Predstavljajte si, da sedite v sodobnem potniลกkem letalu na poletu v obljubljeno deลพelo. Obleฤeni ste po zadnji modi, izborno postreลพeni, na voljo vam je raฤunalnik in najmodernejลกa avdiovizualna tehnika. Naenkrat vas zajame silna ลพelja, da bi pokukali v pilotsko kabino. Svojo nenavadno ลพeljo izrazite stevardesi in ker ne izgledate terorist, vam to dovoli. Ko odpre vrata pilotske kabine vidite, da je sedeลพ pilota prazen. Preseneฤeni vpraลกate stevardeso, kje je pilot. Mirno vam odgovori: ยปTo letalo nima pilota, saj ga vodi nevidna roka trga.ยซ Potem opazite, da je tudi sedeลพ kopilota prazen in zaฤudeni reฤete: ยปAli tudi kopilot ni potreben?ยซ. ยปImate prav.ยซ se nasmehne stevardesa, ยปKopilot ni potreben, ker njegovo vlogo opravlja nevidna roka naravnega izbora.ยซ ฤudni odgovori vas zmedejo, da izjecljate: ยปJa, kako bomo pa pristali brez pilotov?ยซ ยปNe vem,ยซ odgovori stevardesa, ยปsaj niti ni zgrajeno letaliลกฤe, na katerem naj bi pristali.ยซ Sedaj ste zgroลพeni: ยปAmpak, zaloge goriva v letalu so omejene.ยซ Tedaj vas stevardesa potisne iz pilotske kabine, zapre vrata in reฤe: ยปPreveฤ razmiลกljate in to ni dobro, pozabite vse skupaj in se raje zabavajte. Naroฤite dvojni viski in glejte resniฤnostni ลกov, ki ga predvajamo vsem potnikom.ยซ
Nevidna roka trga
Enega najboljลกih opisov sodobne civilizacije najdete v sijajni knjigi ยปล ola narobe svetaยซ, ki jo je napisal Eduardo Galeano. V njej berete: ยปZastrupljena je zemlja, ki nas bo pokopala ali izgnala. Ni veฤ zraka, le ลกe zaduลกnost. Ni veฤ deลพja, temveฤ kisli deลพ. Ni veฤ parkov, samo parkingi. Ni veฤ druลพb, le ลกe delniลกke druลพbe. Podjetja namesto narodov. Potroลกniki namesto drลพavljanov. Konglomerati namesto mest. Ni veฤ ljudi, samo javnost. Ni veฤ resniฤnosti, le ลกe navidezna resniฤnost. Ni vizije, razen televizije. Ta civilizacija svetu vsiljuje naฤin ลพivljenja, ki ฤloveลกka bitja kot fotokopije razmnoลพuje v vzorne potroลกnike. Vzorni potroลกnik pred malim zaslonom presedi ลกtiri ure na dan in golta plastiฤno hrano, oz. odpadke, ki se prodajajo kot hrana. Potroลกniลกka blaznost v vrtoglavem ritmu ustvarja vsiljene potrebe po nenehnih nakupih.
Stvari se v hipu postarajo in nadomestijo jih druge stvari ลกe bolj kratkega trajanja.ยซ Toda planetarni ekosistem ne zmore veฤ oskrbovati nakupovalnih centrov in vzdrลพevati potroลกniลกkega delirija. Ubogi ljudje ne vedo, da z denarjem lahko kupijo dvorec, ne morejo pa kupiti topline doma; lahko kupijo zlato uro, ne pa ฤasa; lahko kupijo posteljo iz ebenovine, ne pa mirnega spanca; lahko kupijo vsako knjigo, ne pa modrosti; lahko kupijo vsa zdravila, ne pa zdravja; lahko si kupijo katerikoli poloลพaj, ne pa spoลกtovanja; lahko kupijo plastiฤno kirurgijo, ne pa radosti bivanja; tudi seks lahko kupijo, nikoli pa si ne morejo kupiti ljubezni. Za sistem, ki mora prodajati vedno veฤ, je nujno, da vedno manj plaฤuje delovno silo, ki vse bolj tone v revลกฤini in pomanjkanju. Kdor ni ujetnik pomanjkanja, je ujetnik strahu.
