DomovEkologija & OkoljeDo trajnostne mobilnosti z znanostjo in sistemskim pristopom

Do trajnostne mobilnosti z znanostjo in sistemskim pristopom

Trajnostna mobilnost se je v zadnjih letih uveljavila kot nepogreลกljiv koncept, ki ga med drugim zaznamuje tudi elektrifikacija vozil. A mnogi strokovnjaki poudarjajo, da se ogljiฤna nevtralnost prometa ne zaฤne in konฤa pri elektriฤnih vozilih, saj zahteva ลกirลกi pristop. K mednarodnim prebojem na tem podroฤju prispeva tudi slovensko znanje.

Trajnostna mobilnost niso samo elektriฤna vozila

Trajnostna mobilnost je po besedah Tomaลพa Katraลกnika z ljubljanske fakultete za strojniลกtvo neloฤljivo povezana s sistemskim pristopom, ki vkljuฤuje napredno logistiko, vpeljavo multimodalnosti in novih mobilnih storitev, napredno infrastrukturo, preobrazbo energetskega sektorja ter napredne pogonske sisteme vozil.

โ€œTakลกne reลกitve omogoฤajo zmanjลกanje oziroma optimiziranje ลกtevila prevoลพenih kilometrov in porabe energije na prepeljanega potnika oziroma na enoto prepeljanega tovora. S tem naslavljajo zmanjลกanje rabe energije, ki je bistven gradnik trajnostne mobilnosti,โ€ je dejal za STA.

Te ukrepe je treba dopolniti s ลกirลกo vpeljavo pogonskih sistemov vozil, ki omogoฤajo podnebno nevtralnost in zmanjลกanje ลกkodljivih vplivov na okolje. โ€œล e dodatno pa je treba nadgraditi postopke snovanja, proizvodnje in razgradnje vozil, ki omogoฤajo zmanjลกanje rabe energije in ลกkodljivih vplivov na okolje ter manjลกo uporabo materialov, zlasti kritiฤnih, in njihovo recikliranje,โ€ je poudaril. Vse resne strategije trajnostne mobilnosti po njegovih besedah zato izhajajo iz sistemskega pristopa.

Ne prepoved, temveฤ premiลกljena uporaba

V prihodnosti bomo po Katraลกnikovih besedah priฤa znatnemu porastu elektrificiranih pogonskih sistemov vozil. Baterijski elektriฤni avtomobili bodo pridobivali na pomenu, poveฤeval se bo tudi globalni trลพni deleลพ vozil z gorivnimi celicami, predvsem v segmentu teลพjih vozil za daljลกe razdalje.

โ€œTo pa ne pomeni, da srednjeroฤno na globalni ravni ne bo veฤ motorjev z notranjim zgorevanjem, a se bodo ti v cestnih vozilih vse pogosteje pojavljali v hibridnih in prikljuฤnohibridnih pogonskih sistemih vozil. Slednji namreฤ omogoฤajo uporabo elektriฤnega pogona v mestih, kjer so potrebe po zmanjลกanju ลกkodljivih izpustov najveฤje,โ€ je dejal.

Vodikov pogon in trajnostna mobilnost

Kot je poudaril, je namreฤ kljuฤna premiลกljena izbira pogona glede na potrebe. V mobilnostnih segmentih, ki jih je mogoฤe elektrificirati, je vse veฤ teลพenj k elektrifikaciji. Na drugi strani se predvideva dolgoroฤnejลกa uporaba sintetiฤnih goriv v segmentih prometa na zelo dolge razdalje, kjer trenutno ni moลพna uporaba baterij in vodika. Tu izstopata ladijski in letalski medcelinski promet.

โ€œMed segmentom baterijskih elektriฤnih vozil in vozil, ki uporabljajo sintetiฤna goriva, pa se bodo uporabljala vozila na vodik, vendar bo hitrost vpeljave teh vozil vsaj v zaฤetnih fazah dokaj regionalna pogojena,โ€ je prepriฤan. Preobrazba namreฤ zahteva finanฤna sredstva in infrastrukturo.

