Trajnostna mobilnost se je v zadnjih letih uveljavila kot nepogreลกljiv koncept, ki ga med drugim zaznamuje tudi elektrifikacija vozil. A mnogi strokovnjaki poudarjajo, da se ogljiฤna nevtralnost prometa ne zaฤne in konฤa pri elektriฤnih vozilih, saj zahteva ลกirลกi pristop. K mednarodnim prebojem na tem podroฤju prispeva tudi slovensko znanje.
Trajnostna mobilnost niso samo elektriฤna vozila
Trajnostna mobilnost je po besedah Tomaลพa Katraลกnika z ljubljanske fakultete za strojniลกtvo neloฤljivo povezana s sistemskim pristopom, ki vkljuฤuje napredno logistiko, vpeljavo multimodalnosti in novih mobilnih storitev, napredno infrastrukturo, preobrazbo energetskega sektorja ter napredne pogonske sisteme vozil.
โTakลกne reลกitve omogoฤajo zmanjลกanje oziroma optimiziranje ลกtevila prevoลพenih kilometrov in porabe energije na prepeljanega potnika oziroma na enoto prepeljanega tovora. S tem naslavljajo zmanjลกanje rabe energije, ki je bistven gradnik trajnostne mobilnosti,โ je dejal za STA.
Te ukrepe je treba dopolniti s ลกirลกo vpeljavo pogonskih sistemov vozil, ki omogoฤajo podnebno nevtralnost in zmanjลกanje ลกkodljivih vplivov na okolje. โล e dodatno pa je treba nadgraditi postopke snovanja, proizvodnje in razgradnje vozil, ki omogoฤajo zmanjลกanje rabe energije in ลกkodljivih vplivov na okolje ter manjลกo uporabo materialov, zlasti kritiฤnih, in njihovo recikliranje,โ je poudaril. Vse resne strategije trajnostne mobilnosti po njegovih besedah zato izhajajo iz sistemskega pristopa.
Ne prepoved, temveฤ premiลกljena uporaba
V prihodnosti bomo po Katraลกnikovih besedah priฤa znatnemu porastu elektrificiranih pogonskih sistemov vozil. Baterijski elektriฤni avtomobili bodo pridobivali na pomenu, poveฤeval se bo tudi globalni trลพni deleลพ vozil z gorivnimi celicami, predvsem v segmentu teลพjih vozil za daljลกe razdalje.
โTo pa ne pomeni, da srednjeroฤno na globalni ravni ne bo veฤ motorjev z notranjim zgorevanjem, a se bodo ti v cestnih vozilih vse pogosteje pojavljali v hibridnih in prikljuฤnohibridnih pogonskih sistemih vozil. Slednji namreฤ omogoฤajo uporabo elektriฤnega pogona v mestih, kjer so potrebe po zmanjลกanju ลกkodljivih izpustov najveฤje,โ je dejal.
Kot je poudaril, je namreฤ kljuฤna premiลกljena izbira pogona glede na potrebe. V mobilnostnih segmentih, ki jih je mogoฤe elektrificirati, je vse veฤ teลพenj k elektrifikaciji. Na drugi strani se predvideva dolgoroฤnejลกa uporaba sintetiฤnih goriv v segmentih prometa na zelo dolge razdalje, kjer trenutno ni moลพna uporaba baterij in vodika. Tu izstopata ladijski in letalski medcelinski promet.
โMed segmentom baterijskih elektriฤnih vozil in vozil, ki uporabljajo sintetiฤna goriva, pa se bodo uporabljala vozila na vodik, vendar bo hitrost vpeljave teh vozil vsaj v zaฤetnih fazah dokaj regionalna pogojena,โ je prepriฤan. Preobrazba namreฤ zahteva finanฤna sredstva in infrastrukturo.
Kot je poudaril, imajo pri doseganju ciljev na podroฤju trajnostne mobilnosti pomembno vlogo tudi uporabniki sami. Ne gre namreฤ le za tehnologije, temveฤ tudi naฤin njihove uporabe. โZaฤne se z varฤnejลกo voลพnjo, pri kateri se izogibamo intenzivnim pospeลกevanjem in zaviranjem ter prehitri voลพnji,โ je dejal.
Izpostavil je tudi pomen izbire vozila glede na dejanske potrebe, saj prevelika masa in zraฤni upor vozil obฤutno zviลกata porabo goriva oziroma elektrike. โล e veฤji vpliv pa imajo naลกe navade, s katerimi je povezano ลกtevilo kilometrov, ki jih prevozimo oziroma prepotujemo. Brez sprememb navad uporabnikov bo zato teลพko obฤutneje zmanjลกati okoljske vplive prometa,โ je poudaril.
Slovensko znanje in izkuลกnje osnova za mednarodne doseลพke
Katraลกnik je tudi vodja Laboratorija za motorje z notranjim zgorevanjem in elektromobilnost na ljubljanski fakulteti za strojniลกtvo. S sodelavci pokrivajo ลกirok spekter aktivnosti od umeลกฤanja trajnostne mobilnosti v napredne energetske sisteme do najnaprednejลกih reลกitev na podroฤju simulacijskih modelov in diagnostiฤnih metod trajnostne mobilnosti.
Napredne metode, ki jih razvijajo na tem podroฤju, obsegajo najnaprednejลกe fizikalno osnovane modele, ki omogoฤajo preboje na podroฤjih virtualizacije razvoja baterij, gorivnih celic, elektrolizerjev (naprav, v katerih voda razpade na vodik in kisik) in na viลกji razni celotnih pogonskih sistemov vozil.
โIzvirnost naลกih modelov temelji na zelo visoki stopnji napovedovanosti modelov, ki izhaja iz sistematiฤne fizikalne osnove modelov ob hkratnih kratkih raฤunskih ฤasih. Tako je z naลกimi modeli moลพno v zgodnjih razvojih fazah, ko komponente ลกe niso izdelane in opredeljene, z visoko natanฤnostjo simulirati delovanje, staranje in varnostne vidike razliฤnih tipov baterij in gorivnih celic v poljubnih zasnovah pogonskih sistemov vozil, kar je kljuฤno za uspeลกen razvoj naprednih vozil,โ je pojasnil.
Ta znanja omogoฤajo tudi preboje na podroฤju najnaprednejลกih virtualnih diagnostiฤnih orodij za baterije in gorivne celice, kjer izvedenke teh modelov, ki se izraฤunavajo v realnem ฤasu, uporabijo za delovanje v naฤinu digitalnih dvojฤkov. To pomeni, da se vzporedno z delovanjem realne naprave izraฤunava njen digitalni dvojฤek. To je osnova za zgodnejลกo zaznavo potencialnih napak in prilagoditev delovanja dejanskemu stanju baterije ali gorivne celice. โS takลกnimi naprednimi metodami bo v prihodnosti moลพno podaljลกati ลพivljenjsko dobo baterije in gorivnih celic ali se izogniti teลพavam,โ je povedal.
Na podroฤju simulacijskih modelov in diagnostiฤnih metod z ekipo sodelujejo v veฤ kot desetih projektih, ki jih financira Evropska komisija. Katraลกnik to znanje in izkuลกnje prenaลกa tudi na slovensko raven, saj je predsednik strokovnega sveta Strateลกkega razvojnega inovacijskega partnerstva na podroฤju mobilnosti. Gre za partnerstvo, ki zdruลพuje ฤlane Gospodarsko interesnega zdruลพenja ACS Slovenski avtomobilski grozd in Zdruลพenja za promet pri Gospodarski zbornici Slovenije.