DomovZgodbeAnton Komat: Naturam Sequamur! Sledi Naravi!

Anton Komat: Naturam Sequamur! Sledi Naravi!

Predstavljajte si, da sedite v sodobnem potniลกkem letalu na poletu v obljubljeno deลพelo. Obleฤeni ste po zadnji modi, izborno postreลพeni, na voljo vam je raฤunalnik in najmodernejลกa avdiovizualna tehnika. Naenkrat vas zajame silna ลพelja, da bi pokukali v pilotsko kabino. Svojo nenavadno ลพeljo izrazite stevardesi in ker ne izgledate terorist, vam to dovoli. Ko odpre vrata pilotske kabine vidite, da je sedeลพ pilota prazen. Preseneฤeni vpraลกate stevardeso, kje je pilot. Mirno vam odgovori: ยปTo letalo nima pilota, saj ga vodi nevidna roka trga.ยซ Potem opazite, da je tudi sedeลพ kopilota prazen in zaฤudeni reฤete: ยปAli tudi kopilot ni potreben?ยซ. ยปImate prav.ยซ se nasmehne stevardesa, ยปKopilot ni potreben, ker njegovo vlogo opravlja nevidna roka naravnega izbora.ยซ ฤŒudni odgovori vas zmedejo, da izjecljate: ยปJa, kako bomo pa pristali brez pilotov?ยซ ยปNe vem,ยซ odgovori stevardesa, ยปsaj niti ni zgrajeno letaliลกฤe, na katerem naj bi pristali.ยซ Sedaj ste zgroลพeni: ยปAmpak, zaloge goriva v letalu so omejene.ยซ Tedaj vas stevardesa potisne iz pilotske kabine, zapre vrata in reฤe: ยปPreveฤ razmiลกljate in to ni dobro, pozabite vse skupaj in se raje zabavajte. Naroฤite dvojni viski in glejte resniฤnostni ลกov, ki ga predvajamo vsem potnikom.ยซ

Nevidna roka trga

Enega najboljลกih opisov sodobne civilizacije najdete v sijajni knjigi ยปล ola narobe svetaยซ, ki jo je napisal Eduardo Galeano. V njej berete: ยปZastrupljena je zemlja, ki nas bo pokopala ali izgnala. Ni veฤ zraka, le ลกe zaduลกnost. Ni veฤ deลพja, temveฤ kisli deลพ. Ni veฤ parkov, samo parkingi. Ni veฤ druลพb, le ลกe delniลกke druลพbe. Podjetja namesto narodov. Potroลกniki namesto drลพavljanov. Konglomerati namesto mest. Ni veฤ ljudi, samo javnost. Ni veฤ resniฤnosti, le ลกe navidezna resniฤnost. Ni vizije, razen televizije. Ta civilizacija svetu vsiljuje naฤin ลพivljenja, ki ฤloveลกka bitja kot fotokopije razmnoลพuje v vzorne potroลกnike. Vzorni potroลกnik pred malim zaslonom presedi ลกtiri ure na dan in golta plastiฤno hrano, oz. odpadke, ki se prodajajo kot hrana. Potroลกniลกka blaznost v vrtoglavem ritmu ustvarja vsiljene potrebe po nenehnih nakupih.

Stvari se v hipu postarajo in nadomestijo jih druge stvari ลกe bolj kratkega trajanja.ยซ Toda planetarni ekosistem ne zmore veฤ oskrbovati nakupovalnih centrov in vzdrลพevati potroลกniลกkega delirija. Ubogi ljudje ne vedo, da z denarjem lahko kupijo dvorec, ne morejo pa kupiti topline doma; lahko kupijo zlato uro, ne pa ฤasa; lahko kupijo posteljo iz ebenovine, ne pa mirnega spanca; lahko kupijo vsako knjigo, ne pa modrosti; lahko kupijo vsa zdravila, ne pa zdravja; lahko si kupijo katerikoli poloลพaj, ne pa spoลกtovanja; lahko kupijo plastiฤno kirurgijo, ne pa radosti bivanja; tudi seks lahko kupijo, nikoli pa si ne morejo kupiti ljubezni. Za sistem, ki mora prodajati vedno veฤ, je nujno, da vedno manj plaฤuje delovno silo, ki vse bolj tone v revลกฤini in pomanjkanju. Kdor ni ujetnik pomanjkanja, je ujetnik strahu.