Nekateri ne spijo zaradi pohlepa po stvareh, ki jih nimajo; drugi pa so nespeฤni zaradi strahu, da ne bi izgubili stvari, ki jih imajo. Zato soฤloveka prepoznamo kot groลพnjo, ne kot sreฤanje. Nad vso to pritlehnostjo pa finanฤna svojat ugrablja drลพave, ki jih skorumpirani politiki razprodajajo po steฤajnih cenah. Najuspeลกnejลกe so tiste industrijske panoge, ki najbolj zastrupljajo planet, in najveฤje dobiฤke imajo tista podjetja, ki z najniลพjimi stroลกki uniฤijo najveฤ narave. Skratka, najboljลกi izraz za organiziran kriminal je globalna ekonomija. V njej vlada histerija finanฤnega ลกpekuliranja. Ko so psihiatri izdelovali psiholoลกki profil osebja na Wall Street, so ugotovili, da tam paradira vsaj ฤetrtina psihopatov, zrelih za zdravljenje. Toda Wall Street je center globalnega Casino Royal, in ลพrtev odloฤitev, ki jih tam sprejemajo, je ves svet. V svetu, noriลกnici brez zidov, norci vladajo, pametni pa norijo! Virtualna ekonomija premeลกฤa kapital, doloฤa cene surovin, zemlje, vode in hrane, uniฤuje drลพave, privatizira javna dobra in ustvarja mnoลพico revnih in laฤnih.
Njen jezik so sprenevedanja: kapitalizem je trลพno gospodarstvo, imperializem je globalizacija, kraja denarja so naloลพbe, bilanฤne poneverbe so kreativne bilance, korupciji pravijo lobiranje, prodaji podjetij pod ceno se reฤe iskanje strateลกkega partnerja, prodaji vnaprej dogovorjenemu kupcu za mastne provizije pravijo dokapitalizacija, totalitarizem oblasti je pragmatiฤnost, zaton demokracije je politiฤni realizem, revลกฤina je neprilagojenost v boju za obstanek, suลพenjstvo delavcev je fleksibilnost ฤloveลกkega kapitala, ob bombardiranju ubiti nedolลพni civilisti so kolateralna ลกkoda, upornikom proti zloฤinom korporacij pravijo teroristi, muฤenje ljudi je psiholoลกki pritisk, diktatura bankirjev je tehniฤna vlada, kraja skupnih dobrin, npr. vode, je liberalizacija trga, druลพbeni problemi postajajo policijski problemi. V globalnem Casino Royal radi postopajo tudi politiki. Nekateri politiki tako ljubijo domovino, da bi jo najraje prenesli na svoj tajni banฤni raฤun na Kajmanskih ali Deviลกkih otokih. S plenilskim znaฤajem kajmanov bi radi ostali nedolลพne device. Vestalke v templju napuha in grabeลพljivosti. Toda ne krade se samo denar, ampak tudi volitve. Sicer pa, ฤe bi volitve lahko karkoli spremenile, bi bile itak prepovedane. Revni so obsojeni, da postanejo stari in grdi. Bogati si lahko kupijo lase, nosove, ustnice, prsi, trebuhe in riti po meri. Po nekaj operacijah sicer oni postanejo podobni zombijem, one pa dobe obraze mumij XVI dinastije, toda najhuje je, da imajo oboji teลพave pri mimiki. ฤe pomeลพiknejo, jim trznejo ustnice; ฤe se preลกiroko nasmehnejo, se jim skrivijo uลกesa. Vsaj malce zabave za revne.

Ker je duh ฤloveลกtva ostarel, smo postali barbari, ki nismo na ฤelu velikega vzpona, temveฤ na ฤelu velikega padca. Brezduลกni smo, brez domiลกljije, brez velikih del umetnosti, brezbriลพni, brezobzirni in brutalni, drลพeฤ se zgolj materialnih uspehov, stojimo med nekdanjo kulturo in niฤemer. Smo novi nomadi brez korenin, brezdomni prebivalci velemest, ljudje dejstev brez tradicij in zgodovinskega spomina, sebiฤno inteligentni, vendar brezupno izgubljeni v mnoลพici. Nimamo nikakrลกnega razumevanja za vse, kar se je ลกe ohranilo s prenaลกanjem iz roda v rod. ฤlovek se je iz ptiฤje spustil na ลพabjo perspektivo. To so naลกi predniki ลพe doลพiveli, po padcu rimskega imperija, ko je svet za veฤ stoletij potonil v ฤas brez zgodovine, v ยปDobo temeยซ. Preteklost ni pozabila na nas!