Kot je poudaril, imajo pri doseganju ciljev na podroฤju trajnostne mobilnosti pomembno vlogo tudi uporabniki sami. Ne gre namreฤ le za tehnologije, temveฤ tudi naฤin njihove uporabe. โ€œZaฤne se z varฤnejลกo voลพnjo, pri kateri se izogibamo intenzivnim pospeลกevanjem in zaviranjem ter prehitri voลพnji,โ€ je dejal.

Izpostavil je tudi pomen izbire vozila glede na dejanske potrebe, saj prevelika masa in zraฤni upor vozil obฤutno zviลกata porabo goriva oziroma elektrike. โ€œล e veฤji vpliv pa imajo naลกe navade, s katerimi je povezano ลกtevilo kilometrov, ki jih prevozimo oziroma prepotujemo. Brez sprememb navad uporabnikov bo zato teลพko obฤutneje zmanjลกati okoljske vplive prometa,โ€ je poudaril.

Slovensko znanje in izkuลกnje osnova za mednarodne doseลพke

Katraลกnik je tudi vodja Laboratorija za motorje z notranjim zgorevanjem in elektromobilnost na ljubljanski fakulteti za strojniลกtvo. S sodelavci pokrivajo ลกirok spekter aktivnosti od umeลกฤanja trajnostne mobilnosti v napredne energetske sisteme do najnaprednejลกih reลกitev na podroฤju simulacijskih modelov in diagnostiฤnih metod trajnostne mobilnosti.

Napredne metode, ki jih razvijajo na tem podroฤju, obsegajo najnaprednejลกe fizikalno osnovane modele, ki omogoฤajo preboje na podroฤjih virtualizacije razvoja baterij, gorivnih celic, elektrolizerjev (naprav, v katerih voda razpade na vodik in kisik) in na viลกji razni celotnih pogonskih sistemov vozil.

โ€œIzvirnost naลกih modelov temelji na zelo visoki stopnji napovedovanosti modelov, ki izhaja iz sistematiฤne fizikalne osnove modelov ob hkratnih kratkih raฤunskih ฤasih. Tako je z naลกimi modeli moลพno v zgodnjih razvojih fazah, ko komponente ลกe niso izdelane in opredeljene, z visoko natanฤnostjo simulirati delovanje, staranje in varnostne vidike razliฤnih tipov baterij in gorivnih celic v poljubnih zasnovah pogonskih sistemov vozil, kar je kljuฤno za uspeลกen razvoj naprednih vozil,โ€ je pojasnil.

Ta znanja omogoฤajo tudi preboje na podroฤju najnaprednejลกih virtualnih diagnostiฤnih orodij za baterije in gorivne celice, kjer izvedenke teh modelov, ki se izraฤunavajo v realnem ฤasu, uporabijo za delovanje v naฤinu digitalnih dvojฤkov. To pomeni, da se vzporedno z delovanjem realne naprave izraฤunava njen digitalni dvojฤek. To je osnova za zgodnejลกo zaznavo potencialnih napak in prilagoditev delovanja dejanskemu stanju baterije ali gorivne celice. โ€œS takลกnimi naprednimi metodami bo v prihodnosti moลพno podaljลกati ลพivljenjsko dobo baterije in gorivnih celic ali se izogniti teลพavam,โ€ je povedal.

Na podroฤju simulacijskih modelov in diagnostiฤnih metod z ekipo sodelujejo v veฤ kot desetih projektih, ki jih financira Evropska komisija. Katraลกnik to znanje in izkuลกnje prenaลกa tudi na slovensko raven, saj je predsednik strokovnega sveta Strateลกkega razvojnega inovacijskega partnerstva na podroฤju mobilnosti. Gre za partnerstvo, ki zdruลพuje ฤlane Gospodarsko interesnega zdruลพenja ACS Slovenski avtomobilski grozd in Zdruลพenja za promet pri Gospodarski zbornici Slovenije.

STA / Urednistvo
STA / Urednistvo
ฤŒlanek je pripravljen v sodelovanju oziroma iz virov Slovenske tiskovne agencija (STA), ki je vodilni slovenski ponudnik medijskih vsebin za domaฤe in tuje javnosti.

NAJNOVEJล E