Nekateri ne spijo zaradi pohlepa po stvareh, ki jih nimajo; drugi pa so nespeฤni zaradi strahu, da ne bi izgubili stvari, ki jih imajo. Zato soฤloveka prepoznamo kot groลพnjo, ne kot sreฤanje. Nad vso to pritlehnostjo pa finanฤna svojat ugrablja drลพave, ki jih skorumpirani politiki razprodajajo po steฤajnih cenah. Najuspeลกnejลกe so tiste industrijske panoge, ki najbolj zastrupljajo planet, in najveฤje dobiฤke imajo tista podjetja, ki z najniลพjimi stroลกki uniฤijo najveฤ narave. Skratka, najboljลกi izraz za organiziran kriminal je globalna ekonomija. V njej vlada histerija finanฤnega ลกpekuliranja. Ko so psihiatri izdelovali psiholoลกki profil osebja na Wall Street, so ugotovili, da tam paradira vsaj ฤetrtina psihopatov, zrelih za zdravljenje. Toda Wall Street je center globalnega Casino Royal, in ลพrtev odloฤitev, ki jih tam sprejemajo, je ves svet. V svetu, noriลกnici brez zidov, norci vladajo, pametni pa norijo! Virtualna ekonomija premeลกฤa kapital, doloฤa cene surovin, zemlje, vode in hrane, uniฤuje drลพave, privatizira javna dobra in ustvarja mnoลพico revnih in laฤnih.

Njen jezik so sprenevedanja: kapitalizem je trลพno gospodarstvo, imperializem je globalizacija, kraja denarja so naloลพbe, bilanฤne poneverbe so kreativne bilance, korupciji pravijo lobiranje, prodaji podjetij pod ceno se reฤe iskanje strateลกkega partnerja, prodaji vnaprej dogovorjenemu kupcu za mastne provizije pravijo dokapitalizacija, totalitarizem oblasti je pragmatiฤnost, zaton demokracije je politiฤni realizem, revลกฤina je neprilagojenost v boju za obstanek, suลพenjstvo delavcev je fleksibilnost ฤloveลกkega kapitala, ob bombardiranju ubiti nedolลพni civilisti so kolateralna ลกkoda, upornikom proti zloฤinom korporacij pravijo teroristi, muฤenje ljudi je psiholoลกki pritisk, diktatura bankirjev je tehniฤna vlada, kraja skupnih dobrin, npr. vode, je liberalizacija trga, druลพbeni problemi postajajo policijski problemi. V globalnem Casino Royal radi postopajo tudi politiki. Nekateri politiki tako ljubijo domovino, da bi jo najraje prenesli na svoj tajni banฤni raฤun na Kajmanskih ali Deviลกkih otokih. S plenilskim znaฤajem kajmanov bi radi ostali nedolลพne device. Vestalke v templju napuha in grabeลพljivosti. Toda ne krade se samo denar, ampak tudi volitve. Sicer pa, ฤe bi volitve lahko karkoli spremenile, bi bile itak prepovedane. Revni so obsojeni, da postanejo stari in grdi. Bogati si lahko kupijo lase, nosove, ustnice, prsi, trebuhe in riti po meri. Po nekaj operacijah sicer oni postanejo podobni zombijem, one pa dobe obraze mumij XVI dinastije, toda najhuje je, da imajo oboji teลพave pri mimiki. ฤŒe pomeลพiknejo, jim trznejo ustnice; ฤe se preลกiroko nasmehnejo, se jim skrivijo uลกesa. Vsaj malce zabave za revne.

Anton Komat

Ker je duh ฤloveลกtva ostarel, smo postali barbari, ki nismo na ฤelu velikega vzpona, temveฤ na ฤelu velikega padca. Brezduลกni smo, brez domiลกljije, brez velikih del umetnosti, brezbriลพni, brezobzirni in brutalni, drลพeฤ se zgolj materialnih uspehov, stojimo med nekdanjo kulturo in niฤemer. Smo novi nomadi brez korenin, brezdomni prebivalci velemest, ljudje dejstev brez tradicij in zgodovinskega spomina, sebiฤno inteligentni, vendar brezupno izgubljeni v mnoลพici. Nimamo nikakrลกnega razumevanja za vse, kar se je ลกe ohranilo s prenaลกanjem iz roda v rod. ฤŒlovek se je iz ptiฤje spustil na ลพabjo perspektivo. To so naลกi predniki ลพe doลพiveli, po padcu rimskega imperija, ko je svet za veฤ stoletij potonil v ฤas brez zgodovine, v ยปDobo temeยซ. Preteklost ni pozabila na nas!