Krizno dogajanje ฤloveลกke civilizacije je kompleksno in v svoji dinamiki in posledicah kaลพe znaฤaj kaotiฤnega dogajanja. V jedru globalnih kriz je temeljno nasprotje med ekonomijo in ekologijo. ฤe je ekologija veda o naลกem domu, ekonomija pa veda o gospodarjenju v tem domu, potem je noro, da ti vedi danes predstavljata popolna paradigmatska antagonizma. Homo oeconomicus se le prezirljivo nasmehne, ฤeลก: ยปZakaj neki naj varujem naravo? Mene zanima samo denar. Briga me, ฤe me bodo potomci preklinjali. To bo njihov problem, mene takrat ne bo na tem svetu.ยซ
Ker je celotna politika kolabirala v ekonomsko politiko, je vse naprodaj, prek vseh vrednostnih prioritet kotirata le moฤ in denar. ยปImetiยซ pomeni vse, ยปbitiยซ pa je zasebna stvar posameznika. Pritisk dominantne druลพbene zavesti je strahoten in temelji na fantazmi sebiฤnega hedonizma. Ta sebiฤnost pa ni veฤ zmoลพna medฤloveลกkih odnosov. Brez hierarhije vrednot druลพba ne more dolgo obstajati, poruลกi se namreฤ simbolni red, z njim pa umre kultura. Padli smo v stanje, v katerem prevladujoฤi simbolni red ni veฤ zmoลพen razloลพiti, kaj se dogaja. Sodobni ฤlovek je postavljen pred kaotiฤni vrtinec dejstev, obenem pa nima veฤ pojmovnih orodij, s katerimi bi ga zapopadel. Nemoฤen in prestraลกen strmi v brezno, ki se odpira pred njim. Druลพba je razpadla v prah posameznikov in se atomizirala v socialno izolirane individuume. Zaradi tega socialna entropija geometriฤno naraลกฤa. Imunski sistemi druลพbe (pravni sistem in podsistemi od policije in toลพilstva) ne delujejo veฤ. Vsi nekaj ฤakajo, medtem pa ลพivijo od danes do jutri. V tem ne-dogajanju se vse bolj krepi zlo. Ljudje v razvitem svetu danes nimajo veฤ tega, kar so imeli predniki nekoฤ v izobilju in zastonj. Vodni viri postajajo blago na trgu, obdavฤujejo se bivaliลกฤa ljudi, ljudje nimajo veฤ dostopa do plodne zemlje in semen, iz ljudi se dela bolnike, ki se morajo pod prisilo zdraviti, v vsakomur vidijo potencialnega terorista in budno oko Velikega brata spremlja vsak naลก korak. Miselna lenoba na globalnem sejmu niฤevosti tako prehaja v kolektivno norost. Paranoiฤna politika vodi shizofreni svet.
Zavraฤanje tehtnega premisleka o ciljih ฤloveลกke civilizacije nas vodi naravnost k tragediji Mellvillovega kapitana Ahaba, ฤigar sredstva so bila vseskozi racionalna, njegov namen pa blazen. Namen ekonomije neomejene rasti je blazen v tem, da skuลกa zadovoljiti neskonฤne potrebe s pomoฤjo omejene koliฤine naravnih virov. Smiselnost ekonomije rasti je enaka smiselnosti Ahabove obsedenosti v zasledovanju Moby Dicka, belega kita, z edinim ciljem, da ga ubije. In tudi vsa racionalna sredstva, ki so uporabljena v tej nori igri, ne opraviฤijo norosti cilja te tvegane igre. Orjaลกki beli kit, Moby Dick, je ena izmed najmogoฤnejลกih literarnih upodobitev naravnih sil, kar jih je kdaj spisal ฤlovek. Konec zgodbe prinaลกa jasno sporoฤilo: kit Moby Dick ubije kapitana Ahaba, narava je vedno moฤnejลกa kot ฤlovek. ฤe pristanemo na Ahabovo noro zamisel, lahko usoda kapitana Ahaba doleti vse nas.
Toda kako izstopiti iz ladje norcev kapitana Ahaba in stesati varno Noetovo barko? Kako najti izhod iz narave, ne da bi jo pri tem morali ลพrtvovati in kako vstopiti v zgodovino, ne da bi pri tem postali njene ลพrtve? Reลกitev predstavlja prenos ekosistemskih evolucijskih reลกitev v ฤloveลกko druลพbo (biozofija โ to je tema moje knjige Simbiotski ฤlovek). Ekonomija mora postati stroka znotraj ekologije. Narava premore vse reลกitve za naลกo zavoลพeno civilizacijo, postati moramo le ekoloลกko pismeni in ลพiveti ลพivljenje planeta Zemlja.
