Jesen nam nudi obilico zdravih sadežev, z uživanjem katerih si okrepimo delovanje imunskega sistema in povečamo nivo energije. Pomembno je, da v svojo prehrano vključimo sezonska živila in tako sledimo ritmu narave, ki nam ponuja tisto, kar v določenem obdobju najbolj potrebujemo. Ker se bliža hladnejše obdobje, potrebujemo veliko vitaminov, s katerimi si krepimo odpornost in se tako borimo proti raznim obolenjem in boleznim.

Jesenski zakladi narave

Kostanj

Kostanj je priljubljeno jesensko živilo, ki obogati jedilnik in poskrbi za toplo poslastico ob hladnih jesenskih večerih. Vsebuje veliko mineralov, vitaminov in vlaknin. Ima veliko vitamina C in folne kisline ter malo kalorij. Vsebuje tudi veliko kalcija, železa, magnezija, mangana, kalija, fosforja in cinka. Zaradi svojih lastnosti deluje antioksidativno, niža nivo škodljivega holesterola in previsokega krvnega tlaka. Krepi delovanje imunskega sistema, zaradi česar imamo višjo odpornost. Ker vsebuje veliko vitamina B, kostanj pripomore tudi k lepi koži, nohtom in lasem, krepi pa tudi spomin in osredotočenost. Kostanj nabiramo oktobra in novembra. Uživamo ga pečenega ali kuhanega – kot samostojno jed, lahko pa tudi kot dodatek jedem.

Buče

Jeseni so priljubljene buče, iz katerih lahko skuhamo odlično juho. Čeprav obstaja več vrst buč, sta najbolj znani hokadio in maslena buča. Buče vsebujejo veliko vitaminov in mineralov ter fitosterolov. Bogate z betakaroteni so okusne buče živilo, ki krepijo delovanje imunskega sistema in pripomorejo tudi k boljšemu vidu. Delujejo kot diuretik, lepšajo kožo in izboljšujejo razpoloženje. Zaradi visoke vsebnosti betakarotenov delujejo protirakavo in krepijo srce. Izjemno zdrava so tudi bučna semena.

Repa

Repa je zelenjava, ki je pogosto spregledana, čeprav že od antičnih časov velja za pravi zaklad antioksidantov. Vsebuje veliko vitaminov in mineralov ter vlaknine in omega-3 maščobne kisline. Ima veliko vitamina B in C ter mineralov: železa, bakra, kalcija, kalija in mangana. Zaradi svojih vsebnosti ima zdravilne lastnosti, med drugim krepi imunski sistem, pripomore k boljši prekrvavitvi in podpira hormonski sistem. Zaradi antioksidantov, ki zmanjšujejo škodljiv vpliv prostih radikalov, deluje tudi protivnetno. Repo najpogosteje uživamo v fermentirani obliki: kot kislo repo.

Rdeča pesa por repa

Rdeča pesa

Pri nas najbolj znana je kuhana rdeča pesa – radi jo imamo kot »solato«. Deluje izjemno razstrupljevalno in očiščevalno. Sok rdeče pese učinkovito deluje proti slabokrvnosti. Vsebuje veliko vitaminov in mineralov in tako pripomore k splošni krepitvi zdravja. Rdeča pesa je zelenjava, ki jo imamo na lastnem pragu, in na katero prepogosto pozabljamo ter se premalo zavedamo, kako zdrava je v resnici.

Grozdje

Grozdje je prava energijska bomba, ki vsebuje veliko vitaminov in mineralov, ki na telo delujejo razstrupljevalno in očiščevalno, zaradi česar pripomore tudi k hujšanju. Zaradi vsebnosti fosforja deluje tudi pomirjevalno.