Krizno dogajanje ฤloveลกke civilizacije je kompleksno in v svoji dinamiki in posledicah kaลพe znaฤaj kaotiฤnega dogajanja. V jedru globalnih kriz je temeljno nasprotje med ekonomijo in ekologijo. ฤŒe je ekologija veda o naลกem domu, ekonomija pa veda o gospodarjenju v tem domu, potem je noro, da ti vedi danes predstavljata popolna paradigmatska antagonizma. Homo oeconomicus se le prezirljivo nasmehne, ฤeลก: ยปZakaj neki naj varujem naravo? Mene zanima samo denar. Briga me, ฤe me bodo potomci preklinjali. To bo njihov problem, mene takrat ne bo na tem svetu.ยซ

Ker je celotna politika kolabirala v ekonomsko politiko, je vse naprodaj, prek vseh vrednostnih prioritet kotirata le moฤ in denar. ยปImetiยซ pomeni vse, ยปbitiยซ pa je zasebna stvar posameznika. Pritisk dominantne druลพbene zavesti je strahoten in temelji na fantazmi sebiฤnega hedonizma. Ta sebiฤnost pa ni veฤ zmoลพna medฤloveลกkih odnosov. Brez hierarhije vrednot druลพba ne more dolgo obstajati, poruลกi se namreฤ simbolni red, z njim pa umre kultura. Padli smo v stanje, v katerem prevladujoฤi simbolni red ni veฤ zmoลพen razloลพiti, kaj se dogaja. Sodobni ฤlovek je postavljen pred kaotiฤni vrtinec dejstev, obenem pa nima veฤ pojmovnih orodij, s katerimi bi ga zapopadel. Nemoฤen in prestraลกen strmi v brezno, ki se odpira pred njim. Druลพba je razpadla v prah posameznikov in se atomizirala v socialno izolirane individuume. Zaradi tega socialna entropija geometriฤno naraลกฤa. Imunski sistemi druลพbe (pravni sistem in podsistemi od policije in toลพilstva) ne delujejo veฤ. Vsi nekaj ฤakajo, medtem pa ลพivijo od danes do jutri. V tem ne-dogajanju se vse bolj krepi zlo. Ljudje v razvitem svetu danes nimajo veฤ tega, kar so imeli predniki nekoฤ v izobilju in zastonj. Vodni viri postajajo blago na trgu, obdavฤujejo se bivaliลกฤa ljudi, ljudje nimajo veฤ dostopa do plodne zemlje in semen, iz ljudi se dela bolnike, ki se morajo pod prisilo zdraviti, v vsakomur vidijo potencialnega terorista in budno oko Velikega brata spremlja vsak naลก korak. Miselna lenoba na globalnem sejmu niฤevosti tako prehaja v kolektivno norost. Paranoiฤna politika vodi shizofreni svet.

Zavraฤanje tehtnega premisleka o ciljih ฤloveลกke civilizacije nas vodi naravnost k tragediji Mellvillovega kapitana Ahaba, ฤigar sredstva so bila vseskozi racionalna, njegov namen pa blazen. Namen ekonomije neomejene rasti je blazen v tem, da skuลกa zadovoljiti neskonฤne potrebe s pomoฤjo omejene koliฤine naravnih virov. Smiselnost ekonomije rasti je enaka smiselnosti Ahabove obsedenosti v zasledovanju Moby Dicka, belega kita, z edinim ciljem, da ga ubije. In tudi vsa racionalna sredstva, ki so uporabljena v tej nori igri, ne opraviฤijo norosti cilja te tvegane igre. Orjaลกki beli kit, Moby Dick, je ena izmed najmogoฤnejลกih  literarnih upodobitev naravnih sil, kar jih je kdaj spisal ฤlovek. Konec zgodbe prinaลกa jasno sporoฤilo: kit Moby Dick ubije kapitana Ahaba, narava je vedno moฤnejลกa kot ฤlovek. ฤŒe pristanemo na Ahabovo noro zamisel, lahko usoda kapitana Ahaba doleti vse nas.     

Toda kako izstopiti iz ladje norcev kapitana Ahaba in stesati varno Noetovo barko? Kako najti izhod iz narave, ne da bi jo pri tem morali ลพrtvovati in kako vstopiti v zgodovino, ne da bi pri tem postali njene ลพrtve? Reลกitev predstavlja prenos ekosistemskih evolucijskih reลกitev v ฤloveลกko druลพbo (biozofija โ€“ to je tema moje knjige Simbiotski ฤlovek). Ekonomija mora postati stroka znotraj ekologije. Narava premore vse reลกitve za naลกo zavoลพeno civilizacijo, postati moramo le ekoloลกko pismeni in ลพiveti ลพivljenje planeta Zemlja.

