sestavin živil, ki jemljejo energijo, je sol. Pri uporabi soli varčujte in se izogibajte pretirano slanim izdelkom. Sol je polna natrija, ki zadržuje vodo v telesu. Odpadne snovi, ki nastajajo pri presnovi, se v takem primeru ne morejo izločiti iz telesa, ampak se v njem zadržujejo. Sol je kriva tudi za zabuhlost.

Ste vedeli, da puran povzroča zaspanost?

Puran verjetno spada med najbolj »zaspana« živila. Vsebuje namreč veliko triptofana – aminokisline, ki ima na telo sproščujoče učinke. To ni nič slabega, če ne morete zaspati, vendar se mu raje izognite, ko vas čaka gora neopravljenega dela, za katerega potrebujete veliko zbranosti in energije. Takrat se raje odločite za svežo pošiljko energije v obliki sadja, če je le mogoče, biološko pridelanega. Ob stresu in naporih nikar ne pozabite na zadostno pitje vode.

Na »črnem seznamu« živil, ki jemljejo energijo, je tudi rdeče meso, saj telo za njegovo prebavo potroši veliko energije. Veliko več, kot če bi si na primer privoščili ribje ali piščančje meso. Naj poudarimo, da sem ne sodijo ocvrt ribji file ali piščančji medaljoni – tudi ocvrta hrana spada med kradljivce energije.

Alkohol in »mrtva« voda

Že en sam kozarček vina ob kosilu vas bo naredil utrujene in zaspane. Alkohol ima to lastnost, da upočasni delovanje centralnega živčnega sistema. Po drugi strani pa povzroča v nespečnost, kar pomeni, da si boste po kozarčku ali dveh nivo energije le stežka povrnili na prvotno raven.

Čeprav je pitje vode nujno potrebno za življenje in normalno delovanje, se izogibajte pitju tiste vode, ki je dalj časa mirovala. Voda, ki je bila zaprta v plastenki na policah trgovine, vas ne bo osvežila in revitalizirala tako, kot sveža in čista voda. Priporočljivo je, da za vodo iz pipe uporabljate filter.

Kruh in testenine

Zmanjšajte vnos kruha iz bele moke ali ga povsem črtajte iz svojega jedilnika. Ker je poln ogljikovih hidratov, bo iz vas hitro in povsem nevede iztisnil veliko energije. Ogljikovi hidrati so zelo dober vir energije in se ob zaužitju kmalu spremenijo v glukozo. Če jih je preveč, to povzroči sunkovita nihanja sladkorja v krvi. Zaradi tega se boste v enem trenutku počutili polne energije, v drugem pa popolnoma utrujene.

Tudi testenine spadajo v skupino živil z visokim glikemičnim indeksom –to pomeni, da povzročajo sunkovito nihanje glukoze v krvi. Raje izbirajte živila, ki se počasi spreminjajo v glukozo (imajo nizek glikemičen indeks) in zaradi tega ne povzročajo velikih nihanj krvnega sladkorja. To so na primer: polnozrnati, rženi kruh, polnozrnate testenine, proso, ajda, leča, čičerika, rjavi riž, stročnice, rjavi fižol, navadni jogurt, jabolka in hruške.

  • Srečko

    Dobro, to nam jemlje energijo, kaj nam pa daje. Nikjer ni nič razvidno glede na napisan naslov članka