Nevidna roka naravnega izbora
V 20. stoletju smo bili priฤe trem velikim revolucijam v znanosti. Relativnost se je znebila newtonske iluzije absolutnega prostora in ฤasa, kvantna teorija je zbrisala zamisli o objektivnem opazovalcu in natanฤnem merjenju, teorija kaosa (kot varianta teorije sistemov) pa je odplaknila fantazije o predvidljivosti naravnih dogodkov. Od vseh treh revolucij se le kaos tiฤe sveta, ki ga vidimo in ลพivimo. Toda kaos odpira probleme in postavlja vpraลกanja, ki jim uveljavljeni znanstveni pristopi niso kos. Kjer se zaฤne kaos, se konฤa klasiฤna znanost. Kaos pomeni konec redukcionizma v znanosti. Toda redukcionizem v znanosti ลกe vedno prevladuje. Sodobna medicina ลกe vedno obravnava ฤloveลกko telo kot fiziฤni stroj v skladu z Newtonovimi principi in Descartesovim loฤevanjem duha od telesa. Laลพje je zdraviti mehaniฤno telo โ kot mehanik avto โ kot pa se ukvarjati z njegovim nadleลพnim duhom.
Medicina zavraฤa vse izjeme, ki ne potrjujejo njene dogme. Toda teorija ne sme imeti nobenih izjem. ฤe jih ima, ni pravilna. ล e vedno se ฤloveลกko telo, njegova tkiva in celice, delijo na posamezne sestavine, farmacija pa iลกฤe ฤudeลพna zdravila in gene po meri. Niฤ ฤudnega, da je v ZDA tretji vzrok smrti iatrogena bolezen, bolezen, ki jo povzroฤi zdravniลกki poseg. Previdne ocene v American Medical Association navajajo, da je v letu 2000 veฤ kot 120.000 ljudi umrlo zaradi nezaลพelenih uฤinkov zdravil, bolj natanฤna analiza iz leta 2003 je to ลกtevilko dvignila na 300.000 ลพrtev! Placebo uฤinek je le beลพno omenjen na medicinskih fakultetah, moral pa bi biti glavni predmet. Zdravniki ne bi smeli zavrniti moฤi uma, in vse staviti na skalpel in tablete. Toda ยปlaลพno zdraviloยซ se v veฤini testov izkaลพe enako uฤinkovito kot kemiฤni koktajli. Nekateri celo trdijo, da je zgodovina medicina pravzaprav zgodovina placebo uฤinkov.
Znanstveni svet, ki ลกe vedno temelji na redukcionistiฤnem pogledu na svet, je zaradi tega presenetljivo omejen in zato sprejema nespametne zakljuฤke in odloฤitve, ki generirajo nove in nove probleme. Da bi druลพba vzdrลพevala razvoj, mora nenehno reลกevati probleme, ki se pojavljajo, reลกevanje problemov zahteva nove organizacijske reลกitve, s tem pa nove druลพbene stroลกke, kar povzroฤa ลกe veฤjo kompleksnost druลพbe. Imamo torej opraviti s tipiฤno obliko pozitivne povratne zveze, ko en pojav vse bolj pospeลกuje drugega. V teh spirali povratnega pospeลกevanja obstoji posebna toฤka (toฤka bifurkacije โ toฤka razcepa), v kateri se vsi dosegljivi viri in vsa razpoloลพljiva energija porabljajo zgolj za vzdrลพevanje ลพe doseลพene stopnje kompleksnosti. Npr., ko bo dogma ekonomije neomejene rasti poลพrla vse razpoloลพljive vire civilizacije, se bo ta uniฤila v globalni vojni za vire in propadla. Potem se mora druลพba samoorganizirati na niลพji ravni kompleksnosti ali pa jo ยปpo svojeยซ preuredijo barbari, katerih sunek jo je dokonฤno zruลกil (primer: propad antiฤnega Rima).