Nevidna roka naravnega izbora

V 20. stoletju smo bili priฤe trem velikim revolucijam v znanosti. Relativnost se je znebila newtonske iluzije absolutnega prostora in ฤasa, kvantna teorija je zbrisala zamisli o objektivnem opazovalcu in natanฤnem merjenju, teorija kaosa (kot varianta teorije sistemov) pa je odplaknila fantazije o predvidljivosti naravnih dogodkov. Od vseh treh revolucij se le kaos tiฤe sveta, ki ga vidimo in ลพivimo. Toda kaos odpira probleme in postavlja vpraลกanja, ki jim uveljavljeni znanstveni pristopi niso kos. Kjer se zaฤne kaos, se konฤa klasiฤna znanost. Kaos pomeni konec redukcionizma v znanosti. Toda redukcionizem v znanosti ลกe vedno prevladuje. Sodobna medicina ลกe vedno obravnava ฤloveลกko telo kot fiziฤni stroj v skladu z Newtonovimi principi in Descartesovim loฤevanjem duha od telesa. Laลพje je zdraviti mehaniฤno telo โ€“ kot mehanik avto โ€“  kot pa se ukvarjati z njegovim nadleลพnim duhom.

Medicina zavraฤa vse izjeme, ki ne potrjujejo njene dogme. Toda teorija ne sme imeti nobenih izjem. ฤŒe jih ima, ni pravilna. ล e vedno se ฤloveลกko telo, njegova tkiva in celice, delijo na posamezne sestavine, farmacija pa iลกฤe ฤudeลพna zdravila in gene po meri. Niฤ ฤudnega, da je v ZDA tretji vzrok smrti iatrogena bolezen, bolezen, ki jo povzroฤi zdravniลกki poseg. Previdne ocene v American Medical Association navajajo, da je v letu 2000 veฤ kot 120.000 ljudi umrlo zaradi nezaลพelenih uฤinkov zdravil, bolj natanฤna analiza iz leta 2003 je to ลกtevilko dvignila na 300.000 ลพrtev! Placebo uฤinek je le beลพno omenjen na medicinskih fakultetah, moral pa bi biti glavni predmet. Zdravniki ne bi smeli zavrniti moฤi uma, in vse staviti na skalpel in tablete. Toda ยปlaลพno zdraviloยซ se v veฤini testov izkaลพe enako uฤinkovito kot kemiฤni koktajli. Nekateri celo trdijo, da je zgodovina medicina pravzaprav zgodovina placebo uฤinkov.

Znanstveni svet, ki ลกe vedno temelji na redukcionistiฤnem pogledu na svet, je zaradi tega presenetljivo omejen in zato sprejema nespametne zakljuฤke in odloฤitve, ki generirajo nove in nove probleme. Da bi druลพba vzdrลพevala razvoj, mora nenehno reลกevati probleme, ki se pojavljajo, reลกevanje problemov zahteva nove organizacijske reลกitve, s tem pa nove druลพbene stroลกke, kar povzroฤa ลกe veฤjo kompleksnost druลพbe. Imamo torej opraviti s tipiฤno obliko pozitivne povratne zveze, ko en pojav vse bolj pospeลกuje drugega. V teh spirali povratnega pospeลกevanja obstoji posebna toฤka (toฤka bifurkacije โ€“ toฤka razcepa), v kateri se vsi dosegljivi viri in vsa razpoloลพljiva energija porabljajo zgolj za vzdrลพevanje ลพe doseลพene stopnje kompleksnosti. Npr., ko bo dogma ekonomije neomejene rasti poลพrla vse razpoloลพljive vire civilizacije, se bo ta uniฤila v globalni vojni za vire in propadla. Potem se mora druลพba samoorganizirati na niลพji ravni kompleksnosti ali pa jo ยปpo svojeยซ preuredijo barbari, katerih sunek jo je dokonฤno zruลกil (primer: propad antiฤnega Rima).