Jabolka

Jabolka so eno izmed najbolj cenjenih sadežev, saj so prava zakladnica vitaminov, mineralov in antioksidantov. Zaradi svojih vsebnosti delujejo antioksidativno, nižajo nivo škodljivega holesterola in pomagajo pri uravnavanju sladorja v krvi. Delujejo razstrupljevalno in pripomorejo k regeneraciji organizma. Izberite ekološko pridelana jabolka, na katerih ni pesticidov. Jabolka poskrbijo tudi za zdrave dlesni in zobe.

Fige

Fige so izvrsten vir mineralov, še posebej kalija, ki uravnava krvni tlak. Bogate so tudi s hranljivimi vlakninami in polifenoli. Zaradi visoke vsebnosti pomagajo pri soočanju s stresom, saj pomirjajo, hkrati pa so dobro gorivo za možgane. Delujejo tudi protirakavo in uravnavajo presnovo ter nivo sladkorja v krvi. Pripomorejo k zdravemu ožilju. Uživajo se sveže ali suhe.

Por

Por je zelenjava, iz katere lahko naredimo juho ali jo uporabimo v raznovrstnih omakah in drugih jedeh. Vsebuje veliko železa in mangana, ki izboljšujeta presnovo. V sorodu je s česnom in čebulo, a ima bolj blag in nežen okus in je tudi lažje prebavljiv. Je naravni antibiotik, vsebuje veliko vitamina C in vitaminov skupine B. Ima tudi minerale: kalij, kalcij in železo. Zaradi svojih vsebnosti deluje protirakavo in krepi delovanje imunskega sistema.

Mandarine

Mandarine so priljubljeno sadje prijetnega okusa. Bogate so z antioksidanti. Krepijo delovanje imunskega sistema in kognitivne funkcije. Bogate so z vitamini B in C. Vsebujejo tudi minerale, še posebej kalcij in magnezij ter veliko vlaknin. Delujejo protivnetno. So dobro gorivo za možgane, delujejo pa tudi protistresno, zato so odličen prigrizek, ki nam odženejo tudi lakoto.

Jesenska superživila

Kaki

Kaki je prava vitaminska bomba, zato ni nič čudnega, da so mu nekoč rekli hrana za bogove.. Njegova oranžna barva nakazuje na visoko vsebnost beta karotena. Vsebuje veliko vitamina a in C ter veliko vlaknin, ki ugodno delujejo na prebavo. Zaradi visokih vsebnosti vitaminov in mineralov krepi delovanje imunskega sistema in deluje protivnetno. Kaki lahko jemo svež, lahko pa ga uporabimo v kulinariki, na več načinov.

Hruška

Hruške so izjemno zdravilni sadeži. Zaradi visoke vsebnosti antioksidantov krepijo delovanje imunskega sistema, nižajo krvni tlak in ugodno delujejo na črevesje. Vsebujejo veliko mineralov; železo poskrbi za boljšo kri, fosfor pa za krepitev živčnega sistema. Zaradi kalija telo odvaja vodo. Vsebnost vlaken pripomore k bolj zdravemu srcu. Zaradi bakra, glukoze in fruktoze so hruške dobro gorivo tako za telo kot za splošen nivo energije.

Brstični ohrovt

Brstični ohrovt vsebuje veliko železa in vitamina C in K, zaradi katerih se krepijo kosti in delovanje imunskega sistema. Zaradi visokih vsebnosti antioksidantov deluje protirakavo, krepi pa tudi delovanje srca. Brstični ohrovt je najboljši delno kuhan – ne smemo ga kuhati predolgo, saj tako izgubi vse vitamine in minerale. Vsebuje tudi veliko koristnih vlaknin in folne kisline.

Granatno jabolko

Ta sadež ni le zanimiv in prijeten na pogled, je tudi zelo okusen in zdravilen. Sočna semena vsebujejo veliko vitamina C, kalija in antioksidantov, zaradi katerih deluje ugodno na celotno telo. Deluje protirakavo, krepi imunski sistem in preprečuje vnetja.

Preberite tudi: Jesenski gobarski vodič z Bojanom Arzenškom