Naลกa civilizacija je dosegla najviลกjo stopnjo kompleksnosti v ฤloveลกki zgodovini. Rastoฤi neizogibni problemi, ki se kopiฤijo, sproลพajo neizbeลพne procese, ki v pozitivni povratni zvezi ne le ลกe bolj zaostrujejo obstojeฤe probleme, paฤ pa sproลพajo ลกe ลกtevilne nove, ki jih poprej nismo poznali. Zavedati se moramo, da vsak nereลกen problem predstavlja novo pokonci postavljeno domino. Stojeฤih domin na globalni mizi je vse veฤ. Kakลกen sunek bo potreben za sproลพitev kaskade katastrof? Teorija kaosa nam jasno govori, da je ob zadostnem ลกtevilu domin dovolj ลพe najmanjลกi sunek od zunaj. Stanje ekosistema planeta je kot tempirana bomba, zelo zapletena tempirana bomba, ki bo nekega dne eksplodirala. To se lahko zgodi jutri ali pa ฤez nekaj let, vendar zgodilo se bo. Detonator na tej bombi ni absolutno natanฤen mehanizem, ki se bo sproลพil v napovedljivem ฤasovnem roku. Takrat bo narava preko toฤke razcepa zdrsnila v kaotiฤno stanje in preskoฤila v novo ravnovesje, v novo trajektorijo faznega portreta sistema. Spremembo bomo zaznali kot katastrofo, kot nakljuฤno, nepriฤakovano in nenadno katastrofo. In takrat se bo zmagoslavno vpitje o silnem napredku spremenilo v vpitje iz groze in strahu. Ali ni ลกkoda ฤloveka, lahko bi pametneje uporabil svoj um?
Charles Darwin ni poznal teorije kaosa, vendar se moramo vpraลกati, ali nova spoznanja znanosti sploh ลกe podpirajo njegovo teorijo? Vpraลกanje je sila umestno, saj se je neodarvinizem sprevrgel v dogmo, ki je okupirala ลพivljenje sodobnega ฤloveka. Teorijo so vedno znova zlorabljali kot socialni darvinizem za upraviฤevanje razliฤnih politiฤnih in gospodarskih interesov. Avtorji razprav o socialnem darvinizmu so bili prepriฤani, da je sama teorija nepristranski, objektiven in verodostojen posnetek delujoฤega naฤrta narave. Utrdilo se je prepriฤanje, da je Darwin odkril zakon narave. Toda nova generacija raziskovalcev je priฤela dvomiti o sami teoriji in domnevati, da je ลพe njeno izhodiลกฤe druลพbeno pogojeno, kot so druลพbeno pogojeni cilji, za katere so jo pozneje izkoriลกฤali. Otto Rank meni, da Darwinova teorija ni niฤ drugega kot pogled angleลกkega meลกฤanstva v ogledalo narave, v katerem vidi odsev svojega lastnega vedenja. Darwin je ลพivel v ฤasu, ki ga je zaznamoval prehod od agrarnega gospodarstva v industrijsko kapitalistiฤno dobo in Anglija je bila na ฤelu teh revolucionarnih sprememb. Potrebovala je novo kozmologijo, ki bi podala smisel druลพbeni zmedi, v kateri se je Anglija iz deลพele senenih kopic spreminjala v deลพelo tovarniลกkih dimnikov. V dobi strojev je Darwin utemeljil mehanicistiฤen koncept ลพivljenja.
ฤlovekov boj za obstanek je primerjal z naravnim bojem za obstanek. V profitno zasnovani druลพbi je pridobitniลกtvo utemeljeno kot osnovno naฤelo preลพivetja. Darwin je naravi pripisal motivacije kapitala ter ji podelil celo znaฤilnosti trga, kapitalistiฤno obliko boja za obstanek in vladanje najbolj prilagojenih. Z Darwinovim konceptom divergence v naravi je mogoฤe odliฤno zagovarjati imperializem na vrhuncu kolonialne ekspanzije. Kolonije so bile ลกe nezasedene bioloลกke niลกe, ki jih je bilo treba osvojiti in zapolniti. Darwinove zamisli, kako se organizmi vedejo v naravi, so popoln posnetek ideje Adama Smitha o tem, kako se kupci in prodajalci vedejo na trgu. Oboje, tako naravo kot trg vodi ยปnevidna rokaยซ. Pri Darwinu je ยปnevidna rokaยซ naravni izbor, pri Smithu je ยปnevidna rokaยซ trg. Zgodovinar Oswald Spengler je teorijo evolucije sijajno povzel z opazko: ยปCelotna Darwinova teorija je zgolj prenos ekonomije na biologijo.ยซ S knjigo ยปRazvoj vrstยซ je kapitalizem vedno opraviฤil svoje sebiฤno vedenje, ker se je skliceval na zakone narave.