Anton Komat

Naลกa civilizacija je dosegla najviลกjo stopnjo kompleksnosti v ฤloveลกki zgodovini. Rastoฤi neizogibni problemi, ki se kopiฤijo, sproลพajo neizbeลพne procese, ki v pozitivni povratni zvezi ne le ลกe bolj zaostrujejo obstojeฤe probleme, paฤ pa sproลพajo ลกe ลกtevilne nove, ki jih poprej nismo poznali. Zavedati se moramo, da vsak nereลกen problem predstavlja novo pokonci postavljeno domino. Stojeฤih domin na globalni mizi je vse veฤ. Kakลกen sunek bo potreben za sproลพitev kaskade katastrof? Teorija kaosa nam jasno govori, da je ob zadostnem ลกtevilu domin dovolj ลพe najmanjลกi sunek od zunaj. Stanje ekosistema planeta je kot tempirana bomba, zelo zapletena tempirana bomba, ki bo nekega dne eksplodirala. To se lahko zgodi jutri ali pa ฤez nekaj let, vendar zgodilo se bo. Detonator na tej bombi ni absolutno natanฤen mehanizem, ki se bo sproลพil v napovedljivem ฤasovnem roku. Takrat bo narava preko toฤke razcepa  zdrsnila v kaotiฤno stanje in preskoฤila v novo ravnovesje, v novo trajektorijo faznega portreta sistema. Spremembo bomo zaznali kot katastrofo, kot nakljuฤno, nepriฤakovano in nenadno katastrofo. In takrat se bo zmagoslavno vpitje o silnem napredku spremenilo v vpitje iz groze in strahu. Ali ni ลกkoda ฤloveka, lahko bi pametneje uporabil svoj um?

Charles Darwin ni poznal teorije kaosa, vendar se moramo vpraลกati, ali nova spoznanja znanosti sploh ลกe podpirajo njegovo teorijo? Vpraลกanje je sila umestno, saj se je neodarvinizem sprevrgel v dogmo, ki je okupirala ลพivljenje sodobnega ฤloveka. Teorijo so vedno znova zlorabljali kot socialni darvinizem za upraviฤevanje razliฤnih politiฤnih in gospodarskih interesov. Avtorji razprav o socialnem darvinizmu so bili prepriฤani, da je sama teorija nepristranski, objektiven in verodostojen posnetek delujoฤega naฤrta narave. Utrdilo se je prepriฤanje, da je Darwin odkril zakon narave. Toda nova generacija raziskovalcev je priฤela dvomiti o sami teoriji in domnevati, da je ลพe njeno izhodiลกฤe druลพbeno pogojeno, kot so druลพbeno pogojeni cilji, za katere so jo pozneje izkoriลกฤali. Otto Rank meni, da Darwinova teorija ni niฤ drugega kot pogled angleลกkega meลกฤanstva v ogledalo narave, v katerem vidi odsev svojega lastnega vedenja. Darwin je ลพivel v ฤasu, ki ga je zaznamoval prehod od agrarnega gospodarstva v industrijsko kapitalistiฤno dobo in Anglija je bila na ฤelu teh revolucionarnih sprememb. Potrebovala je novo kozmologijo, ki bi podala smisel druลพbeni zmedi, v kateri se je Anglija iz deลพele senenih kopic spreminjala v deลพelo tovarniลกkih dimnikov. V dobi strojev je Darwin utemeljil mehanicistiฤen koncept ลพivljenja.

ฤŒlovekov boj za obstanek je primerjal z naravnim bojem za obstanek. V profitno zasnovani druลพbi je pridobitniลกtvo utemeljeno kot osnovno naฤelo preลพivetja. Darwin je naravi pripisal motivacije kapitala ter ji podelil celo znaฤilnosti trga, kapitalistiฤno obliko boja za obstanek in vladanje najbolj prilagojenih. Z Darwinovim konceptom divergence v naravi je mogoฤe odliฤno zagovarjati imperializem na vrhuncu kolonialne ekspanzije. Kolonije so bile ลกe nezasedene bioloลกke niลกe, ki jih je bilo treba osvojiti in zapolniti. Darwinove zamisli, kako se organizmi vedejo v naravi, so popoln posnetek ideje Adama Smitha o tem, kako se kupci in prodajalci vedejo na trgu. Oboje, tako naravo kot trg vodi ยปnevidna rokaยซ. Pri Darwinu je ยปnevidna rokaยซ naravni izbor, pri Smithu je ยปnevidna rokaยซ trg. Zgodovinar Oswald Spengler je teorijo evolucije sijajno povzel z opazko: ยปCelotna Darwinova teorija je zgolj prenos ekonomije na biologijo.ยซ S knjigo ยปRazvoj vrstยซ je kapitalizem vedno opraviฤil svoje sebiฤno vedenje, ker se je skliceval na zakone narave.

