Prepričani smo, da vitamin C dobro poznate, saj je najbolj znan izmed vseh vitaminov. Vitamin C najdemo v nekaterih vrstah sadja in zelenjave, lahko pa ga telesu dodajamo v obliki vitaminskega dopolnila. Zanimivost vitamina C je, da je eden izmed vodotopnih vitaminov. To pomeni, da se v našem telesu dejansko ne shrani, za razliko od vitaminov, topnih v maščobi, kot so vitamini A, E, D in K, ki se v telesu dejansko lahko shranijo kot rezerve.


Pomanjkanje vitamina C

Zakaj je vitamin C pomemben?

Vitamin C je treba vnašati sproti, saj ga bo telo porabilo toliko, kot ga potrebuje, odvečna količina pa bo šla preprosto ven iz telesa v razmeroma kratkem času. Podobno je z vitamini skupine B, zato je vaš urin pogosto svetle barve, kmalu potem, ko jih zaužijete (vitamin B2 oz. riboflavin je še posebno zaslužen za to). vaše telo torej vzame toliko, kot potrebuje in se znebi presežka.

Pomembno je, da redno uživamo živila, bogata z vitaminom C in ne le takrat, ko zbolimo.

Pomanjkanje vitamina C ni več tako pogosto

In čeprav je pomanjkanje vitamina C v našem sodobnem svetu relativno redko, se lahko vsakomur zgodi. Za pomanjkanje vitamina C so dovzetni tisti, ki jim v prehrani primanjkuje ključnih hranilnih snovi, kar je posledica povečanega stresa, uživanja zelo predelane ali omejene prehrane, povečane količine alkohola ali kajenja, anoreksije, zvišane telesne temperature, virusnih bolezni in bolezni ledvic. Prav tako lahko k pomanjkanju vitamina C prispeva dolgotrajna uporaba antibiotikov, protibolečinskih sredstev, izpostavljenosti ogljikovim monoksidom ali težkim kovinam.


Vitamin C je zaslužen za dobro delovanje imunskega sistema, je močan antioksidant in ključna sestavina vitalnega zdravja. Znan tudi kot L-askorbinska kislina, je bistven vitamin za telo in pomemben sestavni del mnogih telesnih funkcij, vključno s proizvodnjo kolagena. Prav zaradi slednje je adut vitamina C tudi njegov učinek na kožo. Prehrana, bogata z vitaminom C, namreč prispeva k zdravi, sijoči in mladostni koži.

Vitamin C

Na kaj vpliva pomanjkanje vitamina C in komu se lahko pojavi

Obstaja tudi nekaj raziskav, ki kažejo, da lahko pri katerikoli populaciji, še bolj pa pri športnikih, dodatek vitamina C skrajša trajanje navadnega prehlada za 8-14 odstotkov, če ga jemljemo kot dnevni preventivni ukrep oz. ob začetku prehlada. Nekatere obetavne raziskave kažejo, da je višja raven vitamina C v obtoku povezana z manjšimi tveganji koronarne bolezni srca, možganske kapi in hipertenzije. V teku so tudi pozitivne raziskave o uporabi visokih odmerkov vitamina C pri zdravljenju raka, saj se pri bolnikih z rakom pogosto kaže, da imajo nižjo raven vitaminov v obtoku. Dokazano je tudi, da vitamin C ohranja raven testosterona pri moških.

Tu je nekaj opozorilnih znakov, ki lahko kažejo, da je v telesu premalo vitamina C:

Krvavitve dlesni

Kadar dlesni postanejo rdeče, otekle ali krvavijo prekomerno ali brez razloga, je to lahko znak pomanjkanja vitamina C. Tkivo postane vneto in šibkejše s pomanjkanjem vitamina C, kar pomeni, da bodo žilice lažje krvavele.


Slabo celjenje ran

Ker je vitamin C ključnega pomena pri tvorbi kolagena (snov, ki pomaga pri celjenju kože), pomanjkanje upočasni hitrost tvorbe kolagena in povzroči, da se rane počasneje zacelijo. To je eden izmed naprednejših simptomov.

Nenavadno oblikovani nohti

Nenavadno oblikovani nohti se pogosto pojavijo zaradi pomanjkanja železa, vendar je vitamin C ključni sestavni del absorpcije železa.

Modrice

Modrice so pogosto eden prvih ali najočitnejših znakov, saj pomanjkanje oslabi krvne žile, kar ima za posledico povečano ali lažje nastajanje modric.

Groba koža in neenakomeren ten

Težave s kožo ob pomanjkanju vitamina C so najpogosteje vidne na stegnih, hrbtišču dlani ali zadnjici zaradi kopičenja keratinskih beljakovin v porah – keratoze.


Slabo zdravje kosti

Vitamin C je ključnega pomena pri tvorbi kosti, pomanjkanje pa lahko prispeva k večjemu tveganju za zlom ali nastanek osteoporoze.

Slabo delovanje imunskega sistema

Vitamin C ima močne sestavine za boj proti patogenom, ki pomagajo v boju proti okužbi, zato je tveganje za okužbo večje, če se telo sooča s pomanjkanjem vitamina C.

Anemija

Ključna sestavina absorpcije železa je vitamina C. Nizka raven vitamina C lahko povzroči slabokrvnost zaradi slabše absorpcije železa.

Povečanje telesne teže

Obstaja nekaj zanimivih raziskav o hujšanju ali preprečevanju povečanja telesne mase in vitamina C. Dokazano je, da z vitaminom C uravnavamo sproščanje maščob iz maščobnih celic, zmanjšamo vnetja v telesu in zmanjšamo nivo stresnih hormonov.


Obstajajo tudi drugi simptomi, kot so pomanjkanje energije, razdražljivost, kronična vnetja. Brez skrbi, vse te stvari zlahka popravite tako, da povečate svoj dnevni vnos vitamina C z živili ali dopolnili.

Prehranska dopolnila in pomanjkanje vitamina c

Najboljši viri vitamina C

Veliko okusnih živil vsebuje veliko vitaminov in mineralov, zato jih vključite v svojo prehrano. Pomembno je tudi upoštevati, da je uživanje hrane v sveži obliki idealno, saj je vitamin C občutljiv na toploto, svetlobo, zrak in vodo, kar pomeni, da se bo uničil, če hrano prekuhamo ali jo skuhamo v vodi. Ključ do optimalnega zadrževanja vitamina C je hitro kuhanje s čim manj vode.

Veliko vitamina C vsebuje kivi, črni ribez, paprika, cvetača, brokoli, brstični ohrovt, limona, pomaranča, grenivke, grah, solata, kaki, krompir, zelje, koleraba, jagode, špinača in peteršilj.

Prehransko dopolnilo

Vitamin c lahko vzamete tudi v obliki prehranskega dopolnila, če ga ne morete dobiti dovolj s hrano. Dopolnjevanje je razmeroma enostavno in varno, saj visoke ravni niso povezane s toksičnostjo, do katere so nagnjeni vitamini, topni v maščobi. Toda previsoki odmerki lahko povzročijo prebavne motnje, kot so krči v trebuhu ali slabost. Moški, ki jemljejo visoke odmerke, rahlo povečajo tveganje za oksalatne ledvične kamne. Previdno torej.