Darwinova teorija predpostavlja, da je evolucija rezultat dveh faktorjev: naravne selekcije in dednih variacij. Naravna selekcija oblikuje populacije tako, da ohranja koristne variacije, ki se prenaลกajo na sledeฤe generacije. Seveda Darwin ni vedel, kako nastajajo nove variacije, niti tega, kako se dedujejo. Z napredkom molekularne genetike se je biologom dozdevalo, da razumejo mehanizme dednosti in izvor variacij. Po neodarvinizmu so nosilci dednosti geni, sestavljeni iz DNK, nove variacije pa nastajajo z mutacijami. Veฤina mutacij je ลกkodljivih, koristne so izjemno redke. Slednje pa naj bi bile edini vir materiala, ki je nujen za evolucijo velikih razmerij. In tudi med njimi le tiste, ki spreminjajo morfologijo organizma. Vendar podobnosti in razlike v genih nikakor niso povezane s podobnostmi in razlikami v morfologiji.
Teze Richarda Dawkinsa, tega najbolj zagrizenega darvinista in redukcionista sedanjosti, so se sesule v prah, prav tako, kakor njegova paradigma genskega determinizma. ลฝiva bitja in ฤlovek niso le gole kolekcije genov, ki v medsebojnem boju za obstanek uporabljajo svoja ยปoboroลพenaยซ telesa kot sredstvo za doseganje evolucijskih ciljev. Narava ni le svet ฤekanov in krempljev ter potokov krvi ลกibkejลกih in manj prilagojenih bitij. ลฝivljenje ni le neizprosen boj ยปgenskih embalaลพยซ, ki prenaลกajo DNA iz roda v rod, je nekaj bistveno drugega. Ali se rodimo le zato, da prenesemo DNA na prihodnji rod? ลฝivljenje je vsekakor nekaj bistveno bolj prikritega naลกim oฤem in izmuzljivega naลกemu linearnemu razumu.
Darwinova teorija ima vgrajeno fatalno logiฤno napako. Bistvo njegove teorije evolucije je prevlada nakljuฤja (nakljuฤne mutacije) v oblikovanju evolucije. Toda nakljuฤni sistemi ne morejo vzdrลพevati ลพivljenja. Manjka jim potrebna organizacija (biotska integracija), ki bi zagotovila homeostatsko integrirano fiziologijo organizmov.
ฤe stanje zaฤinimo ลกe s pojmom genomska ekvivalenca, vse skupaj postane noฤna mora neodarvinistov. V vseh celicah organizma je prisotna kopija istega genskega zapisa, toda celice so sila razliฤne. Torej ฤe geni kontrolirajo razvoj in je v vsaki celici kopija istega genskega paketa, od kod razliฤne celice? Standardna razlaga govori o tem, da so celice razliฤne, ker je vkljuฤenost, oz. izkljuฤenost genov v razliฤnih celicah razliฤna. Ampak tak odgovor, ki predpostavlja obstoj homeostatskih mehanizmov izven genskega aparata, kaลพe na obstoj sistema, ki je epigenetski. Obstoji torej nekaj izven genov, kar ureja gene same, nekaj deluje izven DNK, kar v konฤni instanci usmerja samo evolucijo. Epigenetika je zadala smrtni udarec neodavinizmu in genskemu determinizmu.

Bruce H. Lipton piลกe: ยปลฝivljenje celice v telesu in ลพivljenje ljudi v civilizaciji sta si samo-podobni preko meril. Kako je mogoฤe, da 50 milijard ฤloveลกkih celic ลพivi v simbiozi, medtem ko 7 milijard ljudi stoji na robu medsebojnega uniฤenja? Nekaj je hudo narobe v ฤloveลกkem duhu. Racionalizem se je v 19. st. spremenil v materializem in svoje mnenje dvignil do kanoniฤne vrednosti. S tem je bil na sam vrh postavljen kult koristnosti, ki mu je Darwin ลพrtvoval Goethejev nauk o naravi. Organsko logiko ลพivljenja je zamenjala mehanska. Darvinizem je biologijo naredil politiฤno uฤinkovito.ยซ
Zgodovina je prepolna zgodb o vojnah, nasilju, pobijanju, ropanju in izkoriลกฤanju. Pred nami je nova zgodba, ki predstavlja kljuฤ naลกega preลพivetja. Ali bomo propadli, oklepajoฤ se starih zgodb, ali pa se bomo spametovali, povzdignjeni v novo zgodbo. Ponovno smo na izhodiลกฤni toฤki, ko moramo prevrednotiti prav vse! Predvsem pa razviti novo kozmologijo ฤloveka, torej se izpraลกati o temeljnih izhodiลกฤih in poslanstvu naลกega bivanja. Kdo smo in kam gremo? Quo vadis, Homo?