Darwinova teorija predpostavlja, da je evolucija rezultat dveh faktorjev: naravne selekcije in dednih variacij. Naravna selekcija oblikuje populacije tako, da ohranja koristne variacije, ki se prenaลกajo na sledeฤe generacije. Seveda Darwin ni vedel, kako nastajajo nove variacije, niti tega, kako se dedujejo. Z napredkom molekularne genetike se je biologom dozdevalo, da razumejo mehanizme dednosti in izvor variacij. Po neodarvinizmu so nosilci dednosti geni, sestavljeni iz DNK, nove variacije pa nastajajo z mutacijami. Veฤina mutacij je ลกkodljivih, koristne so izjemno redke. Slednje pa naj bi bile edini vir materiala, ki je nujen za evolucijo velikih razmerij. In tudi med njimi le tiste, ki spreminjajo morfologijo organizma. Vendar podobnosti in razlike v genih nikakor niso povezane s podobnostmi in razlikami v morfologiji.

Teze Richarda Dawkinsa, tega najbolj zagrizenega darvinista in redukcionista sedanjosti, so se sesule v prah, prav tako, kakor njegova paradigma genskega determinizma. ลฝiva bitja in ฤlovek niso le gole kolekcije genov, ki v medsebojnem boju za obstanek uporabljajo svoja ยปoboroลพenaยซ telesa kot sredstvo za doseganje evolucijskih ciljev. Narava ni le svet ฤekanov in krempljev ter potokov krvi ลกibkejลกih in manj prilagojenih bitij. ลฝivljenje ni le neizprosen boj ยปgenskih embalaลพยซ, ki prenaลกajo DNA iz roda v rod, je nekaj bistveno drugega. Ali se rodimo le zato, da prenesemo DNA na prihodnji rod? ลฝivljenje je vsekakor nekaj bistveno bolj prikritega naลกim oฤem in izmuzljivega naลกemu linearnemu razumu.

Darwinova teorija ima vgrajeno fatalno logiฤno napako. Bistvo njegove teorije evolucije je prevlada nakljuฤja (nakljuฤne mutacije) v oblikovanju evolucije. Toda nakljuฤni sistemi ne morejo vzdrลพevati ลพivljenja. Manjka jim potrebna organizacija (biotska integracija), ki bi zagotovila homeostatsko integrirano fiziologijo organizmov.

ฤŒe stanje zaฤinimo ลกe s pojmom genomska ekvivalenca, vse skupaj postane noฤna mora neodarvinistov. V vseh celicah organizma je prisotna kopija istega genskega zapisa, toda celice so sila razliฤne. Torej ฤe geni kontrolirajo razvoj in je v vsaki celici kopija istega genskega paketa, od kod razliฤne celice? Standardna razlaga govori o tem, da so celice razliฤne, ker je vkljuฤenost, oz. izkljuฤenost genov v razliฤnih celicah razliฤna. Ampak tak odgovor, ki predpostavlja obstoj homeostatskih mehanizmov izven genskega aparata, kaลพe na obstoj sistema, ki je epigenetski. Obstoji torej nekaj izven genov, kar ureja gene same, nekaj deluje izven DNK, kar v konฤni instanci usmerja samo evolucijo. Epigenetika je zadala smrtni udarec neodavinizmu in genskemu determinizmu.

Anton Komat

Bruce H. Lipton piลกe: ยปลฝivljenje celice v telesu in ลพivljenje ljudi v civilizaciji sta si samo-podobni preko meril. Kako je mogoฤe, da 50 milijard ฤloveลกkih celic ลพivi v simbiozi, medtem ko 7 milijard ljudi stoji na robu medsebojnega uniฤenja? Nekaj je hudo narobe v ฤloveลกkem duhu. Racionalizem se je v 19. st. spremenil v materializem in svoje mnenje dvignil do kanoniฤne vrednosti. S tem je bil na sam vrh postavljen kult koristnosti, ki mu je Darwin ลพrtvoval Goethejev nauk o naravi. Organsko logiko ลพivljenja je zamenjala mehanska. Darvinizem je biologijo naredil politiฤno uฤinkovito.ยซ

Zgodovina je prepolna zgodb o vojnah, nasilju, pobijanju, ropanju in izkoriลกฤanju. Pred nami je nova zgodba, ki predstavlja kljuฤ naลกega preลพivetja. Ali bomo propadli, oklepajoฤ se starih zgodb, ali pa se bomo spametovali, povzdignjeni v novo zgodbo. Ponovno smo na izhodiลกฤni toฤki, ko moramo prevrednotiti prav vse! Predvsem pa razviti novo kozmologijo ฤloveka, torej se izpraลกati o temeljnih izhodiลกฤih in poslanstvu naลกega bivanja. Kdo smo in kam gremo? Quo vadis, Homo?