V svetu se dogaja dramatiฤna sinteza, zdruลพevanje Newtonske fizike in kvantne mehanike, s ciljem podati holistiฤno razumevanje sveta. Izkljuฤujoฤa dilema ali/ali se spreminja v tretjo pot, v reลกitev problema. Sledeฤ darvinistiฤni teoriji so zakoni ฤloveลกke dลพungle, zakoni brez kakrลกnekoli moralne kode. Svoj vpliv izvajajo preko ekonomije in politike, ki spodbujata taka prepriฤanja. Genski determinizem je dosegel svoj viลกek v korporativni genski tehnologiji GSO, ki hoฤe s totalitarnimi metodami bioterorizma in agroterorizma prevzeti popoln nadzor nad svetovno prehrano. Prvi udar proti genskemu determinizmu je sproลพil projekt HGP (Humane Genome Project) katerega rezultati so bili objavljeni leta 2003. Nadaljnje raziskave so dotolkle genski determinizem. Znanost je dokazala, da informacije iz okolja spreminjajo genski zapis, torej je teza, da ลพivljenje kontrolirajo geni, obrnjena na glavo. Predpostavka, da smo ลพrtve svojih genov, je ovrลพena. S tem pa je ovrลพen sam temelj genskega inลพeniringa. Toda kljub temu revolucionarnemu znanstvenemu preobratu, mediji ลกe vedno reproducirajo dogmo genskega determinizma v poplavi zgodb, v katerih identificirajo ยปnove geneยซ, ki kontrolirajo raka, tisto bolezen ali ono lastnost ฤloveka, celo ฤustva, celo gen sreฤe!
Epigenetika pomeni ยปnekaj nad genetikoยซ, ยปnadzor nad genetikoยซ. Epigenetika je znanost o tem, kako okoljski signali izbirajo, modificirajo in regulirajo aktivnost genov. Lastnosti naลกih ลพivljenj in lastnosti posamiฤne celice torej ne doloฤajo naลกi geni, ampak njihova interakcija z draลพljaji iz okolja, ki poganjajo ลพivljenje tako, da okoljski signali aktivirajo celiฤne procese, ki spremenijo izraลพanje genov. Epigenetski mehanizem spreminja odฤitavanje genske kode na naฤin, da ustvari preko 30.000 razliฤnih sprememb proteinov iz istega genskega naฤrta. Oseba je lahko rojena z zdravimi geni, a zaradi popaฤenosti genskih signalov lahko razvije mutantno stanje, kot je rak. Maligne tvorbe pri 95% pacientov torej ne pridejo iz defektnih genov, paฤ pa iz epigenetskih sprememb, ki jih povzroฤi okolje! ล tevilne raziskave so dokazale izjemen pomen kvalitetne hrane na zdravje: mikroRNK, ingestirana z rastlinsko hrano regulira ekspresijo genov pri ลพivalih in ฤloveku! S tem je osvetljeno hindujsko reklo: ยปSi, kar jeลก!ยซ, Hipokratovo: ยปNaj bo hrana tvoje zdraviloยซ in kitajsko: ยปNaj bo kmet zdravnik.ยซ
ฤloveลกka bitja so posledica ยปkolektivne zavesti celicยซ. Tako kot narod odseva sinergijo lastnosti svojih prebivalcev, naลกa ฤloveลกkost odseva sinergijo naลกih celiฤnih skupnosti. Ne obstaja niti ena nova fizioloลกka funkcija v naลกih telesih, ki ne bi bila ลพe izraลพena v posamiฤni celici. Vsaka celica z jedrom ima po svoji funkciji naลกemu telesnemu sistemu analogen ลพivฤni, prebavni in dihalni sistem, sistem izloฤanja, sistem ลพlez z notranjim izloฤanjem, miลกiฤni in skeletni sistem, koลพo, kardiovaskularni sistem, reproduktivni sistem in celo imunski sistem. Ali prepoznate v tem samo-podobnost preko meril, temeljno naฤelo fraktalne geometrije?
Epigenetika predstavlja revolucionarno prekucijo, preobrat paradigme sodobne biologije. Predstavlja zasuk od genskega determinizma in neodarvinizma. Geni niso veฤ ยปboลพja usodaยซ, ampak fiziฤni spomini iz evolucije nauฤenih izkuลกenj organizma. Hkrati pa nas epigenetika vodi prek Darwinove teorije, ki poudarja pomembnost posameznika, do tiste, ki poudarja pomembnost skupnosti. Rodila se je kvantna holistiฤna biologija. Ta ยปKopernikanski obratยซ biologije bo imel kmalu nepredstavljive posledice za ฤloveลกko druลพbo.
ฤe zdruลพimo kljuฤno naฤelo kvantne fizike, da svojo podobo o resnici ustvari opazovalec in naฤela epigenetike, da okoljski signali modificirajo in regulirajo naลกa telesa, ume in poslediฤno naลกa ลพivljenja, se nam razpre presenetljivo drugaฤen pogled na svet. Prepoznali so ga ลพe veliki kvantni fiziki, Werner Heisenberg: ยปPrvi poลพirek iz ฤaลกe naravoslovja nas naredi neverne, toda na dnu ฤaลกe ฤaka Bog.ยซ, Erwin Schrodinger:ยซVsa ลพiva bitja spadamo skupaj, saj smo v resnici vsi le strani ali vidiki enega samega bitja, ki se v zahodnjaลกkem izrazju morda imenuje Bog, medtem ko se v Upaniลกadah imenuje Brahman. V vesolju moramo prepoznati odsev svoje najgloblje narave, saj smo v resnici njegova uลกesa, oฤi, njegovo miลกljenje in govor.ยซ Tudi oฤe relativnostne teorije Albert Einstein doลพivlja mistiฤna izkustva: ยปPoboลพnost znanstvenika je v zamaknjenem strmenju nad harmonijo zakonitosti narave, v katerih se razodeva superioren razum.ยซ
Joseph Campbell piลกe: ยปVse, kar obstaja je medsebojno povezano, zato je materialno vesolje sestavni del nevidne univerzalne matrice energetskih sil, v kateri z delci upravlja nevidno polje. Nobenih zakonov ni tam daleฤ zunaj, ki ne bi veljali tukaj, nobenih bogov ni tam zunaj, ki jih ne bi bilo tukaj, in ne le tukaj, ampak v nas, v naลกem umu. Nismo priลกli ยปna ta svetยซ. Priลกli smo ยปiz njegaยซ, prav tako kot seme pride z drevesa ali dojenฤek iz maternice. Smo naravni plod te Zemlje in ฤe smo inteligentna bitja, je neogibno, da smo plodovi inteligentne Zemlje. Danes sodelujemo v enem najpomembnejลกih skokov ฤloveลกkega duha, kar jih je kdaj bilo, jih bo ali sploh more biti. Zaฤetek prihajajoฤega obdobja neposredne duhovnosti.ยซ
Filozof Jean Gebser piลกe o evoluciji ฤlovekove zavesti, ki poteka skokovito od arhaiฤne, magiฤne, mitske, mentalne do integralne strukture. Epigenetski pogled na ลพivljenje prinaลกa izhodiลกฤe za evolucijski skok k novi integralni zavesti ฤloveka. Tudi veliki duhovni uฤitelj Willigis Jager govori o evolucijskem skoku v trans-personalno mistiฤno zavest, kakor jo imenuje. V knjigi ยปVsak val je morjeยซ piลกe: ยปฤloveลกko psiho in zavest vidim kot izraz in odsev kozmiฤne inteligence, ki prepaja ves Univerzum in celotno eksistenco. Vse je kozmos, in vse v kozmosu je pojavna oblika iste kozmiฤne biti.ยซ Naลกa zavest jaza se je razvila v egocentrizem, ki se ne vede veฤ v skladu z evolucijo. Moramo udejanjiti sposobnosti preseganja sebe in razviti trans-personalno mistiฤno zavest. Pri tem pa seveda mistika ni stvar vere, temveฤ izkustva. Le tako bomo doลพiveli Unio Mistica in preลพiveli.
Naj ob koncu dodam ลกe svojo misel, ki sem jo zapisal ลพe leta 2000 v svoji knjigi ยปZaton Prometejeve dobeยซ:
ยปPrepletenost prikazovanj ฤudeลพa ลพivljenja in soodvisnost ลพivih bitij sta neloฤljivi in vseobsegajoฤi. Splet ลพivljenja je kakor neskonฤno zapleteno tkanje, v katerem mora drลพati vsaka nit, vsako vozliลกฤe. Harmonizacija planetarnega ลพivljenja je v milijonih let dosegla ustroj holograma, kjer je celota skrita v vsakem od njenih delov in katere zavest je sestavni del univerzuma. ฤlovek sam po sebi je ลพivi dokaz kozmiฤne inteligence.ยซ