V svetu se dogaja dramatiฤna sinteza, zdruลพevanje Newtonske fizike in kvantne mehanike, s ciljem podati holistiฤno razumevanje sveta. Izkljuฤujoฤa dilema ali/ali se spreminja v tretjo pot, v reลกitev problema. Sledeฤ darvinistiฤni teoriji so zakoni ฤloveลกke dลพungle, zakoni brez kakrลกnekoli moralne kode. Svoj vpliv izvajajo preko ekonomije in politike, ki spodbujata taka prepriฤanja. Genski determinizem je dosegel svoj viลกek v korporativni genski tehnologiji GSO, ki hoฤe s totalitarnimi metodami bioterorizma in agroterorizma prevzeti popoln nadzor nad svetovno prehrano. Prvi udar proti genskemu determinizmu je sproลพil projekt HGP (Humane Genome Project) katerega rezultati so bili objavljeni leta 2003. Nadaljnje raziskave so dotolkle genski determinizem. Znanost je dokazala, da informacije iz okolja spreminjajo genski zapis, torej je teza, da ลพivljenje kontrolirajo geni, obrnjena na glavo. Predpostavka, da smo ลพrtve svojih genov, je ovrลพena. S tem pa je ovrลพen sam temelj genskega inลพeniringa. Toda kljub temu revolucionarnemu znanstvenemu preobratu, mediji ลกe vedno reproducirajo dogmo genskega determinizma v poplavi zgodb, v katerih identificirajo ยปnove geneยซ, ki kontrolirajo raka, tisto bolezen ali ono lastnost ฤloveka, celo ฤustva, celo gen sreฤe!

Epigenetika pomeni ยปnekaj nad genetikoยซ, ยปnadzor nad genetikoยซ. Epigenetika je znanost o tem, kako okoljski signali izbirajo, modificirajo in regulirajo aktivnost genov. Lastnosti naลกih ลพivljenj in lastnosti posamiฤne celice torej ne doloฤajo naลกi geni, ampak njihova interakcija z draลพljaji iz okolja, ki poganjajo ลพivljenje tako, da okoljski signali aktivirajo celiฤne procese, ki spremenijo izraลพanje genov. Epigenetski mehanizem spreminja odฤitavanje genske kode na naฤin, da ustvari preko 30.000 razliฤnih sprememb proteinov iz istega genskega naฤrta. Oseba je lahko rojena z zdravimi geni, a zaradi popaฤenosti genskih signalov lahko razvije mutantno stanje, kot je rak. Maligne tvorbe pri 95% pacientov torej ne pridejo iz defektnih genov, paฤ pa iz epigenetskih sprememb, ki jih povzroฤi okolje! ล tevilne raziskave so dokazale izjemen pomen kvalitetne hrane na zdravje: mikroRNK, ingestirana z rastlinsko hrano regulira ekspresijo genov pri ลพivalih in ฤloveku! S tem je osvetljeno hindujsko reklo: ยปSi, kar jeลก!ยซ, Hipokratovo: ยปNaj bo hrana tvoje zdraviloยซ in kitajsko: ยปNaj bo kmet zdravnik.ยซ

ฤŒloveลกka bitja so posledica ยปkolektivne zavesti celicยซ. Tako kot narod odseva sinergijo lastnosti svojih prebivalcev, naลกa ฤloveลกkost odseva sinergijo naลกih celiฤnih skupnosti. Ne obstaja niti ena nova fizioloลกka funkcija v naลกih telesih, ki ne bi bila ลพe izraลพena v posamiฤni celici. Vsaka celica z jedrom ima po svoji funkciji naลกemu telesnemu sistemu analogen ลพivฤni, prebavni in dihalni sistem, sistem izloฤanja, sistem ลพlez z notranjim izloฤanjem, miลกiฤni in skeletni sistem, koลพo, kardiovaskularni sistem, reproduktivni sistem in celo imunski sistem. Ali prepoznate v tem samo-podobnost preko meril, temeljno naฤelo fraktalne geometrije?

Epigenetika predstavlja revolucionarno prekucijo, preobrat paradigme sodobne biologije. Predstavlja zasuk od genskega determinizma in neodarvinizma. Geni niso veฤ ยปboลพja usodaยซ, ampak fiziฤni spomini iz evolucije nauฤenih izkuลกenj organizma. Hkrati pa nas epigenetika vodi prek Darwinove teorije, ki poudarja pomembnost posameznika, do tiste, ki poudarja pomembnost skupnosti. Rodila se je kvantna holistiฤna biologija. Ta ยปKopernikanski obratยซ biologije bo imel kmalu nepredstavljive posledice za ฤloveลกko druลพbo.

ฤŒe zdruลพimo kljuฤno naฤelo kvantne fizike, da svojo podobo o resnici ustvari opazovalec in naฤela epigenetike, da okoljski signali modificirajo in regulirajo naลกa telesa, ume in poslediฤno naลกa ลพivljenja, se nam razpre presenetljivo drugaฤen pogled na svet. Prepoznali so ga ลพe veliki kvantni fiziki, Werner Heisenberg: ยปPrvi poลพirek iz ฤaลกe naravoslovja nas naredi neverne, toda na dnu ฤaลกe ฤaka Bog.ยซ, Erwin Schrodinger:ยซVsa ลพiva bitja spadamo skupaj, saj smo v resnici vsi le strani ali vidiki enega samega bitja, ki se v zahodnjaลกkem izrazju morda imenuje Bog, medtem ko se v Upaniลกadah imenuje Brahman. V vesolju moramo prepoznati odsev svoje najgloblje narave, saj smo v resnici njegova uลกesa, oฤi, njegovo miลกljenje in govor.ยซ Tudi oฤe relativnostne teorije Albert Einstein doลพivlja mistiฤna izkustva: ยปPoboลพnost znanstvenika je v zamaknjenem strmenju nad harmonijo zakonitosti narave, v katerih se razodeva superioren razum.ยซ

Joseph Campbell piลกe: ยปVse, kar obstaja je medsebojno povezano, zato je materialno vesolje sestavni del nevidne univerzalne matrice energetskih sil, v kateri z delci upravlja nevidno polje. Nobenih zakonov ni tam daleฤ zunaj, ki ne bi veljali tukaj, nobenih bogov ni tam zunaj, ki jih ne bi bilo tukaj, in ne le tukaj, ampak v nas, v naลกem umu. Nismo priลกli ยปna ta svetยซ. Priลกli smo ยปiz njegaยซ, prav tako kot seme pride z drevesa ali dojenฤek iz maternice. Smo naravni plod te Zemlje in ฤe smo inteligentna bitja, je neogibno, da smo plodovi inteligentne Zemlje. Danes sodelujemo v enem najpomembnejลกih skokov ฤloveลกkega duha, kar jih je kdaj bilo, jih bo ali sploh more biti. Zaฤetek prihajajoฤega obdobja neposredne duhovnosti.ยซ

Filozof Jean Gebser piลกe o evoluciji ฤlovekove zavesti, ki poteka skokovito od arhaiฤne, magiฤne, mitske, mentalne do integralne strukture. Epigenetski pogled na ลพivljenje prinaลกa izhodiลกฤe za evolucijski skok k novi integralni zavesti ฤloveka. Tudi veliki duhovni uฤitelj Willigis Jager govori o evolucijskem skoku v trans-personalno mistiฤno zavest, kakor jo imenuje. V knjigi ยปVsak val je morjeยซ piลกe: ยปฤŒloveลกko psiho in zavest vidim kot izraz in odsev kozmiฤne inteligence, ki prepaja ves Univerzum in celotno eksistenco. Vse je kozmos, in vse v kozmosu je pojavna oblika iste kozmiฤne biti.ยซ Naลกa zavest jaza se je razvila v egocentrizem, ki se ne vede veฤ v skladu z evolucijo. Moramo udejanjiti sposobnosti preseganja sebe in razviti trans-personalno mistiฤno zavest. Pri tem pa seveda mistika ni stvar vere, temveฤ izkustva. Le tako bomo doลพiveli Unio Mistica in preลพiveli.

Naj ob koncu dodam ลกe svojo misel, ki sem jo zapisal ลพe leta 2000 v svoji knjigi ยปZaton Prometejeve dobeยซ:

ยปPrepletenost prikazovanj ฤudeลพa ลพivljenja in soodvisnost ลพivih bitij sta neloฤljivi in vseobsegajoฤi. Splet ลพivljenja je kakor neskonฤno zapleteno tkanje, v katerem mora drลพati vsaka nit, vsako vozliลกฤe. Harmonizacija planetarnega ลพivljenja je v milijonih let dosegla ustroj holograma, kjer je celota skrita v vsakem od njenih delov in katere zavest je sestavni del univerzuma. ฤŒlovek sam po sebi je ลพivi dokaz kozmiฤne inteligence.ยซ

Anton Komat
Anton Komat
Anton Komat je svobodni raziskovalec, pisec, scenarist, publicist in naravovarstvenik.

NAJNOVEJล E